Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hittade min julklapp tror jag.. Hornady Lock n Load..

Featured Replies

Publicerat

Googlat lite hastigt men inte hittat ngn site som säljer denna tingest i landet.. någon som vet vart man kan köpa? Mest intresserad av vad den kostar här, sett lite uppgifter utomlands. 

Kostnad? Vart hittar man den?

Publicerat

Googlat lite hastigt men inte hittat ngn site som säljer denna tingest i landet.. någon som vet vart man kan köpa? Mest intresserad av vad den kostar här, sett lite uppgifter utomlands.

Midway? Tror nog vilken återförsäljare som helst kan ta hem. Pris vågar jag inte gå in på.

Publicerat

Glömde skriva att jag e 99,9% på att vapex fixar de o kanske t.o.m har hemma.

Publicerat

Beatless har en slik och nollan på vågen vandrade iväg över 10 grains stadigt under en timma. Verkar inte särskilt tillförlitlig?

EDIT: vad menar du egentligen? Allt Hornady gör heter ju Lock 'n Load :tongue:

Publicerat
  • Författare

Ahh jag menar den automatiska krutdoseraren.. Vore skönt att slippa väga varje skål krut. Känns som det borde kunna gå lite fortare..

Kollade Vapex, de hade RCBS bara..tror jag. Snordyr, så kul är det inte.

Ska kolla midway!

Publicerat

Är det den auto charge powder dispenser?

Isf 2850kr fritid o vildmarksliv Piteå , kan ej länka från tel, sorry :(

Publicerat

Jag har haft en sedan i somras. Kostade ca 2900kr på vapex.

Har fungerar utan anmärkning. Lite

snabbare och med färre överdoseringar än de rcbs jag sett in action. Jag brukar kontrollväga på en rcbs balansvåg och det har aldrig diffat nämnvärt mot vad hornadyn visat. Kom och provkör i Bromma!

Publicerat

Vad gäller att vågen vandrar verkar det problemet vara relaterat till när den inte använts på länge.

När det som Exabit pratar om hände var den helt ny. Mycket kort därefter lät jag den stå påslagen i ett par timmar och då tror jag vågen vandrade ytterligare 10-20 grains. Sedan avstannade det dock och den slutade vandra. Nu använde jag den igen för första gången sedan i somras för två veckor sedan ungefär, och då slog jag på den innan jag skulle använda den och lät den stå en stund. Vågen vandrade ett par grains på en halvtimma men hade stannat när halvtimman var slut och jag började använda den. Sedan laddade jag i fredags också, lät den inte stå påslagen innan jag började ladda, och vågen vandrade inte alls. Så det är ett mycket märkligt fenomen, som verkar vara relaterat till att den inte använts på länge, men som inte verkar vara ett rpoblem längre.

Dock, ett annat större problem är att det blev overthrows på uppskattningsvis ca 1/3 av laddningarna när jag laddade sist. Jag är inte helt säker på det här, men det här är mitt minne av hur det var (Jag var så glad att bara slippa hålla på med ett manuellt krutmått och trickler (Hatar verkligen det), att jag inte stördes av alla overthrows och därför inte tänkte så mycket på det. och därför inte riktigt analyserade hur det gick till): Det var grovkornigt krut (MRP) som skulle laddas i 6.5x55, men det var inte det att det råkade trilla ut fyra korn samtidigt när den var 0.1 grain kvar från målvikten som var problemet. Jag körde på långsammaste läget, som ska vara anpassat för grovkorniga krut, där den ska börja trickla 1.5 grain från målvikten. Problemet var att den håller ett mycket högt varvtal (Enligt min subjektiva uppskattning, jämfört med RCBS Chargemaster) när den matar ut huvuddelen av laddningen, och den hinner helt enkelt inte dra ner på varvtalet snabbt nog när den närmar sig målvikten, vilket gör att det blir en overthrow.

När jag laddat med Vihtavouri N140 kan jag inte påminna mig om att jag haft någtra problem med overthrows, dock (Har bara använt den 3-4 gånger under ett halvår, så har inte hunnit bilda mig en uppfattning om den som satt sig).

