Publicerat September 14, 200619 yr Jag har en fundering som jag vill ha både tips och även om era erfarenheter stämer med mina. Jag undrar, hur upplever ni att följande vilt beter sig då det är regn ute. Som ex, är det idè att jaga dem då det regnar osv. Viltet som jag undrar över är: Skogsfågel Gäss Rådjur Hare Räv Sjöfågel Dela med er av era erfarenhetr och vetande.
Publicerat September 21, 200619 yr Hej Jag antar att det är viltets benäghet att söka föda på öppna fält som intresserar dig? Jag har dålig kunskap vad det gäller gäss och sjöfågel då det inte utgör ett lika stort intresse hos mig. Således ser jag till att det är ett stort H på väderkartan innan jag ens försöker ;D Lätt regn eller dugg har ingen dämpande effekt medans hällregn få alla djur att hålla sig inne (även de flesta jägare) I lätt regn hittar man oftare rådjuren på hyggen med visst skydd då regnet tillsammans med blött underlag gör att hörbarheten, liksom att luktintrycken blir svagare vilket skapar försiktighet. Det isig tror jag är av mer vikt än deras rädsla för att bli blöta. Räv på åtel har jag skjutit ialla förkommande vädertyper tror jag. Haren i skogslandskap trycker i regn och kan vara svår att få på benen med hund flera timmar efter uppehåll. Men, detta är bara mina erfarenheter : Mvh