Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

När Julen står för dörren!

Featured Replies

Publicerat

Under säsongen så har jag samlat på mig en del kött som ska bli färs!

Igår och idag har jag pysslat med att stoppa korv av det!

Här är en liten bild på lite av resultatet  :smile: post-4850-0-42028300-1387745034_thumb.jp

De består av 98% köttvaror varav 80% är Rådjur och resten är grisspäck direkt från gården, de andra 2% är kryddor och färska örter av olika slag.

Supergoda blev de så jag hoppas det finns någon kvar efter Jul :happy:  

Finns det fler på forumet som gör viltmat till Jul??

Publicerat

Ser riktigt gött ut :smile:

Vi har både rådjur och älg i köttbullarna och julkorven, skulle inte vara så gott utan vilt i dem!

Publicerat

självklart!!

Grynkorv med viltfärs.

Och två olika korvar med ungefär samma köttprocent som dina. 5 kg blandat viltfärs och 2 kg grisfärs(köpt). Den ena hetare än den andra.

Samt diverse bitar som röks och blir bra som kallskuret.

Publicerat

Tjälknöl, rökt kött, älgfärsköttbullar o ibland har jag även med mig torkat kött till svägerskan som vi ska till imorgon. :smile:

Publicerat

Revben från vildsvin är ett måste, viltköttbullar så klart samt pressylta med rabbis :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Publicerat

Vildsvinsskinka, rökt rådjursfile är väl det vilda i år, annars brukar köttbullar, korv och leverpastej vara gjorda på vildsvin och rådjur/älg. Hade ingen vildsvins lever i år och brist på färs till korven när det var dags...

Publicerat
  • Författare

Vad kul!  :smile:

Köttbullarna på vårat bord ser ut som korven i köttinnehåll så de finns hos oss också  :tongue:  gott blir det!!!

Press sylta kunde vara kul med ett recept till..

Är inte rådjursfilen för fint kött för rökning?

trodde det blev pastej liknande när man rökte det??

Publicerat

Vildsvinsskinka får bli den vilda delen för mig :) 

Mvh / Johannes 

Publicerat

Det vilda för min del är varmrökt hjortkött från baklår och hjärtan.

Publicerat

Köttbullarna på vårat bord ser ut som korven i köttinnehåll så de finns hos oss också  :tongue:  gott blir det!!!

Den köttfärs som blir över när vi gör korv blir köttbullar här (och på skaraborgska kallas det "skinnatrôt") och givetvis kommer ett fat med sådana finnas på bordet i morgon :smile:  

Jag har inte råkat ut för pastejeffekten på någon köttbit än men hört att det kan inträffa. Jag har nog rökt alla styckdetaljer du kan hitta på ett djur. 

Publicerat
  • Författare

Den köttfärs som blir över när vi gör korv blir köttbullar här (och på skaraborgska kallas det "skinnatrôt") och givetvis kommer ett fat med sådana finnas på bordet i morgon :smile:  

Jag har inte råkat ut för pastejeffekten på någon köttbit än men hört att det kan inträffa. Jag har nog rökt alla styckdetaljer du kan hitta på ett djur. 

Ok!

Om man vill ha en riktig delikatess så är det troligen en fullträff då :thumbsup:

Vi kommer ha en Julmiddag bestående av en stor Älgstek och en skapligt rejäl rådjurs sadel  :smile:

på kvällen så drar vi igång på allvar med Julbord med allt möjligt gott och där finns både egenfångad Öring och Korv på vilt 

En Fridfull Vild Jul i Frosseriets tecken helt enkelt :cool:

Publicerat

Jag har gjort pate/pastej på älglever och rökt gris , dock rökte jag inte själv!

2kg igår har blivet 1kg idag,,,,skitgott!

Publicerat

Revben på dovhjort. Köttbullar på rådjur. Rökt rådjursbog. Laxpate. Leverpastej på gris. I presssyltan brukar mamma ta fasan och ankor istället för kyckling. Korv på rådjur höll jag på att glömma.

S.

Publicerat

Vi har bara älgköttbullar och rökt älghjärta ! hoppa över kokt tunga i år! :smile:

Publicerat
  • Författare

GOD JUL på er!! :smile:

Publicerat

Har tomten skägg? :smile:

Det enda kött som jag inte jagat själv på julbordet är laxen som First_Clas dragit upp i nån norrlandsfors. Ett privilegium och därmed en självklarhet.

Publicerat

Har idag ätit Norsk julmat för första gången.

Det var lite annorlunda mot vad jag är van vid.

Det fanns rotmos, kokt potatis, lutfisk, kryddig korv av får, smaklös korv av okänt slag, ribba vilket är liknande revbensspjäll men tjockare o med svålen kvar, pinnekjøtt vilket är torkade och ångkokta revben av får, Någon form av köttbullar som inte liknar de vi äter hemma.

Ja det var väll det som var den Norska julmaten i stort sätt.

Vad gäller pinnekjøtt så sade dom att när det tillagas så ska man dra av köksfläkten så att doften kommer ut i hela huset.

Det hade de gjort och det dom kallade doft skulle jag mer kalla stank... Tänk er hur det luktar när man kokar troféer inne så förstår ni hur det luktade. :P

Kort o gott, borta bra men hemma bäst! :) Hoppas ni alla har haft en bra julafton mer era nära o kära :)

Publicerat

Norskt julbord ? Ja med tanke på hur resten av matkulturen ser ut i Norge kan det väl inte varit något att ha hoppats på :D

Mvh / Johannes

Publicerat

Nä, de har klart bättre vargkultur än matkultur.

Publicerat

Var ytterfilén dvs, sadel urskuren hela vägen.. Blir kanon gott!! Man får skiva tunt så det vara länge...