Publicerat December 23, 201312 yr Hej och god jul på er! Jag har en fundering, vågar man använda 3-4 år gamla patroner? Har själv svårt att se att det skulle vara någon fara men lekman som jag är så vill jag ändå fråga. Patronen ifråga är en gyttorp wetland i plasthylsa. Tänkte lite att ser den okej ut så skjut, har jag rätt? Ös nu i er god julmat för det tänker jag göra
Publicerat December 23, 201312 yr Inga problem, så länge inte patronen blivit blöt, det är ju en stålpatron, har hänt att haglen rostat ihop till en klump.
Publicerat December 23, 201312 yr Hej och god jul på er! Jag har en fundering, vågar man använda 3-4 år gamla patroner? Har själv svårt att se att det skulle vara någon fara men lekman som jag är så vill jag ändå fråga. Patronen ifråga är en gyttorp wetland i plasthylsa. Tänkte lite att ser den okej ut så skjut, har jag rätt? Ös nu i er god julmat för det tänker jag göra Typ så. Rätt förvarad kan du skjuta 100 år gamla patroner, men där nånstans går nog gränsen - innan 1910 hade man problem med att göra långsiktigt stabilt krut. Dagens krut är idiotstabilt så det håller nog i 200 år eller så. Den som har gamla puppor bör dock överväga om "rätt förvaring" verkligen har varit rätt, och fram till 1950 kan det förekomma knallkvicksilver i tändhattarna så man bör vara en smula petig med att göra rent efter sig. Så länge inte patronen svullnat så är det ok, den petige låter patronerna "vila" i ett par månader i rätt omständigheter. T