Publicerat December 14, 201312 yr Hej som en del av er kanske redan har läst så letar jag efter min första klass 1a. Har läst och tittat på en massa olika fabrikat och kalibrerar! Nu till själva frågan vad står siffrorna för när man benämner en kaliber? Att en tex 8.57 har diameter på 8mm och 57 antar jag är längden. Men en del andra förstår jag inte tex 3006 308.. Eller som i hagel när det blir grövre kaliber desto lägre siffra typ 12 16 20..... Med risk för att värka lite puckad för det finns ju säkert en enkel och logiskt förklaring. Men frågar man inte så tar det mycket längre tid att lära sig!
Publicerat December 14, 201312 yr Om jag inte minns fel så är det lite olika måttenheter. Vissa är mm och vissa är tum. Här är en länk som kanske kan hjälpa: http://www.yjvf.se/Kalibrar.html (Jag är väl inte rätt person att svara eftersom jag har rätt dålig koll själv... )
Publicerat December 14, 201312 yr 30:06 = 0,3 tum diam introducerad 1906. 308 = .308 tum. Men lura dig inte på det. Det är samma kula som 30-06. Hagel är lite annorlunda. Kalibern anger det antal rundkulor (jämför gamla kanoner och mynningsladdare utan räfflor) man kan tillverka av ett skålpund bly. Därav att 12 är större än 20, Fler kalibrar kan du nog googla fram själv. Men seriöst, något måste väl sagts om detta när du tog jägarexamen?
Publicerat December 14, 201312 yr Detta är en djungel som i princip innebär ett livslångt lärande. Visserligen har vi metrisk benämning i europa och tum i nordamerika men det finns ingen röd tråd.... tex 30-30 och 307 winchester heter bägge 7.62x51R metriskt. 5,6x52R heter 22Savage High Power i nordamerika. 308win och 300 Rsaum heter bägge 7,62x51 metriskt......... 30-30 innebär att patronen ursprungligen laddades med en kaliber .30 kula=7,62 med 30 grains svartkrut bakom. 30-06 innebär som henke skriver att en kaliber .30 kula antogs av amerikanska försvaret 1906 för infanterigevär.... Som sagt en djungel utan någon röd tråd. /Mike
Publicerat December 14, 201312 yr Vårt europeiska system är diametern på kulan x längden på hylsan. Ex 8x57 eller 9,3x62. Alla mått I millimeter. Amerikanska systemet är inte lika självklart. Där är kalibern nämnd i decimaltum ex kaliber .30 som indikerar en kula med diameter 0,308 tum. Därav benämningen .308 winchester, dom då betyder att vi pratar om en kula i kaliber .30 men en hylsa som passar i winchester system beroende på hur gammal patronen är är den som redan nämnts uppkallad antingen efter hur mycket svartkrut hylsan rymmer, eller vilket år den togs i bruk. Tex 45-70, 30-30 eller 30-06. Bäst om man vill ha info är att söka på nätet... Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Publicerat December 14, 201312 yr Författare Jo då henke67 Jag tror nog att vi pratade om att det hade med tum att göra. Det låter bekant! Men det där med hagel kaliber är helt klart något nytt för mig...... Sen så är det typ 20 år sedan som jag tog examen. Och har i stort sett inte jagat på 18år.... :-( Men nu är det hög tid att ta tag i det igen! Jag har saknat det mycket! Det är därför som jag vill lära om och friska upp minnet! Tack alla för att ni hjälper mig med det Genom att svara på alla funderingar och tankar jag har!
Publicerat December 15, 201312 yr Detta är en djungel som i princip innebär ett livslångt lärande. Ja, fast du blir aldrig fullärd..... Visserligen har vi metrisk benämning i europa och tum i nordamerika men det finns ingen röd tråd.... Njae, egentligen inte ens det. Tyskar och en del andra stater har haft lite mmxmm övningar för sig, men de är inte på något vis särdeles stringenta. Samtliga 9,3 kalibrar är egentligen inte 9,3 nånstans, kulorna är .366" (för de flesta tex 9,3x72R är .363" i kulan) så det skulle funka sisådär i en pipa som är 9,3. Fast en revolver i samma kaliber blir .38. Samma sak gäller 8mm som borde heta 7,92 i de flesta fallen - utom där bommåttet är 8mm, de finns de med. Och 22LR , 22mag, 222rem har inte samma mått mellan bommarna heller - trots det kallar vi dem för "22or". tex 30-30 och 307 winchester heter bägge 7.62x51R metriskt. Ja, men det bara i sverige för nvv ville ha ett enklare system, så de översatte alla kalibrar till mmxmm och lyckades därvidlag göra ganska mycket fel. Frågar du efter 7,62x51R ytomlands begriper de inte vad du talar om. För att inte tala om hur korkat det är om du står i tullen i afrika och försöker ta in din Sako i 308win men i dina papper står det 7,62x51.... Försök förklara det för en tullare som inte begriper mm. Det metriska systemet är mao stolligt tossigt som NVV använder det. 5,6x52R heter 22Savage High Power i nordamerika. Vilken inte är .22 heller utan .226 eller mer korrekt 5,8. Liksom 6,5x52R vilken är 6,3x52R för den heter i USA .25-30, samtliga betäckningarna finns för den kalibern - men den amerikanska har ett lägre arbetstryck.... 30-30 innebär att patronen ursprungligen laddades med en kaliber .30 kula=7,62 med 30 grains svartkrut bakom.. Nej, inte en kula i .30 utan en kula för en pipa i .30, kulan är normalt runt .308. 30-06 innebär som henke skriver att en kaliber .30 kula antogs av amerikanska försvaret 1906 för infanterigevär.... Jo, fast bössan är m/1903..... Ändå är patronen från 1906. Som sagt en djungel utan någon röd tråd. /Mike Jag har gett upp och inser att det inte finns någon logik överhuvudtaget - en kaliber heter något, vad och varför kan ju vara kul att veta men det spelar ingen som helst roll egentligen. Bara andra förstår vad vi menar kan kalibern heta gaffnyttel. T