Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skita i skogsfågeljakten

Featured Replies

Publicerat

Jag har en 2:årig vorsteh som många redan kommer ihåg (dryftat många problem på forumet  :tongue: )

Hursomhelst, jag har bestämt mig för att sluta med skogsfågeljakten. Jag har mark vid Kopparberg och denna säsong har jag sett ganska många fåglar när jag varit ute. Runt åtta st varje gång jag varit ute. Dock har det inte funkat. Ingen skottchans och hunden springer ofta för långt bort. Med all sannolikhet är det mig det är fel på. Jaktformen är alldeles för svår. Jag saknar hundens fågelarbete från början till slut. När jag jagat fältfågel har jag bara njutit av att se hunden arbeta och även av att få skjuta lite ibland. Dessutom har jag kommit fram till att jag trivs bäst i den naturen där man hittar fältfågel - lövskog, öppna fält.

Bestämt mig för att gå ur jaktlaget vid Kopparberg. Nu råkar jag ha tillgång till mark vid Bålsta där jag får rätt fria händer att sköta utsättning av fågel. Dock lite långsiktigt projekt.

Dessutom tänker jag satsa på dagsjakter på fältfågel.

Jag vet att jag frågat förut om var man kan hitta prisvärda köpjakter och jag har blivit hänvisad till the usual suspects som är väldigt dyra. Jag vet att det är dyrt att hålla fågel och att priserna är satta därefter men var jagar ni fältfågel (inte ripa)? Kan det vara en bra idé att försöka hitta något jaktlag söderöver där det finns bra med fältfågel. Jag känner bara att det är så jävla svårt att hitta bra långsiktig fältfågeljakt.

Publicerat

Hej, det är egentligen inget livsverk att sätta ut fågel. Jag hade förra året ett litet projekt med fasanutsättningar förra året en bit härifrån som gick ganska bra, men det blev tyvärr ingen fortsättning.

Jag bor själv i Bålsta och har en Vorsteh och en Munster och letar efter mark i närheten att sätta ut fågel på. Är du intresserad av att samarbeta?

Publicerat

Det här kanske kan vara nåt? http://www.morkaskogs.se/jakt.htm det står ju förvisso inga priser men det känns inte så dyrt sett till hemsidan.  

Angående fågelutsättningen så är jag också intresserad av att samarbeta, jag är ju också på jakt efter marker åt min setter samt att jag vill lära mig mer om utsättning av fågel.

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen. Vilken typ av samarbete hade ni tänkt er? Jag är fortfarande provmedlem i jaktlaget och har inget större inflytande men om ni specificerar vad ni tänkt er kan jag ju surra med jaktledaren. 

Ska fortsätta konversationen via pm kanske?