Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mitt första vapen, skitskönt, men skit fult

Featured Replies

Publicerat

Hejsan.

Jag fick igår hem mitt första vapen. Det ligger perfekt enligt mitt tycke och det är mysigt att skjuta med. Min winchester 70XTR hade varit en våt dröm om det inte varit för en otroligt irriterande detalj. Inte en så liten detalj heller...

DEN ÄR FUL, ja den är skit ful, älskar trä men inte när trät ser ut på detta vis. Därför skulle jag nu vilja snygga till den, slipa och olja den. Problemet är dock att jag inte har någon erfarenhet av detta! Har läst runt massvis men förstår nog inte riktigt hur jag går till väga för ett klockrent resultat. Därför vill jag ha er hjälp, någon erfaren herre som kan hjälpa mig steg för steg. Ska kanske tilläggas att jag är snickare så tummen sitter inte rätt i handen. Är tacksam för varje svar, är dock inte intresserad av att koka linolja osv som jag läst, har tänkt köpa en bra färdig stockolja

Tack för förhand mvh Hammar

post-15414-0-89314600-1387300929_thumb.j

Publicerat

Ja, jo - det var kanske inte den snyggaste kolvreparationen jag sett.....

Med lite flyt är din orginalkolv betsad, och då är det fint sandpapper som gäller. Slipa till träet blir mer "vitt" och rent än det är nu. Efter det är det finare papper som gäller, våta upp fibrerna lite och finast möjliga papper på slutet.

Sedan är det magin eller den gudomliga inspirationensom gäller - du får förmodligen betsa de olika delarna lite olika. Prova under kolvkappan för att se hur resp trä tar bets. Det här är trickigt som fasen, jag vet men det finns ingen genväg här.

Efter det tar du en bra olja - min favis är Napier London gunstock finish. Och ett bra linoljevax. Men linoljevaxet kan du skippa om du inte är efter tokbra finish. Lite olja i handen (och det är verkligen lite) och gnid till det bränner och du blir blank i pannan. Bra kolvfinish får man av bra olja och svett. Olja på stocken och svetten i pannan.

Räkna med att det tar cirka gurka tre veckor att få ordning på kolven. En vecka en gång om dagen. En vecka var annan dag och en vecka var tredje dag. Efter det behöver kolven ett par droppar olja varje månad ett eller två år.

T

Publicerat
  • Författare

Haha nej den är inte vacker alls. Spännande, det verkar som det är ett jäkla jobb, Men det har väl sin charm antar ja! Det är väl värt iofs.

När du säger slipa våt, är det typ blomspruta eller syftar du på att slipa med oljan.

Sent from my iPad using Tapatalk

Publicerat

Blomspruta? Vad är det för fel med kranen i köket?

T

Publicerat
  • Författare

Är det så mycket vatten man ska använda? Sånnafall fungerar den klockers!!

När man oljar vapnet, oljar man det med händerna eller använda trasa?

/H

Publicerat

På den tiden jag gjorde kolvar hade jag en tunna med regnvatten utanför dörren, ett snabbt dopp och sedan fick den torka nått dygn. Att våtslipa med vatten eller olja kan fungera det med - efteråt. I början kör man vatten och sandpapper varför sig eftersom det reser sig mest i början.

Olja tar du lite i handen och stryker ut, det får under inga omständigheter rinna eller hamna i nätskärningen. Efter 15 minuter torkas kolven av, där efter gnider man. Ordentligt, det är inte frun du klämmer på. Gnid hårt och intensivt, du ska jobba in oljan.

Behöver nätskärningen oljas tar du lite olja och blandar med lite balsamterpentin - jag körde 50/50. Lite olja på en tandborste, borsta ner oljan ordentligt i skärningen, men det får absolut inte bli olja kvar i skärningen. Den första gången borstar du med t-röd eller balsamterpentin för att göra ren skärningen.

T

Publicerat

Gokväll. Jag har använt våtslipapper 400 och sen 800.

Och till sist 0000 stålull för att putsa/olja stocken. Finns att köpa på färghandeln.

/Lars.

Publicerat
  • Författare
På den tiden jag gjorde kolvar hade jag en tunna med regnvatten utanför dörren, ett snabbt dopp och sedan fick den torka nått dygn. Att våtslipa med vatten eller olja kan fungera det med - efteråt. I början kör man vatten och sandpapper varför sig eftersom det reser sig mest i början.

Olja tar du lite i handen och stryker ut, det får under inga omständigheter rinna eller hamna i nätskärningen. Efter 15 minuter torkas kolven av, där efter gnider man. Ordentligt, det är inte frun du klämmer på. Gnid hårt och intensivt, du ska jobba in oljan.

Behöver nätskärningen oljas tar du lite olja och blandar med lite balsamterpentin - jag körde 50/50. Lite olja på en tandborste, borsta ner oljan ordentligt i skärningen, men det får absolut inte bli olja kvar i skärningen. Den första gången borstar du med t-röd eller balsamterpentin för att göra ren skärningen.

