Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad gör att tuff skin antenner ej fungerar för alla?

Featured Replies

Publicerat

Har sålt tuffskin antenner till 20 pers nu. 2st har det ej fungerat för. Per Gustafsson här på forat är en av dom och den andra var en från grannlaget. Det som händer för dom då är att dom tappar kontakten efter 300 - 500m. 90% har det alltså fungerat för men det jag stör mig på är varför fungerar det inte för dom sista 10%? Alla 4 hundrarna i mitt jaktlag kör nu med mina antenner och det funkar klockrent. Oftast inte ett tapp under 3km om inte terrängen är extrem.

Så jag undrar, vart är logiken. Jag får inte ihop det. Någon som har en aning om vad det kan bero på?

Följande saker vet jag att det inte beror på:

• Längden på antenn.
  • Enheten är US eller Nordic.
  • Om det är DC40 eller DC30.
Publicerat

Börjar det bli dyrt att sköta garantiåtaganden!? ;)

Publicerat
  • Författare

Haha nej då, det är ingen fara. Har testar dom två antennerna som ej fungerade för han i gannlaget på mitt dc40 och då fungerade det. Så inget fel på själva antennerna konstigt nog. Sen är det ju inga jätte pengar utan mer en kul grej.

Publicerat

Kan det bero på vilket ID halsbandet sänder på? Min DC40 tappade ju även GPS täckningen.

Publicerat
  • Författare

Kan det bero på vilket ID halsbandet sänder på? Min DC40 tappade ju även GPS täckningen.

Skönt det vore om de var så enkelt. Jag kör på 16 på min iaf. Vad kör du på?

Publicerat

Skönt det vore om de var så enkelt. Jag kör på 16 på min iaf. Vad kör du på?

7

Publicerat
  • Författare

7

Går det att byta till ett specifikt nr? För vet hur man byter manuellt, men har för mig man bara blir tilldelad ett nytt nummer. Får försöka fixa till nr 7 på lördag när jag ska ut.

Publicerat

Jag hade 11 innan men så var det någon som bytte när jag var ute o jagade o när jag lade in den på nytt var det 7. Tror inte man kan välja ID själv.

Publicerat

Jodå visst går det. Ska pröva byta ID på mitt och se om det gör nån skillnad. Jag vet inte om olika ID innebär små frekvensskillnader på utsändningen, eller om det enbart är olika pilottoner. Nån som vet? Om det skiljer sig i frekvens kan det ju tänkas interferera med GPS-kontakten i varierande grad beroende på frekvens!?

Publicerat

Har Id 11a och de funkar inte.

S.

Publicerat
  • Författare

Då är det förmodligen inte ID heller.

Publicerat

Beställer du från dusupply?

Jag köpte en därifrån och den tappar gpsen men bara när hunden är nära mig..

Har fått förklarat för mig att om inte längden stämmer med frekvensen så bildas det elektromagnetiska fält(tror jag det var) som kan störa gps signalen.

Dom antennerna borde ju vara gjorda för us modellerna och inte vara optimala i längd för nordic

Publicerat
  • Författare

Nej det är inte där ifrån jag beställer. Längden kan säkert ha något med det att göra, dom jag köper är 53cm. Men tycker det är konstigt som sagt att det funkar för 90%. Så det kan inte bara ha med längren att göra isf. Det måste vara nått annat eftersom som sagt 90% inte upplever problem. Hade det bara varit längden hade ju alla uppleft det.

Publicerat

Kan det vara olika hårdvaru revisioner på dem som ställer till det med olika dragning av ledningsbanor som ställer till det kanske??

Publicerat
  • Författare

Hårdvarufel har jag svårt att tro, då jag testat antennerna som ej fungerat men min 320 och dc40 och då funkar det klockrent utan tapp eller likande.

Publicerat

Nu sa jag inte hårdvarufel utan revisioner, dvs olika versioner på PCB kortet som gör att antennlängden förändras på pga 3cm längre kopparbana på kretskortet eller liknande. Det kan ju göra att antennen fungera på en men inte en annan kanske...

Publicerat
  • Författare

Nu sa jag inte hårdvarufel utan revisioner, dvs olika versioner på PCB kortet som gör att antennlängden förändras på pga 3cm längre kopparbana på kretskortet eller liknande. Det kan ju göra att antennen fungera på en men inte en annan kanske...

Nej absolut, men det funkar som sagt i min dc 40 och 320 men inte i killen i andra jaktlaget som också har dc40 och 320.

Publicerat

Jo men om ni öppnar era dc 40 och läser på kretskorten kan det mycket väl vara så att layouten skiljer och/eller att det är olika revisioner på dem, eller helt enkelt leverantörsbyte på ingående komponenter som stör. I de frekvenserna kan en 3mm lång kopparbana på kretskortet fungera som antenn och störa ut känsliga saker. Inte ovanligt att upptäckta fel förändras mitt i en produktserie utan att det blir modell byte.

Publicerat
  • Författare

Då är jag med =)

Publicerat

Ät inne på precis samma linje. En produkt ändras ofta under en livscykel, utan att ändra namn.

Nej absolut, men det funkar som sagt i min dc 40 och 320 men inte i killen i andra jaktlaget som också har dc40 och 320.

Enklaste sättet att kolla, måste väll vara att öppna båda och jämföra vad man ser.

Det kan juh vara riktigt enkla grejor som har ändrats, kolla ex om dom som inte funkar har något annat märke på en komponent. Det kan juh vara så att med en annan komponent hamnar man utanför spec..