Publicerat December 10, 201312 yr Heej, idag sitter jag på en remington 7400, 30-06. Men tycker att den sprider lite för mycket när man skjuter flera skott. På den sitter det en aimpoint micro med qr festen och ett kikarsikte. Tanken är att sätta dit en dämpare men vill inte kosta på detta vapen. Vad tycker ni? Bössan ska användas främst till gris jakt men även till älg hundförare/eftersök och vakjakt. Vilka för -nackdelar ser ni med syntet (plast)? Vissa vapen har någon typ av säkring så man kan gå med det laddat? eller har jag fattat fel? Ska man kapa vapnet, blir det stor skillnad på smidighet och precision? priset runt 15000kr har ja tänkt mig... kom gärna med förslag om dämpare och vapen som kan passa mig. jag har kollat lite och funderar på Benelli argo comforttec, 9,3x62 ärdet nått att ha? tacksamm för förslag och tips mvh Björn
Publicerat December 10, 201312 yr Heej, idag sitter jag på en remington 7400, 30-06. Men tycker att den sprider lite för mycket när man skjuter flera skott. På den sitter det en aimpoint micro med qr festen och ett kikarsikte. Tanken är att sätta dit en dämpare men vill inte kosta på detta vapen. Vad tycker ni? Bössan ska användas främst till gris jakt men även till älg hundförare/eftersök och vakjakt. Vilka för -nackdelar ser ni med syntet (plast)? Vissa vapen har någon typ av säkring så man kan gå med det laddat? eller har jag fattat fel? Ska man kapa vapnet, blir det stor skillnad på smidighet och precision? priset runt 15000kr har ja tänkt mig... kom gärna med förslag om dämpare och vapen som kan passa mig. jag har kollat lite och funderar på Benelli argo comforttec, 9,3x62 ärdet nått att ha? tacksamm för förslag och tips mvh Björn Att på precision med ett aimpoint är inte enkelt om du inte skjuter i bänk och med förstoring. Sen är väll kanske inte aimpoint det bästa vid vak, iaf inte på gris när du ska bestämma kön behöver du lite förstoring och även att den inte släpper in så mkt ljus. Dämpare kan göra att spridningen inte blir lika stor då den tar bort mkt rekyl. Så börja med att kanske skaffa dämpare och se om det hjälper? Att korta en bössa påverkar precisionen negativt och ökar rekylen, ska du dock ha den som hundförarbössa rekommenderar jag att du kapar den pga att få bössan smidigare. Nästan alla bössor har ju någon form av säkring, men det finns många olika. Flaggsäkring, sidosäkring, kvartssäkring m.m. Finns många trådar på forumet om dämpare, mest för pengarna tycker jag RCC är men bäst är VMAC. RCC ca 2000kr Vmac ca 3000kr. När du säger 15k, är du ute efter en ny lr begagnad bössa?
Publicerat December 10, 201312 yr Författare På åtel kör ja med ett kikarsikte 3-12 50. vilken typ av säkring föredrar ni om man går med hund? (jag har dålig koll på de olika) Den behöver ju inte kosta 15k. det var mest så ni vet ungefär hur mycket ja tänkt lägga. Säg 15 med dämare. Ny eller beg spelar inte så stor roll. det viktigaste ärväl halvautomat och helst syntet. //Björn
Publicerat December 10, 201312 yr 9,3a i en bekväm kolv som ligger perfekt. Snabbfästen och kanske öppna riktmedel om du känner för det.8x57a funkar med. Jag har en Ruger 30-06 med Leupold 2-7x33 som jag gillar mycket. Hade jag inte varit vänsterskytt med begränsade tillgångar hade jag säkert haft något annat men det är ett prisvärt vapen. Kalibern är mindre viktig, se till att kolven och siktet passar dig bra så att du kan skjuta snabba skott med bra precision.
Publicerat December 10, 201312 yr Dämpare och halvauto brukar inte rekomenderas ihop, funkar helt inte så bra, varför kan säkert nån mer teknisk kunnig förklara..... Jag skulle aldrig välja en halvauto som hundförar vapen pga av att du sannolikt får massa skit i mekanismen,fukt,vatten som fryser, hur funkar omladdningen då?? Säkringen du tänker förmodligen är "uppspänningstangent",dvs du spänner slagstiftet först när du osäkrar,vilket medför att du kan gå med ett skott i loppet. Finns på Blaser,Sauer 303,Browning har en variant på deras halvauto, mfl.
Publicerat December 11, 201312 yr Författare Tack för det. Det med ljuddäpmaren inte funkar så bra kan det spela roll om vapnet är rekylomladdat eller gasomladdat?Det är sant inget ja märkt med den jag har idag men man kanske skulle kolla på en rakrepeter stutsare, nån som har några förslag där? Dom sauer 303 som är av syntet heter dom nått spec? typ Elegance Fluted, Forest XT eller vad står det för? det vart inte lättare att välja va man ska ha nu:) men kom gärna med mera förslag på vapen och vapentyper
Publicerat December 12, 201312 yr Ganska bra pris på denna om du är inne på en benelli argo http://www.blocket.se/ostergotland/Benelli_Argo_E___30_06_50345985.htm?ca=8&w=3