Om du vill kan jag kolla upp det här lite mer noggrannt och göra en mer nogrann analys av hur stor andel overthrows och mekanismen bakom.

EDIT: Kan tillägga att jag köpte min från Sinclair i USA, och trots att det skulle vara en 110V-version, fick man som standard med en adapter (Och utbytbar mojäng som gör att den passar i svenska vägguttag) som fungerar för 220V. Kan också tillägga att de säljer den för $199 nu, vilket med frakt och tull borde bli max 2300 kr ( http://www.sinclairintl.com/reloading-equipment/powder-handling/powder-measures-dispensers/lock-n-load-auto-charge--prod38566.aspx ).

Redigerad med Beatless

Publicerat

Jag har haft en sedan i somras. Kostade ca 2900kr på vapex. Har fungerar utan anmärkning. Lite snabbare och med färre överdoseringar än de rcbs jag sett in action. Jag brukar kontrollväga på en rcbs balansvåg och det har aldrig diffat nämnvärt mot vad hornadyn visat. Kom och provkör i Bromma!

Har du gjort några speciella inställningar för att få den att ge få overthrows? Vad är det för krut du laddat?

Publicerat

Bra med rättning där Beatless :thumbsup:

Att produkten i sig känns som nåt man får i Corn Flakes-paket är en annan sak ;)

Publicerat
Har du gjort några speciella inställningar för att få den att ge få overthrows? Vad är det för krut du laddat?

Inga speciella inställningar. Jag har laddat 202, 203-B, 204, n-140, n-150 och n-560. Har inte märkt någon skillnad på funktionen. Kör alltid på mellanläget i hastighet.

Lyssnar man på musik eller stöter i bordet som dispensern står på så är det lätt att den doserar över. Hyfsat lugn omgivning är en förutsättning för bra funktion. Jag brukar ha dispensern på dataskrivbordet och pressen på skrivbordet bredvid.

Publicerat

Inga speciella inställningar. Jag har laddat 202, 203-B, 204, n-140, n-150 och n-560. Har inte märkt någon skillnad på funktionen. Kör alltid på mellanläget i hastighet. Lyssnar man på musik eller stöter i bordet som dispensern står på så är det lätt att den doserar över. Hyfsat lugn omgivning är en förutsättning för bra funktion. Jag brukar ha dispensern på dataskrivbordet och pressen på skrivbordet bredvid.

Okej, undrar om jag fått ett måndagsex, helt enkelt. Det här med att vågens nolläge vandrar är ju ett rätt märkligt fenomen.

Jag har ju märkt det här med att den är känslig för att man rör bordet, att arbeta med laddpressen samtidigt ger ju oftast dåligt resultat när det kommer till trickling. Sist var jag dock skitsnabb med att sätta i kulan medan den matade upp ny laddning, någon gång sabbade jag ju krututmatningen, men oftast verkade det funka och jag rörde inte laddpressen efter den matat upp omkring 40 gr krut, tror jag. Med betoning på verkade och tror. Det kanske var det som var anledning till overthrowsen. Får testa det här mer systematiskt imorgon.

Publicerat

En sån krutkastare har ju jag. Funkar hur bra som helst  :thumbsup:

Publicerat

smartreloader har väl också en variant som folk säger funkar bra. själv sparar jag till ett harrel.

Publicerat
  • Författare

Jag har haft en sedan i somras. Kostade ca 2900kr på vapex. Har fungerar utan anmärkning. Lite snabbare och med färre överdoseringar än de rcbs jag sett in action. Jag brukar kontrollväga på en rcbs balansvåg och det har aldrig diffat nämnvärt mot vad hornadyn visat. Kom och provkör i Bromma!

Tackar!

Men jag är nog övertygad, hittade den på vapex dessutom. Ska kolla läget hemma, den är lite dyr men det känns rätt värdefullt. Fantastiskt trist att ladda och är man petnoga med krutet så slipper man rätt mycket bök med denna moj. Ska se hur det ser ut här fram i januari, finns medel kvar på jaktkontot så ska jag handla :woot:

Publicerat

WB har det också på hyllan :yes:

Publicerat

färre överdoseringar än de rcbs jag sett in action.

