Publicerat December 24, 201312 yr Haloj och God jul. har en fråga om kula och laddnig. Jagar idag rådjur med 6.5/55. och har använt norma oryx 10,1 gram. tycker dok att det är lite overkill då man ofta förlora ena bogen. skulle också vilja ha lite flakare bana då jag ska börja öva lite för mig långhållskytte 150 till 200meter. tar gärna emot förslag på ammo som finns i handeln. Då jag inte änu börjat handladda. God jul
Publicerat December 24, 201312 yr Skjuter du i bogen så får du slänga den oavsett ammunition. För kulbanans skull kan du testa Normas Nosler BST 120gr men som sagt så kommer bogen gå sönder om du skjuter på den.
Publicerat December 24, 201312 yr Jag har min första 6,5a nu o laddar den med 140gr Hornady SST kulor till klass 1 fart. Skjuter bra Billiga Bra effekt Träff i bogen blir som Sidelock sa ALLTID mos oavsett vad du skjuter med. God jul
Publicerat December 24, 201312 yr Författare Nu e det ju så att mina kulor brukar bete sig lite JFK aktigt. siktar givetviss inte i bogen. Omformulera frågan så här. vilken kula ger minst köttförstöring och flakast kulbanna. Går i tankarna att testa RWS 8.2 grams Cone point kula. någon som har någon erfarenhet av den i möte med rådjur.
Publicerat December 24, 201312 yr Hej Sjöqvisten, eftersom du har förstått att man behöver träna på de långa skotten skulle jag faktiskt föreslå att du väljer en "Normal" laddning - för med ett rejält mått av träning kommer du att kunna skjuta där du inte sabbar bogarna. Jag tror att svaret om ammunitionsval finns i din formulering om "ännu inte börjat handladda". Vill du ha ammunition med speciella egenskaper behöver du göra den själv. Du har finansierat din laddningsutrustning efter 3-4 paket fabriksammo. Sedan är det plättlätt att göra flacka kulbanor med stenhårda kulor som ger minimal köttförstöring, frågan är om man vill jaga rådjur med dem.
Publicerat December 24, 201312 yr Köp ett billigt handladdningsset från E-bay. Onödigt billigt! Håller ändå. Sen köper du 120gr TTSX och laddar med ett passande krut i inte allt för hög fart och lägger skottet rakt i panelen. Nästan så man köper en 6.5x55 efter att ha sett hur det ser ut ^^ Perfekt snabb expansion utan att förstöra och fint utgångshål för lätt blodspår Nosler partition 100gr ska också funka bra förstod jag
Publicerat December 25, 201312 yr Varför kula? Varför inte hagel? Pälsvilt jagas med kula :thumbsup: //
Publicerat December 25, 201312 yr Varför kula? Varför inte hagel? Det känns väl lite fel på 150-200 meter..... Sent from my C6903 using Tapatalk
Publicerat December 25, 201312 yr Detta är en populär post. Det var en dålig kommentar från mig och det var ju inte det frågan gällde och jag hoppas att ni kan bortse från min kommentar. Jag tänkte bara på att det kanske var mindre köttförstörande med hagel.
Publicerat December 25, 201312 yr Det var en dålig kommentar från mig och det var ju inte det frågan gällde och jag hoppas att ni kan bortse från min kommentar. Jag tänkte bara på att det kanske var mindre köttförstörande med hagel. Man ska slänga lite käft på ett forum // Stavar som en kråka även utan Iphonen..
Publicerat December 25, 201312 yr Om du nån gång i framtiden börjar med handladdning så skulle jag rekommendera Sierras Gameking 140grains. Skjuter med 150gr Gameking i min .308 och den får jag ruggigt fina träffbilder med på skjutbanan. Bästa jag har haft så här långt är 5-6mm spridning och sämsta 10mm på 100m med 3 skotts serie.