Publicerat December 19, 201312 yr Hej allihopa som tråden lyder så vill jag veta så mycket som möjligt om hur man jagar in en trädskällare. Berätta hur ni gjort och ge tips och trix osv. Det är nog fler som vill veta och få tips om hur andra har jagat in sina trädskällare så skriv så mycket ni orkar
Publicerat December 19, 201312 yr Detta är en populär post. Massor av tid i skogen och sunt förnuft räcker långt. Rätt hopplöst att förklara i text man får mer tackla problemen då dem kommer på bästa sätt. Trixet är att fundera hur man vill att hunden ska göra och sedan jobba för att få den i riktningen mot det. Små spetsarna är väldigt bytesmedvetna så belöna (skjut) bara då hunden gör det du önskar så blir det bra, men det går aldrig att dressera fram en fullgod hund. Utan det mesta måste finnas i hunden så steg1 är att välja valp mycket noga det är en jaktkompis 10år framåt så man kan aldrig vara för noga i sitt val! Jag hoppas att någon plockar upp staffetpinnen efter Leif.Ö han bedrev något kallat trädskällardagar. Det gick till så att nybörjare fick komma och umgås i 3dagar med lika många mentorer med goda hundar. Sedan på kvällarna diskuterade alla gemensamt dagens händelser en garanterad raketstart för någon som är ny i jaktformen Lycka Till
Publicerat December 20, 201312 yr Samma sak för alla ställande och drivande hundar. Massvis med tid i skogen. Man ska lägga tiden där det är störst chans att hitta djuret man vill jaga. I detta fall fågel. Man ska tänka på att man jagar inte in hunden. Den jagar in sig själv, bara den får tid och fågelkontakter. Kan inte nog understrykas hur noga det är att välja valp efter bra linjer.
Publicerat December 20, 201312 yr Som alla andta skriver...ut i skogen. Mitt enda tips är att kolla så den har koll på fågeln innan du skjuter.