Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

McMillan och "låd"/magasinslängder T3

Featured Replies

Publicerat

Har nu blivit med en T3 Lite SS i 223 med 1-8" stigning :yes: Tanken är att mata den med A-Max 75 eller 80 och på sikt pipa om till en lite längre (nuvarande längd är 48 cm) pipa i 223 AI.

Den gode Beatless har ju beställt en McMillan lagom efter att jag sa "min analys är att man kan f-n inte kalla sig långhållsskytt om man aldrig ägt eller ffa beställt en McMillan". Så gjorde han det och nu står jag här med brallorna nere :D Även om det blir hyggligt kostsamt så torde en A3-5 eller liknande för T3 vara ganska lättsåld om jag får "nya bra idéer" nån gång framöver ;) så risken är tämligen liten. Och man pyntar 10% vid beställning och resten innan leverans.

Det jag funderar på nu är hur det funkar med lådlängder eller snarare magasinslängder eftersom T3:an bara finns i en lådlängd. Beatless sa att han fick uppge kaliber/magasinslängd. Innebär det att jag inte kan beställa en McMillan utan att speca den för en specifik magasinslängd? Det idealiska hade varit att ha en "universal-McMillan" så att jag kunde ha vilket system jag vill i den när den anländer. Rimligen borde 223:an i så fall få husera i Super Varmint-stocken och 308:an sänks ner i lyxstocken.

Vet att det finns mängder med McMillan-kunskap här på forumet så jag hoppas att herrskapet rätar ut frågetecknen åt mig :)

Publicerat

Nu har jag ingen McMillan kolv till T3 ännu men inväntar leverans av en dylik inom snar framtid. Jag tror utan att vara 100% säker att anledningen till att Beatless fick uppge kaliber och lådlängd snarast var att man använder ett generiskt beställningsdokument och att den som tog emot det ville ha alla fält ifyllda.

Henrik

Publicerat
  • Författare

Ok, så med den logiken borde det gå att sänka ner valfritt system (av de jag listade ovan) i samma stock - det hade ju gjort livet ganska enkelt :)

Lurar på om det inte kan bli en A-TH t.o.m. - den verkar rätt smutt.

Publicerat
  • Författare

Jag har tyvärr aldrig tagit isär nån T3:a annat än min 308. Hade jag haft 223:an hemma så hade det varit en smal sak att lista ut om det verkligen skiljer något eller ej. Rent logiskt borde underbeslagets ytterdimensioner vara identiska och i så fall BORDE det vara one size fits all. Det vore också väldigt märkligt om Tikka krånglat till det på det sättet iom att om man nu bara har en lådlängd för att spara in lite pengar så BORDE man se till att allt annat i konstruktionen också är uniformt.

Publicerat

Rent logiskt borde underbeslagets ytterdimensioner vara identiska och i så fall BORDE det vara one size fits all.

Javisst, alla tre magasinen har samma yttermått, så ska man använda orginalmagasin kan det inte spela nån roll vilka de är.

Men det är ju inget svårt att hitta bilder på Tikka + McMillan + plåtmagasin.

Om man kan tro på inlägg #7 http://forum.snipershide.com/snipers-hide-bolt-action-rifles/134098-tikka-mcmillan-a3-5-picture.html måste man beställa stockarna antingen för orginal- eller plåtmagasin.

Publicerat

Ska du köra custom koilv så tycker jag att du kör ett nytt underbeslag gjort för AICS mag, bättre blir det inte, orginalen på tikkorna tycker jag är löjliga med tanke på vad skiten kostar, sen att underbeslagen till Tikka T3 är en tunn stomme av alu sedan täckta med plast :sick: sicket dynga :)

Publicerat
  • Författare

Ska du köra custom koilv så tycker jag att du kör ett nytt underbeslag gjort för AICS mag, bättre blir det inte, orginalen på tikkorna tycker jag är löjliga med tanke på vad skiten kostar, sen att underbeslagen till Tikka T3 är en tunn stomme av alu sedan täckta med plast :sick: sicket dynga :)

Jo, men ska jag kunna stoppa i vilken T3:a jag vill i stocken så underlättar det att köra med originalunderbeslaget.

Publicerat

Hej,

Jag har 6st McMillan kolvar till Tikka T3, det enda som är intressant är vilken pipkanal du skall ha dvs. Std. Profil eller Varmint. I övrigt så är allt identiskt!

Med vänlig hälsning

Tommy

Publicerat
  • Författare

Hej,

Jag har 6st McMillan kolvar till Tikka T3, det enda som är intressant är vilken pipkanal du skall ha dvs. Std. Profil eller Varmint. I övrigt så är allt identiskt!

Kanon - tack! :thumbsup:

Var det dina vänsterbössor som var med i Vapentidningen?

Publicerat

Stämmer bra det! BTW: har aldrig haft några problem med original magasin eller underbeslag!

//Tommy

Publicerat
  • Författare

Stämmer bra det! BTW: har aldrig haft några problem med original magasin eller underbeslag!

//Tommy

Ok. Gratulerar till en fin arsenal ;)

Publicerat

Glad att denna tråden kom upp då den rätat ut mina frågetecken med.

Gott nytt på er!

Publicerat

XXX - jag säger som Exabit. Grattis!

Vilket gäng fina vapen.

När jag läste artikeln så satte customfebern igång ordentligt  :-P

Publicerat

Vilket nummer av tidningen var det?

Publicerat
  • Författare

Beställde i förrgår :woot: Tack till Beatless för hjälpen :thumbsup:

Blev en A-TH med flush cups på vänster sida samt ett par vanliga rembygelfästen, samt en spigot för Versa-Pod installerad :thumbsup: Spacer system för stocklängd samt justerbart kindstöd givetvis, samt sniper fill. Färg: Marble (Black 60%, Olive 40%). Full inlet för Tikka T3 RH med fabriksunderbeslag.

Får se om det dyker upp nåt paket framåt semestern ;)

Publicerat

De va ingen dålig stock! Synd att det tar sån tid bara :/

Publicerat
  • Författare

De va ingen dålig stock! Synd att det tar sån tid bara :/

Det tar tid och det kostar. Tur att man har gott om både tid och pengar :D