Publicerat December 10, 201312 yr Är det någon som kan något om denna rasen? Har hört mycket gott om dom men verkar vara ganska ovanliga?
Publicerat December 10, 201312 yr en kompis till mig har 3st riktigt bra hundar i skogen och sociala :-) och de är en stövare som först å främst en drivande hund men klara av å ställa grisar om de vore så,
Publicerat December 10, 201312 yr Intrycket jag har är att dom verkar sena rent jaktligt, har en i laget men det kan ju vara individen också. Även kopovs är ju lite late bloomers rätt ofta.
Publicerat December 10, 201312 yr Har aldrig jagat med någon, men hört en hel del rykten om utomordentligt korkade individer typ IQ fiskmås. Så dumma att de springer in i röven på grisen om den skulle stanna. Men som sagt det är ju bara rykten.
Publicerat December 11, 201312 yr Är på Knistad herrgård då och då, tog även min jägarexamen där, en gubbe där som heter Sune hade hand om vissa delar i jägarexamen och han hade en gonczy. Minns att han alltid skröt om hunden, såg den dock aldrig i action. Vad jag hört används dom nästan uteslutande på gris och ska vara väldigt duktiga på det.
Publicerat December 11, 201312 yr Jagat en hel del med en sådan och den är duktig. Kanske inte så bra på att ställa grisarna men driver med ett riktigt bra skall. Enda nackdelen är att den är lite vresig vid fällt vilt, men det är ju mycket individuellt. Så andra i samma ras kan ju vara trevligare. Sen har man ju hört att det är många som inte blir några bra grishundar men så är det ju med alla raser!
Publicerat Oktober 19, 20169 yr Finns måndagsexemplar av ALLA raser varpå viktigt veta vad man köper. Rasen är gammal och smålandsstövaren härstammar från GP, men är som sagt mer ämnad för vildsvin. Min jagar älg också och tränar på få rådjursren (visar lite om nåt intresse och präglad på vildsvin och fick nyligen jaktmerit. Finns mer info på denna sida om rasen: www.gonczy-polski.se