Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Apel vrid eller Leupold QRW?

Featured Replies

Publicerat

Nya "Bygget" börjar ta form och jag har funderat på att vidare utveckla ursprungliga iden med bössan som var drevjakt/eventuel eftersök till att även innefatta Vakjakt på Gris.

Det kommer att monteras Leupold VX-III 1,5-5x20 men circle dot på bössan och nu letar jag efter snabbmontage så att jag kan skruva på 3-12x56:an till vak.

Kalibern 9,3x57 gör ju att vi absolut inte pratar om långhålls skytte, så drevsiktet kommer att vara inskjuten på 80m, och vaksiktet på ca 40m.

Räcker det med bra stålbaser (warne inköpta) och inslipade Leupold QRW ringar för godkänd precision eller är det Apel vrid som gäller ( accepterar inte träffläges ändring mer än max 1,5cm vid av och på montering)

Vad säger experterna?

Publicerat

Jag är ju inte expert men jag har qrw på mina bössor och dom ändrar sig inte mer än vad jag vinglar när jag skjuter!

Max 1cm inte mer!

Publicerat
  • Författare

Ja det är klart att man själv har vingelmån att ta hänsyn till, och för att det ska vara mätbart så måste precisionen i vapnet ligga på topp, vet inte än hur denna bössa skjuter.

Har dock tidigare testat olika snabbfästen på mina Tikka bössor som skjuter såpass bra att man lätt kan se träffläges ändringar större än 1,5cm, Leupold QR är absolut diskvalifiserad pga den dåliga kvalite dom håller. Apelvrid höll efter noga justering träffläget mycket bra.

Sen att nån cm har större betydelse på den jakt och avstånd den ska bedrivas på är jag medveten om, men vetskapen om att träffen sitter där den ska ger självförtroendet som jag personligen uppskattar när jag jagar.

Kanske måste man gå på en Blaser igen

Publicerat

Vi talar om korta håll här… Picatinnyskena och ringar från Near?

Publicerat
  • Författare

Vi talar om korta håll här… Picatinnyskena och ringar från Near?

Absolut, det är ju t.om mycket korta håll, men picatinny på M98 tycker jag inte ser så snyggt ut, picatinny passar mer på typ T3 utseendemässigt, inte för att utseendet ska spela roll på ett arbets redskap, men men

Publicerat

PRW kommer ju att räcka för att skjuta med närapå livsfarlig precision på 40 meter, men vill du ha en snygg 98:a som klarar mer än så är helt klart Apel det bästa valet. I vapengarderobens land måste varje vapen klara flera olika användingsområden om man vill kunna bedriva mångsidig jakt, dumt då att ha ett som inte klarar finlir också. 

Publicerat
  • Författare

Ja Apel är ju helt klart det bästa alternativet, men även något kostsamt.

Kanske CA skena och sadelmontage, men vet inte om det blir mycket billigare....

Publicerat

Jag var nog av åsikten att apel prylar kan man samla på sig efterhand, de dyker upp billigt ibland. /CHristian

Publicerat

Har man bra avtagbara fästen är det som att ha ett extra vapen.

• 1 month later...
Publicerat

Är det bössan du köpte av mig? E ju snudd på att man ångrar sig ;)

Funkar den bra

/Magnus

Publicerat

QR slits med tiden vilket göt att den förbrukas vid flitigt användande. Men 25 mm är förändringen i träffsäker på 100 m du kan vänta dig.

Apel har jag laldrg ägt. Du kan nå samma funktion men något bökigare byte med turn in std och loc tight på mottagarskruvsidan. Har du skena för turn in så blir det riktigt bra.

Jag har vridit i och ur mina vanliga std ett antal gånger och för det du beskriver duger det mer än väl.

Baser och qr/qrw Funkar inte bättre än annat.

En beror det på hur nojjig du är. Jag litar bara 100 på apel eller liknande annars kan jag få en osäkerhetskänsla så påverkar skyttet.

• 4 weeks later...
Publicerat

Har vänner som kör på Apel. Även jag kommer att montera ett när plånboken tillåter. För de jag mött, med Apel monterat, har det fungerat problemfritt. Kan lägga ett gott ord för Apels kundservice. Brevväxling i informativt syfte. Kanske något även du finner informativt:

OFuUQme.png

Publicerat

Jon tar hem apel på beställning.

http://www.jpvapen.se/

Publicerat

Jag var nog av åsikten att apel prylar kan man samla på sig efterhand, de dyker upp billigt ibland. /CHristian

Ja visst gör dom det, men nu är det länge sedan jag såg ett apel vridmontage till Rem 700 ute på antingen blocket el. grannforat robsoft.

Jag söker ett sådant om jag hittar det till rätt pris med 30 mm ringar.