Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgkalv med svagt gula hinnor

Featured Replies

Publicerat

Vi sköt en kalv igår och vid slakten visade det sig att den var svagt gul i hinnorna på bogen. Lite mindre färgat på ena sidan. Luktade absolut inget och det gick bra att putsa bort det missfärgade. Frågan är vad det kan vara?

Publicerat
  • Författare

Nja det verkar inte lika då denna kalv var fullt frisk och hinnorna som var svagt gula satt på ett begränsat område runt bogen.

Publicerat

Låter som en gammal traumatisk skada...utgjutningar i hinnorna blir gulaktiga allt eftersom...till slut resorberas de av kroppen.

Publicerat
  • Författare

Postraumatisk stress typ? Ska vara när kalven sprang ihop med Jansson igår då. Där har vi förklaringen!

Jag menar VEM skulle inte bli rädd då??

Publicerat

FYSISKT trauma.

Publicerat

Ett gulnande blåmärke så gemene man förstår ;)

Publicerat

jag tror inte kalven överlever!

Publicerat

Det skall ganska mycket till innan en vet kasserar en älg ändå. Sköt denna tjur på stånd den 16/10 i år, var påskjuten 14/10 och hade en smäll i puckeln och en bula högt i hals. Älgen var i full vigör och detta märkte vi först när vi klädde av den. På två dagar hade det börjat lukta i såren som varade rätt rejält som synes så jag lämnade tillbaka den till de som skjutit på den, helt säker på att vetrinären skulle kassera den. Det gjorde han inte och så vitt jag vet lever alla i det jaktlaget ännu. Tror således på Jansson trauma, händer mig jämt efter ett möte. :biggrin:

post-1031-0-70428900-1387839720_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Jag har varit och tittat till slaktkroppen och det ser bra ut och luktar som det ska. Visst är det gulare runt hinnorna vid bogen men pratade med han som styckar och han trodde inte det var någon fara för köttet alls.

Ja MKJ om kalven dog av kulan eller Janssons plötsliga uppdykande i såten kan man ju fråga sig. :tongue:

Publicerat
Det skall ganska mycket till innan en vet kasserar en älg ändå. Sköt denna tjur på stånd den 16/10 i år, var påskjuten 14/10 och hade en smäll i puckeln och en bula högt i hals. Älgen var i full vigör och detta märkte vi först när vi klädde av den. På två dagar hade det börjat lukta i såren som varade rätt rejält som synes så jag lämnade tillbaka den till de som skjutit på den, helt säker på att vetrinären skulle kassera den. Det gjorde han inte och så vitt jag vet lever alla i det jaktlaget ännu. Tror således på Jansson trauma, händer mig jämt efter ett möte. :biggrin:

Mycket går att rensa om man inte har tecken på systemisk spridning av bakterier i hela kroppen. Kroppen är väldigt bra att innesluta infektioner, speciellt hos idisslare. Men på din bild ser det lite dåligt rensat ut runt skadorna tycker jag rent spontant.

Publicerat
Jag har varit och tittat till slaktkroppen och det ser bra ut och luktar som det ska. Visst är det gulare runt hinnorna vid bogen men pratade med han som styckar och han trodde inte det var någon fara för köttet alls.

Ja MKJ om kalven dog av kulan eller Janssons plötsliga uppdykande i såten kan man ju fråga sig. :tongue:

Luktsinnet är väldigt bra att använda vid köttbesiktning! Det ställs faktiskt krav på besiktningsveterinärer att de ska ha fullgott luktsinne (och fullgott färgsinne också). Köttet ska lukta 'fräscht' och det vet alla som jagar vad som menas B-) Är man osäker kan man göra ett 'stekprov' där misstänkt köttbit hettas upp i stekpanna => förstärker dålig lukt.

Publicerat

Mycket går att rensa om man inte har tecken på systemisk spridning av bakterier i hela kroppen. Kroppen är väldigt bra att innesluta infektioner, speciellt hos idisslare. Men på din bild ser det lite dåligt rensat ut runt skadorna tycker jag rent spontant.

Som jag skrev tog jag beslutet att lämna älgen till de som först skadeskjutit den 2 dagar tidigare, utgår ifrån att de i samråd med vetrinären putsade på ett korrekt sett.