Menar du att det är vanligt att de visar fel, så man inte ska lita på vad displayen visar? I så fall får jag också börja kontrollväga, men det skulle vara irriterande. Köpte ju en sån elektronisk mojäng just för att det förenklar detta moment och hittills har jag litat på  den... I något enstaka fall kan den leverera 43,1 även om jag ställt in p 43,0, men det kan jag leva med att hantera.

by the way, God Jul :smile:

Publicerat

smartreloader har väl också en variant som folk säger funkar bra. själv sparar jag till ett harrel.

Jag har ett Harrel sen den korta bänkskyttekarriären 2005-2006 (SM-silver i lag på LV 200 ;) ) men jag tycker inte det funkar tillräckligt bra för att portionera MRP. Finkornigare krut är dock rätt klockrent även om man inte fullt når upp till exaktheten hos min RCBS Chargemaster. Använde Harrelmåttet till TRG:n och N150 och det går ju såååå fruktansvärt snabbt och lätt :thumbsup: Tänkte använda måttet till T3:an och 203-B framöver. Får göra en liten utvärdering och ta fram bästa tekniken för att slå så lika som möjligt för varje patron. Jag vet att det inte är så sjukt kritiskt på 300 om det skiljer 0,1-0,3 grains mellan patronerna men på längre håll torde man kunna hålla nere ES:en och lodspridningen.

Även om jag fullkomligt älskar Chargemastern så är den ju riktigt slö jämfört med ett krutmått, åtminstone om man ska bulkladda. Ska man däremot göra laddstege så är Chargemastern oslagbar.

Publicerat

Menar du att det är vanligt att de visar fel, så man inte ska lita på vad displayen visar? I så fall får jag också börja kontrollväga, men det skulle vara irriterande. Köpte ju en sån elektronisk mojäng just för att det förenklar detta moment och hittills har jag litat på den... I något enstaka fall kan den leverera 43,1 även om jag ställt in p 43,0, men det kan jag leva med att hantera.

by the way, God Jul :smile:

Den visar inte fel men kan ändå överväga ibland om exempelvis 3-4 korn ramlar ner samtidigt vid sista fintricklandet. Det är ofrånkomligt. Jag har ett böjt fryspåseclips som jag lyfter ur krutkorn med om detta händer. Snabbare än att väga om laddningen.

Nåt man bör passa sig för är att ta krutet så fort maskinen vägt färdigt. Displayen visar nämligen ALLTID rätt vikt precis när den är klar. Sen visar displayen vilken vägning i ordningen det är, följt av den vägda vikten. Man måste vänta till det sista läget - annars kan man få en övervägning utan att veta om det. Säg att du ställt in 45,0 - då visar den 45,0 i första läget, men kan i andra läget visa 45,2 om den tappat i fler krutkorn. Så det viktigt att enbart lita på det sista lägets värde då det är den VÄGDA vikten.

Publicerat

Den visar inte fel men kan ändå överväga ibland om exempelvis 3-4 korn ramlar ner samtidigt vid sista fintricklandet. Det är ofrånkomligt. Jag har ett böjt fryspåseclips som jag lyfter ur krutkorn med om detta händer. Snabbare än att väga om laddningen.

Nåt man bör passa sig för är att ta krutet så fort maskinen vägt färdigt. Displayen visar nämligen ALLTID rätt vikt precis när den är klar. Sen visar displayen vilken vägning i ordningen det är, följt av den vägda vikten. Man måste vänta till det sista läget - annars kan man få en övervägning utan att veta om det. Säg att du ställt in 45,0 - då visar den 45,0 i första läget, men kan i andra läget visa 45,2 om den tappat i fler krutkorn. Så det viktigt att enbart lita på det sista lägets värde då det är den VÄGDA vikten.

Jo, det är jag med på, och jag väntar också tills den visar "stable" innan jag häller upp. Är det för mycket, lyfter jag bort ett par korn med en tesked. Använder även teskeden om jag ska mäta upp ett fåtal laddningar med annat krut, använder bara vågen då, vilket går mycket snabbare än att byta krut. Jag var lite orolig att ni hade konstaterat att vågen var svajig och att man inte kunde lita på vad den visar, då hade det blivit jobbigt...