Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Remington 597 vs Ruger 1022

Featured Replies

Publicerat

Sitter och funderar på en rockad i vapenskåpet. De bössor som används minst skall växlas mot något som kanske kan komma till mer nytta. Inser att jag allt mer börjat fundera på en halvauto i 22LR.

Men är det då en Remington 597 eller en Ruger 1022 som gäller?

Varför skulle man ta den ena före den andra?

Antagligen är det nytt vapen som gäller och för remmyn 3 generationens magasin. För Rugerns del så är nog en take-down intressantast.

Publicerat

Finns ett test i vapentidningen som är ute nu, eller iaf för en vecka sedan.

Jag hade tagit rugern pga att de borde kommit bort från barnsjukdomarna och att du har mer möjlighet att modifiera en. Ruger brukar hålla vad de lovar...

Handen på hjärtat har remington de senaste 25 åren sålt en vettig bössa out of the box?

Jag har skjutit 597, jag gillade stocken men fy vilket rappel till bössa, krånglade med matning och omladdning.

Tror exabit har en take down, hans utlåtande torde vara av stor tyngd.

Har fått för mig att browning har en halvauto som är vettig?!...

Publicerat

Själv har jag en TakeDown som jag är nöjd med. Har väl smällt av runt 400 skott i alla fall och har än så länge aldrig haft ett enda eldavbrott, så den verkar fungera bra mekaniskt i alla fall. Kört med XXL´s topshot mestadels.

Jag kan inte utlåta mig on träffbilden jämfört med andra 22:or då denna är den enda 22:a jag haft om vi talar gevär, jag tycker dock att den skjuter riktigt tight på både 50 och 80 meter i alla fall.

Smidigt att kunna ta isär den och stoppa i väskan för enkla transporter & rengöring. Jag gillar inte mellanrummet mellan delarna (inget glapp i bössan, bara ett litet mellanrum i syntetstocken - titta på en bild så ser du vad jag menar) men det påverkar ingenting, tycker bara det ser lite rappel ut.

Tycker att 25-skottsmagget är barnsligt kul på "plink-mål".

Om du tänkt att byta stock på den så vet jag inte om just take-down modellen är något att ha dock, då finns det mer till de vanliga.

Publicerat

Brorsan har en TD och vi har skjutit en massa skott med den och den är riktigt rolig att skjuta med! :smile: Dock tycker jag inte precisionen kan jämföras med vårat andra repeter 22:a men den skjuter rätt bra ändå. Tar gärna emot tips om vart man kan få tag på 25-skottsmagasinen, dom var slut där han köpte bössan. :smile:

Publicerat

själv tror jag att ruger håller bättre kvalite. i valet mellan 597 eller 10/22 skulle jag ta rugern 10 gånger av 10.

Publicerat

Brorsan har en TD och vi har skjutit en massa skott med den och den är riktigt rolig att skjuta med! :smile: Dock tycker jag inte precisionen kan jämföras med vårat andra repeter 22:a men den skjuter rätt bra ändå. Tar gärna emot tips om vart man kan få tag på 25-skottsmagasinen, dom var slut där han köpte bössan. :smile:

Midway.se brukar ha 25 skotts magasin

Publicerat

jag har en Ruger10/22 med kallhamrad heavy varmint pipa, precisionen är lysande, och om man vill finns oändliga möjligheter att utrusta vapnet med alla tänkbara tillbehör. vilket jag inte gjort, fin ergonomi direkt ur lådan.

Publicerat

? Fin ergonomi? Hur ser man ut i kroppen då? Varje gång jag får tag på en 22:a upplever jag att de är leksaker, ibland är det ok eller tom bra men de har ingen ergonomi att tala om. /Christian

Publicerat

? Fin ergonomi? Hur ser man ut i kroppen då? Varje gång jag får tag på en 22:a upplever jag att de är leksaker, ibland är det ok eller tom bra men de har ingen ergonomi att tala om. /Christian

Haha, ok bra ergonomi för att vara en 22 då :-), men faktum är att med den tunga pipa och laminatstock den har i orginal käns den nästan som ett riktigt vapen. inte som min TRG, men ändå. många andra 22or påminner ju ganska mycket om luftgevär och har inte den tyngd och grovlek i stocken som heavy varmint modellen har.

• 2 weeks later...
Publicerat

Finns ett test i vapentidningen som är ute nu, eller iaf för en vecka sedan.

Jag hade tagit rugern pga att de borde kommit

bort från barnsjukdomarna och att du har mer möjlighet att modifiera en. Ruger brukar hålla vad de lovar...

Handen på hjärtat har remington de senaste 25 åren sålt en vettig bössa out of the box?

Jag har skjutit 597, jag gillade stocken men fy vilket rappel till bössa, krånglade med matning och omladdning.

Tror exabit har en take down, hans utlåtande torde vara av stor tyngd.

Har fått för mig att browning har en halvauto som är vettig?!...

Med nyaste magasinet ( kallas 3:e generationen)

så funkar det.

Hade själv div. matningsfel men efter att jag bytte mag hos handlarn funkar den kanon.

Originalstocken i grå plast gillar jag inte,

så jag beställde en laminat från Boyds.

En Evolution, samma som sitter på 597 Yellow Jacket.

Den stocken är sköööön.....