Publicerat December 3, 201312 yr När jag började ladda själv för ca tre år sen bestämde jag mig för Reddings verktyg, och jag har hittills hållit mig till dem i tre olika kalibrar. Nu, med två nya pipor på ingång, blev det så att jag köpte ett RCBS set för 6,5x55 eftersom det var praktiskt där och då. Det har dock visat sig lite klurigare att hitta verktyg för 9,3x57, inte helt lätt för handlarna att få tag på dem från det stora landet i väster heller vad det verkar. Efter besked att de bara kunde få fram RCBS för 1600:-, lyckades jag idag hamna på en sida tillhörande en vapenhandlare i Ume - och de hade Hornady i lager, för nämnda kaliber, till betydligt humanare 695:-. Fick för övrigt väldigt snabb service, besked samma dag att paketet är på väg till mig. Sagt och gjort, nu kommer jag alltså att använda mig av tre olika fabrikat på verktyg i laddbänken. Frågan som jag till slut nu kommer fram till är om det är något man bör ta i beaktande i och med detta? Eller är produkterna så pass standardiserade att jag bara kör på med samma gamla rutiner och ser glad ut? Min fråga grundar sig i det faktum att på många andra områden har varje tillverkare sina egenheter som är nyttiga att känna till... /Bosse
Publicerat December 3, 201312 yr Fabrikaten kan ha egenheter men inget som hindrar att bara ladda på.
Publicerat December 3, 201312 yr Författare Thanks Mate! Tyckte det fanns tillräckligt med variabler redan, och tänkte om det var några parametrar som att 'verktyg A sätter kulan hårdare än B' eller liknande, då bör man ju vara uppmärksam på vissa moment... Men för kalibrering kan jag testa mig fram, kostar bara i värsta fall några hylsor. Tvättar du nya verktyg innan du använder dem, för att bli av med det där rostskyddsgucket de kommer med?
Publicerat December 3, 201312 yr bara torkar av invändigt. vertygen kan skilja sig åt även inom samma fabrikat så att mäta in sig korrekt gäller som vanligt.