Publicerat December 3, 201312 yr Har tittat på Jocke Smålännings instruktfionsfilmer om hagelskytte och blir fundersam när jag hör honom säga att 2/3 av hagelsvärman ska ligga över siktpunkten när man provskjuter på tex en papperstavla. På mina bössor liggér svärmen helt centrerad i förhållande till siktpunkten och hitills har jag inga problem med att träffa det jag skjuter på vare sig det är lerduvor, rabbis eller nåt annat lovligt vilt.
Publicerat December 3, 201312 yr Orsaken till att han säger så är att 95% av alla skyttar vill se det de skjuter på. Dvs man håller då lite under. Därför är det en fördel om svärmen ligger lite ovanför centrum. Men vi är alla olika, jag gör som dig tex.
Publicerat December 3, 201312 yr Smålänning, han brukar "hålla emot" toplevern när han lägger igen bössan i sina filmer också. Ajabaja, sade instruktörerna när jag "sköt upp"..
Publicerat December 3, 201312 yr Författare Lite olika bud om det dära och har väl avhandlats ett otal gånger. Vapentekninkern på orten lagar fler glappande bössor som klappats igen än de som man hållit emot levern på.
Publicerat December 3, 201312 yr Märklig slutssats av två skäl: 1 en rätt tillverkad hagelbössa håller för åtskilliga tusen hagelskott om den sköts rätt och stängs rätt - dvs man lägger ihop den lugnt och fint 2 en absolut majoritet av Sveriges jägare gör fetfel - håller emot och smyger igen (så förreglingen inte bottnar) eller håller emot och sedan tvingar igen den med kraft för att "toplevern måste stå rakt" (så förreglingen överlåser). Märkligt då att man ser så mycket marackas i handlarnas kasuner då de flesta jägare skjuter långt under 100 skott om året........ Det som förvånar mest är nog att Smålänning gör fel när det bevisligen medför diskning i en internationell tävling. Han om någon borde ju veta det. /T
Publicerat December 3, 201312 yr Smålänning är ingen hagelskytt från början och har aldrig mig veterligen skjutit någon enda internationell tävling på hagel. Tvivlar starkt på att han har en enda SM-medalj i någon hagelgren. Möjligen EM i jaktskytte, men där råder helt andra regler än de vi känner till som skjuter sportskytte. Däremot är han hyfsad på hagel, mycket pga att han vet vilken teknik som är gångbar. Men han har långt till eliten.