Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Remington 700

Featured Replies

Publicerat

Hej ni skjutglada!

Är inne på att skaffa en Rem 700 i .308win för lite långhållsjakt, en våt dröm sedan länge. Vilken modell utav 700 rekommenderar ni? Är några system kompatibla med AICS eller DetMag eller hur fungerar det? Vilken är är det ultimata piplängden? Sett att flera har 51cm pipor, är det någonting att satsa på?

Mvh

Publicerat

Ingendera! Köp en Tikka T3 Super Varmint istället för att klydda med det där satans halvfabrikatet...

Publicerat
  • Författare

Ingendera! Köp en Tikka T3 Super Varmint istället för att klydda med det där satans halvfabrikatet...

Du har mitt öra :)

Publicerat

Har en 700 vls med 66 pipa har inte gjort något med den, skjuter hål i hål. Har även en sps taktical i 223 samma sak med den.

Publicerat

Bara för att vara motvalls så föredrar jag relativt långa eller normala pipor även i .308.

Men den funkar i kortare.

Ska man skaffa en .308 för att skjuta långt och / eller sportskytte så kan man gott välja 61-66 cm.

Min LW-pipa är drygt 24", men jag hade kunnat tänka mig 26-27".

Publicerat
  • Författare

Bara för att vara motvalls så föredrar jag relativt långa eller normala pipor även i .308.

Men den funkar i kortare.

Ska man skaffa en .308 för att skjuta långt och / eller sportskytte så kan man gott välja 61-66 cm.

Min LW-pipa är drygt 24", men jag hade kunnat tänka mig 26-27".

Inte alls motvallsigt utan en bra input :)

Publicerat

Ok, är det 700 som gäller så skulle jag nog förorda en VS som har en bra stock och 66 cm pipa. Nog den mest prisvärda för dina ändamål.

Publicerat
  • Författare

Ok, är det 700 som gäller så skulle jag nog förorda en VS som har en bra stock och 66 cm pipa. Nog den mest prisvärda för dina ändamål.

Helt öppen för diverse förslag som kanske är ett bättre val rent vapenmässigt och prismässigt  :)

Publicerat

Du har mitt öra :)

Polarn i mitt jaktlag fick spendera två dagar i skogen att leta efter slutstycket eftersom den totalt värdelösa slutstycksspärren på t3 hade knäckts. Dessutom dagen innan hade han fått in skit efter jakten i patronläget som va väldigt meckigt att få ut pga av lilla utkastarporten. Dessutom är det redan märken på original rekylklacken som absurt nog är tillverkad i aluminium. .308w rekyl och kanske 200-300 skott sedan den köptes. Nä t3 är ingen färdig produkt i mina ögon.... att de är utrustade med fina pipor kan jag köpa. Tikka har alltid levererat pipor av mycket hög klass. 

Publicerat

Alla remmy 700 är kompatibla med AICS men det krävs att du har en kolv som är det också,inte bara att köpa ett och kasta in det i orginalkolven.

Piplängd beror på,långa pipor ger bättre prestanda kortare är betydligt mer användarvänliga praktiskt.

min första 308 pipa var 20" vilket gav alldeles för dålig prestanda,upp till 500m var jag med sen blev träffprocenten för låg,min andra var 24" vilket jag tyckte var för klumpigt och otympligt att jaga med men gav bra prestanda,min nuvarande är 22" vilket för mig är den ultimata kompromissen avseende hastighet och användarvänlighet.

Modell?? ja välj det utförandet som passar dina behov bäst,plast,trä,tumhål,bull barrel,m,m 

/Mike

Publicerat

Är det en .308 du önskar lägger jag min röst på en Remington LTR alla jag sett har skjutit super direkt ur kartong.

Sedan är det en rätt bra stock på dessa direkt från fabrik också

Publicerat
  • Författare

Alla remmy 700 är kompatibla med AICS men det krävs att du har en kolv som är det också,inte bara att köpa ett och kasta in det i orginalkolven.

Piplängd beror på,långa pipor ger bättre prestanda kortare är betydligt mer användarvänliga praktiskt.

min första 308 pipa var 20" vilket gav alldeles för dålig prestanda,upp till 500m var jag med sen blev träffprocenten för låg,min andra var 24" vilket jag tyckte var för klumpigt och otympligt att jaga med men gav bra prestanda,min nuvarande är 22" vilket för mig är den ultimata kompromissen avseende hastighet och användarvänlighet.

Modell?? ja välj det utförandet som passar dina behov bäst,plast,trä,tumhål,bull barrel,m,m 

/Mike

Vad har du att säga om 51cm's pipor? :) Är det godkänd prestanda ut till 500m?

Publicerat

Vad har du att säga om 51cm's pipor? :) Är det godkänd prestanda ut till 500m?

Ja det tycker jag och en LTR som Lars skriver ovan vore mitt förstahandsval också.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Ja det tycker jag och en LTR som Lars skriver ovan vore mitt förstahandsval också.

/Mike

Har du några erfarenheter utav "orginalkolven"? Läst mig till att en hel del är nöjda med den men även flera som bytt ut den. Om man beslutar sig för att skaffa AICS's passar kolven? 

Publicerat

Jag har haft en LTR,sålde orginalkolven efter något år då jag beställde en McM.

Anledningen var att jag inte gillade pistolgreppet samt ville ha en kolv med plan undersida,aics går att passa in men du måste fräsa upp kolven för det då det är bredare än orginalunderbeslaget.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Jag har haft en LTR,sålde orginalkolven efter något år då jag beställde en McM.

Anledningen var att jag inte gillade pistolgreppet samt ville ha en kolv med plan undersida,aics går att passa in men du måste fräsa upp kolven för det då det är bredare än orginalunderbeslaget.

/Mike

Klämt lite på orginalkolven och jag personligen gillar den, känns lite mer robust än andra plastkolvar men går även i tankarna om att skaffa en McM. Tack för inputen Mike :)

Publicerat

Fördelarna med LTR är att de är smidiga nog att jaga med också, även med dämp, jag har ju en del långa riggar och de är inte särskilt smidiga, även om jag förbiser detta och vägrar att använda något annat så är det något att tänka på för dem/den som inte vill kompromissa för mycket.

Rikard har haft en riktigt sur erfarenhet av en Rem 700, men jag tror nog att han varit överens med övriga han ägt, för egen del är en Rem 700 från början att liknas vid en byggsats och en T3:a som i varje fall ett färdigt vapen som det går att förbättra, där i ligger skillnaderna. 

/CHristian

Publicerat

Under tikkapris hade jag valt en howa!

Publicerat
  • Författare

Sådär nu är en Rem 700 LTR på ingång  :thumbsup:

Då är den slutgiltiga frågan, är det värt besväret att komplettera med ett AICS's underbeslag? Ska man anskaffa en McM eller Bell & Carlson stock?

Publicerat

Nödvändigheten av AICS lösning eller annan kolv är något du måste komma fram till själv,om du ska tävla med bössan i någon form så kommer du behöva en maglösning,ska du bara jaga så blir det bäst med orginalundebeslag.

Kolvbyte? Fundera över vad bössans huvudsakliga arbetsområde är,skjut med den nuvarande och känn efter om den kommer till korta på något sätt,då vet du också vilka egenskaper den nya kolven skall ha.

/Mike