Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad göra med licenslappen vid export ?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan..

Nu har jag fått mitt tillstånd för export och norrmannen hämtar bössan på lördag. Men vad ska jag göra med licenslappen som jag har ? Ska den skickas med eller ska jag slänga den ? De visste inte där jag fick tillståndet men hon trodde jag kunde slänga den. Jag pratar alltså om den lilla lappen som jag har haft med mig när jag jagat.

Mvh / Johannes

Publicerat

Bäst svar, skicka till polisen, efter du gjort kopia på den. Du skall inte ha kvar originalet efter svensk prövning/överlåtelse ser ingen skillnad i denna prövning,

men inget hindrar att du behåller den. Som alltid med plisen som tillståndsutställare är det viktigt med egen dokumentation o bevissäkring. Christian

Publicerat

Tror Christian sammanfattade det hela ganska bra :)

Publicerat
  • Författare

Ledsen, men jag förstod inte. Jag ska skicka den till polisen, kopian alltså ? Originalet kan man göra vad man vill med ? Eller tvärtom ? 

Mvh / Johannes den tröge.

Publicerat

Nja, valen är många, det var mitt huvudsakliga svar, men rätt är att du tar en kopia för din hantering, bokföring över vapentransaktioner och sedan skickar in org till polisen. Därutöver gav jag ett par alternativa val. /CHristian

Publicerat
  • Författare

Bokföring över vapentransaktioner ? Jag tror du och jag pratar olika språk :) Men eftersom jag ändå var förbi förut så gick jag in till polisen och frågade efter adressen att skicka lappen till men de sa att jag skulle lämna in den där när han hade varit och hämtat bössan. 

Jag kommer, om jag kommer ihåg imorgon, att ta med alla papper till jobbet och ta kopior på så jag har det om det skulle vara något. Det var ett bra tips tack :)

Mvh / Johannes

Publicerat

Tja, Johannes,

om man haft plisen på andra linjen inte bara en gång utan flera o de påstår att man äger och innehar vapen som avyttrats för år sedan, har bland annat delgivits misstanke om vapenbrott en gång, hade inte förlängt på en pistol ansåg polisen,

vid fråga om varför jag skulle göra det som sålt så blev det tyst, "bevisa det västes det ur telefonen" vilket jag kunde med ett snabbt fax till myndighetens så är min åsikt och uppfattning klar, man bokför, köp och sälj av vapen, enkelt ha en pärm där man sätter in underlagen, dvs den man river ur licensen från med en kopia på licenshandlingen bakom, det löser alla eventuella framtida bekymmer.

Men var och en gör efter eget huvud, det är det viktiga. /Christian

Publicerat
  • Författare

Uj det låter inte bra. Nu tar jag och packar ned pappren med en gång så jag kan kopiera dom imorgon. Stort tack igen. Jag menade inget illa bara att jag förstår inte alla ord du skriver, som tex att bokföra transaktioner :) Men jag kopierar allt jag har så är jag på säkra sidan..

Mvh / Johannes

Publicerat

ASG- det är helt ok, jag förstår inte ibland heller, det är helt i sin ordning att fråga igen då. Kör hårt nu och glöm inte att fylla på vapengarderoben så att den är minst 6 vapen. /Christian