Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tasco

Featured Replies

Publicerat

Hej

Hur är kvaliten på tasco?

Har en gammal Tasco 3-9X40 som följde med Tikkan. Kikaren har en silverfärgad hjortskalle på sidan. Kikaren sitter med tikkas låga fäste.

Om jag förstått rätt så ska det vara en skitsikte?

Själv måste jag säga att den är klar och fin och att den håller träffbilden hur bra som helst.

Publicerat

Har inte stenkoll men jag tror att Tasco har två olika modeller. World Class är helkass medan Titan modellen är riktigt bra. Generellt så tror jag att äldre tasco är bättre än nyare. Jag har ett 6-24x40 som jag haft på 22-an och det är helt ok.. Dock haft ngr World Class tidigare och de suger rejält. Vilket du har vet jag inte men döm inte ut siktet, det kan vara en Titanmodell. En kompis har just Titan 1,5-6x32 tror jag på sin 30-06 och han stortrivs med det, har aldrig strulat och han har haft det på två eller tre olika bössor nu utan trassel. Väldigt bra opitk även..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ska forska vidare. Verkar vara just world class om man kikar i frankonia. Där har worldclass hjortskallen medans titan har typ en jordglob. Dock är jag inte säker på någonting. Kikare kan ju vara rätt gammal.

Nåväl så länge det funkar så, dock ska det på en med större förstoring till nästa års bockjakt. 3-9 är för lite. Skulle vilja ha upp till 14 eller 16 ungefär.

Publicerat

Såvitt jag minns så var inte förstoringen ngt problem på den 3-9 jag hade utan väl tunt hårkors i kombination med kassa mörkeregenskaper.. Samt, förstås, att det var skottfast i ett år typ. Säg så här, när jag böt upp mej till Shirestone så vart det en j-la skillnad..  :- ??? :-X

Sen vart det Helia och sen efter det Zeiss och nu har jag slutat byta sikte  ;D ;D ;D

Mvh!

Publicerat

Tasco passar bäst på luftgeväret man har i sommarstugan...Titanmodellen är nog bättre men på tok för dyr i Sverige...

Publicerat

Det vore bra om folk bara delade med sig av förstahandserfarenheter i såna här trådar.

Hörsägen och ryktesspridning ger inte direkt någon information av värde!

Jag har hört att dom ska vara skit är en hyggligt ointressant uppgift :P :P :P

Publicerat

Okej, jag och brorsan har kvaddat 6-7 tasco world class tillsammans, alla i storlek 3-9x40. Ej skottfasta, korset lossnade och ramlade ner, oringar som inte höll väta ute.

Publicerat
Det vore bra om folk bara delade med sig av förstahandserfarenheter i såna här trådar.

Hörsägen och ryktesspridning ger inte direkt någon information av värde!

Jag har hört att dom ska vara skit är en hyggligt ointressant uppgift :P :P :P

Vem har sagt att min information är hörsägen...??? Att ANTA det värsta är lika ointressant i mitt tycke.

Kanske uttryckte mig lite trubbigt men endå...

Publicerat

Har en Tasco 3-9 x 40 som jag fick på köpet när jag köpte en studsare, bytte ut den mot en Leupold ganska fort eftersom det av många sägs vara en dålig kikare. Har dock kvar kikaren och måste säga att optiken är helt ok jämfört med tex leupold, har den dock inte monterad på något jaktvapen, litar inte på skottfasthet mm pga dess dåliga rykte.

Kalle

Publicerat

Farsgubben hade tidigare en tasco...5 smällar med .308:an så fanns det inget kors att hitta i kikaren...det hade släppt :o...kikaren var 3-9x40

mitt tips: köp beggad kvalitets optik...kostar inte nå mer än en ny "skit" kikare...köpte en Schmidt & Bender 10x42 för 3000:-...så nog går det att komma undan billigt.

Publicerat

Jag har en Tasco WC 6-24x. Den har den egenheten att träffbilden flyttar ca 1 dm i sidled (vid 100 m) när man passerar 18x. På varsin sida om den gränsen så höll den sig iaf fast på en så pass moderat kaliber som 22-250.

Dessutom så är den inte lika skarp, sämre mörkeregenskaper och ger inte lika klara färger som den Bushnell Elite 4200 6-24x som jag ersatte den med (köpt från The Optic Zone). Svårt att förklara men det blir mera "stuns" i siktbilden med det nya.

Publicerat

Farsan har haft ett av de äldre till 6.5 an gick riktigt ( nog mest fel på farsgubben  :D :D :D )

Nåja till slut bytte han ut det mot ett Leupold

Men som en annan medlem sa, de gamla höll nog högre klass. Så mitt tips köp hellre ett beg kvalitets sikte än ett billigt nytt "skit" sikte.

Har själv fått erfara skilnaden  :- :- så nu blir det inga lågpris sikte för min del ( dock behöver man inte köpa det dyraste för det )

Finns många bra beg leupold ( vilket jag tycker håller vettig kvalitet till sitt pris ) Mitt senaste inköp var ett Meopeta 3100 Kanon nöjd  ;D ;D

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag använde ett Tasco Worldclass 2-7X32 på min 6,5:a från -91 fram till ifjol och siktet gjorde ypperlig tjänst. Helt tätt, skottfast och ändrade inte träffläge vid olika förstoringsgrader. Mörkeregenskaperna var däremot föga överrraskande inte så mycket att hurra över. Idag är siktet donerat till svärsfars nyinförskaffade 6,5:a till förmån för en Carl Zeiss Conquest 3-9X50. Då bössan till 90% används vid vakjakt på råbock känns detta byte rätt naturligt..

Publicerat

Personligen är jag inte vän av lågbudgetkikare, är iofs inget märkes freak heller...

Jag och polaren monterade på hans gamla Worldklsss 3-10x50 på hans 375HH för att se hur många skott den pallade. Då kikaren var monterad var det bara upp i laddrummet o ladda upp ett gäng partoner o sen ut på banan. Efter 50-60 skott gav vi upp. Kikaren höll och skottfast var dem. 

Tror det är ganska så ojämn kvalitet på denna typen av kikare. Har man turen att inte få ett måndags ex så har man troligen en acceptabel kikare. Själv skulle jag aldrig lita på detta om geväret ska användas till jakt men helt ok till pappälgar och annat.