T

Okej, hmm ja det är mycket att tänka på men det känns som om man tar sig tid och är noggrann så blir det bra! Är lite skeptisk fortfarande, eller mer rädd ska man väl säga, rädd att det blir tokigt!, hur gör man för att få pipan fräsch igen? Ska man skruva isär allt innan man börjar på kolven?

/H

Publicerat
  • Författare
Gokväll. Jag har använt våtslipapper 400 och sen 800.

Och till sist 0000 stålull för att putsa/olja stocken. Finns att köpa på färghandeln.

/Lars.

Tack Lars! Mycket att lägga på minnet nu ;)

/H

Publicerat

Ja,du ska skruva ur system/pipa ur kolven, blir liksom liiiite bökigt annars. Dessutom ska inte linoljeblandningen komma i kontakt med metallen.

Publicerat
  • Författare
Ja,du ska skruva ur system/pipa ur kolven, blir liksom liiiite bökigt annars. Dessutom ska inte linoljeblandningen komma i kontakt med metallen.

Okej, ja det låter iofs väldigt vettigt!!

Publicerat
  • Författare

Apropå ingenting, någon som kan hjälpa mig hur man byter batteri i kikarsiktet? Vore snällt

Lite of topic men men

/H

Publicerat
  • Författare

4ababa2a.jpge8ujydap.jpg

Publicerat

Batteriet sitter i belysningsvredet. Håll  i underdelen av ratten med ena handen och skruva av toppen med andra handen, blir lite lättare om det finns en skåra i toppen men det verkar inte vara någon sådan på ditt sikte? Brukar sitta riktigt hårt så man får ta i ordentligt men endå vara försiktig.

Publicerat
  • Författare
Batteriet sitter i belysningsvredet. Håll i underdelen av ratten med ena handen och skruva av toppen med andra handen, blir lite lättare om det finns en skåra i toppen men det verkar inte vara någon sådan på ditt sikte? Brukar sitta riktigt hårt så man får ta i ordentligt men endå vara försiktig.
ybyqy2a7.jpg

Tackar, som jag letat!! Hårt satt den men de gick med lite ilska. De va en liten skåra,ningetbman hade vidare hjälp av dock

/H

Publicerat

............. Ska man skruva isär allt innan man börjar på kolven?

/H

Ja, det underlättar om allt plockas av: pipa & låda, underbeslag, bakkappa....

Men du ska väl inte fara på det nu, mitt i säsongen?

/T

Publicerat
  • Författare
Ja, det underlättar om allt plockas av: pipa & låda, underbeslag, bakkappa....

Men du ska väl inte fara på det nu, mitt i säsongen?

/T

Nej nej inte ännu! Är med bjuden på min första grisjakt till helgen. Så har inte tid med renovering, lär känna bössan dagligen nu!

/H

Publicerat

En boyds kolv antingen en uninlet eller en färdig så har du löst problemet väldigt enkelt och hyfsat billigt.

Publicerat

Härligt att det löste sig, glöm nu inte att slå av rödpunkten efter varje jakt! personligen så glömmer jag den på hela tiden, det går åt mycket batterier :biggrin:

Publicerat

Därför ska man ha trijicon! Då tar inte batteriet slut ;)

Publicerat
  • Författare
Tipset om Boyd-kolv är inte fel - jag köpte en sån här till min Win 70

http://www.boydsgunstocks.com/product.htm?pid=11506&cat=1223#

Raggarö

Nej det såg jäkligt snygga ut! Har du också en wincherster 70Xtr kaliber 308.? Kan va värt kanske

Publicerat

Nej,köp ingen laminat kolv då blir ju hela bössan ful :)

Dina första rader här uppe innehåller bla passar perfekt och våt dröm.

Så prova fixa kolven först blir det helt åt h-vete köp en ny senare...

Publicerat
  • Författare
Nej,köp ingen laminat kolv då blir ju hela bössan ful :)

Dina första rader här uppe innehåller bla passar perfekt och våt dröm.

Så prova fixa kolven först blir det helt åt h-vete köp en ny senare...

Såg ju som trä? Fattade inte att det var laminat. Ja jag får försöka snygga till den efter säsongen helt enkelt! Ser dock inte fram imot det och de verkar vara dåligt med folk i Uppsala som "rekondar" bössor

Publicerat

Såg ju som trä? Fattade inte att det var laminat. Ja jag får försöka snygga till den efter säsongen helt enkelt! Ser dock inte fram imot det och de verkar vara dåligt med folk i Uppsala som "rekondar" bössor

Finns det verkligen ingen kolvmakare i Uppsalatrakten?

Annars har du ju fyra val:

1 lär dig leva med den som den ser ut

2 gör't själv

3 lämna bort jobbet

4 köp en riktig bössa

T