Publicerat December 3, 201312 yr Någon som vet vilken avståndsmätaren man borde köpa? Krav, minst 600m, köld tålig, inte så dyr
Publicerat December 3, 201312 yr Detta är en populär post. Tumstock och ett par schyssta dojor. 740kr
Publicerat December 3, 201312 yr 600 meter till vad? Det är en jävla skillnad på olika mål och de som klarar 600 under jaktförhållanden är dyra. -- Mats
Publicerat December 3, 201312 yr Författare 600 meter till vad? Det är en jävla skillnad på olika mål och de som klarar 600 under jaktförhållanden är dyra. -- Mats Står ju " upp till 600m" på en del... Så dom som kostar ca 1400kr funkar inte alls till 600m i jaktförhållanden?
Publicerat December 3, 201312 yr Står ju " upp till 600m" på en del... Så dom som kostar ca 1400kr funkar inte alls till 600m i jaktförhållanden?Jo, om du skall jaga lador.Förmodligen räcker den ut till 200+ på en tjäder och något mer om du kan sikta på trädet den sitter i, alltså inom ramen för dina 200m.
Publicerat December 4, 201312 yr Står ju " upp till 600m" på en del... Så dom som kostar ca 1400kr funkar inte alls till 600m i jaktförhållanden?under dåliga förhållanden kommer kvalitet till sin spets hur dugligt den funkar. ingen av dom billigare jag haft har varit användbara för det jag ska ha dom till.
Publicerat December 4, 201312 yr Precis ingen av de billigare mäter en tjäder på ens 200 meter med nån form av garanti, om de så "ska" klara 1000 eller 1600 meter. Du brukar dock kunna mäta trädet fågeln sitter i om vi pratar barrträd eller under lövsäsong, eller nåt godtyckligt träd framför eller bakom eller vid sidan av eller... Optiken är ofta så dålig att det är svårt att avgöra. Den billigaste jag skulle förlita mig på för toppjakt är Vortex men även med den har jag fått mäta flera gånger vid 200-snåret. Den enda jag saklöst kan rekommendera är Leica, som jag personligen rankar högre än både Zeiss och Swarovski och som alltid, direkt levererar ett värde jag kan lita på - med den har jag mätt kråkor på 455 meter och jag tror inte det är gränsen... Du kan vandra den vägen många gjort, med "billig" mätare efter "billig" mätare efter "billig" mätare, eller så kan du hosta upp degen för en fungerande mätare direkt. Det blir billigare. Givetvis kan man ha en billig mätare för att i lugn och ro mäta upp ett älgpass e.d, jag har flera såna för just det ändamålet, men för toppjakt duger de icke - du kommer bara att bli frustrerad. -- Mats
Publicerat December 4, 201312 yr Författare Precis ingen av de billigare mäter en tjäder på ens 200 meter med nån form av garanti, om de så "ska" klara 1000 eller 1600 meter. Du brukar dock kunna mäta trädet fågeln sitter i om vi pratar barrträd eller under lövsäsong, eller nåt godtyckligt träd framför eller bakom eller vid sidan av eller... Optiken är ofta så dålig att det är svårt att avgöra. Den billigaste jag skulle förlita mig på för toppjakt är Vortex men även med den har jag fått mäta flera gånger vid 200-snåret. Den enda jag saklöst kan rekommendera är Leica, som jag personligen rankar högre än både Zeiss och Swarovski och som alltid, direkt levererar ett värde jag kan lita på - med den har jag mätt kråkor på 455 meter och jag tror inte det är gränsen... Du kan vandra den vägen många gjort, med "billig" mätare efter "billig" mätare efter "billig" mätare, eller så kan du hosta upp degen för en fungerande mätare direkt. Det blir billigare. Givetvis kan man ha en billig mätare för att i lugn och ro mäta upp ett älgpass e.d, jag har flera såna för just det ändamålet, men för toppjakt duger de icke - du kommer bara att bli frustrerad. -- Mats Okej... har du någon länk på sån Leica mästare eller liknande. Men de kommer alltså hamna på flera 1000lappar om man ska få en som funkar till toppjakten?
Publicerat December 4, 201312 yr Så vitt jag vet är Torsbo billigast, detta är den billigare av de 2. http://www.torsbohandels.com/art_1610019
Publicerat December 6, 201312 yr Jag har en Leupold som skall mäta ut till 600 yd/550 m. Det kanske den gör men det är skitsvårt att hitta något i skogen som reflekterar tillräckligt bra på de avstånden. Fungerar bra på älgpasset. Mycket svårt att få ut något avstånd på björkar och orrar. Tjäder i buskiga tallar brukar gå bättre ut till 250 m. Köpte den på en resa i USA och då var den mycket billig. Använder den på toppjakt men med blandade resultat. Blir glasen immiga så fungerar den helkass. Kan inte ha den i kläderna så den är varm när man tar fram den och kan framförallt inte stoppa tillbaka den innanför jackan när den blivit kall. Måste vara kall och klar hela tiden.Har en buff framför ansiktet så att man inte av misstag råkar andas rakt in i avståndsmätaren eller kikarsiktet. Bästa avståndsmätaren för mig är att smyga/krypa så nära att jag vet att jag är inom 150 meter. Då vet jag att jag träffar.
Publicerat December 6, 201312 yr Leica 900 är nog miniminivån håll koll på beg marknaden, klart bättre än en ny av sämre märke, bra optik också.
Publicerat December 6, 201312 yr Man ska inte glömma Leica LRF... Lite större än den nyare CRF, men lika sinnessjukt bra - för en mindre slant. Det finns flera Bushnell som också mäter väldigt bra, men optiskt har de inte en chans och priserna ligger farligt nära Leican... -- Mats
Publicerat December 7, 201312 yr http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/46305-leica-rangemaster-crf-1000-r/?p=754519