Publicerat December 19, 201312 yr Hallå där, jag har stött på ett litet problem. Jag har nyss inhandlat en Husqvarna 1900 30-06. Jag upptäckte här när jag satt och undersökte den att pipan ligger an mot stocken. Har läst mig till att man då bör slipa upp pipkanalen. Jag är totalt nybörjare på allt som har med vapen att göra. Så alltså nu till mitt problem: Jag skulle alltså vilja ta bort stocken, men hur går man till väga? Jag har tagit bort de två skruvar på undersidan av vapnet som till synes håller ihop allting. Trots detta så vill inte vapnet gå isär. Har jag förstått det rätt om man nu ska kunna ta bort magasinet med varbygel och allting? Om man drar i varbygeln neråt så flexar hela den helgjutna komponenten med magasin samt varbygel i bakkant men sitter fast nåt fruktansvärt i framkant. Jag vågar inte dra hårdare innan jag vet att jag är rätt ute. FInns det nån hjälpsam därute som har plockat isär en Husqvarna 1900?
Publicerat December 19, 201312 yr Du har lossat helt rätt. Troligtvis är det stockolja som gör att den sitter fast lite. Håll i kolven o dra i kikarsiktet rakt upp så ska du se att det släpper. Gör inga brytande rörelser.