Jump to content

Korsbandsskada

Recommended Posts

Uttänjt främre korsband bak, i alla fall glapp led vid palpering. Beslut om op efter helgerna. Någon med erfarenhet av detta, rehab etc? TPLO eller TTA-metod? Är en rätt liten strävhårstik, runt 22 kg jaktvikt och kanske 24-25 kg utställningsfet.

strävhår

Tråkigt för er, ända trösten är att det var bättre nu än Juli.

Min hane sprang av främre höger bak när han var knappt 2, oddsen var 50/50 om det skulle gå att jaga igen med han.

Det blev 10veckor i koppel och bur med stelt ben, jävligt kan jag säga om den tiden.

Men vi skötte oss bra och det fick läka ordentligt, skadan uppstod i maj och vi hann träna tillräckligt för att ta oss upp på fjället till premiären :-)

Nu har det gått över 7år och det har aldrig märkts något av den skadan mer.

Nu är vi schalur på om tiken lixom din dragit ut nåt band i bak, hon är snart inne på tredje veckans vila.

Visst är det trist, men precis som du säger, om allt går bra kan hon vara tillbaka till hösten. Vilken operationsmetod användes till din hane?

strävhår

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den kallades, men ingen titthål. Bandet var tvärs av efter att sprungit in ett förmodat schaktblad, ett rakt fint snitt vilket var bättre än ett sönderslitet.

Hans ben var då helt lealöst efter skadan.

Har du fått er skada konstaterad av vet. ?

Vår Åska har symptomer som stämmer in på beskrivningarna när man synar nätet, plötsligt hälta och så vilar hon gärna benet på "på tå".

Vi har trott på vila men det verkar inte hjälpa, så idag tar jag kontakt med vet. och det blir samma klinik som opererade Celtic med lyckat resultat. De utför TTA enligt hemsidan vilket verkar vara metoden på frammarsch, frågan är vilket som är bäst på en hårt arbetande hund..

Ja, var hos vet innan jul. Hon var blockhalt, så vi åkte akut så inget var brutet. Inget brutet, men något glapp i knäleden.

Har av vet-vän blivit rekommenderad TPLO, men det är bara ett fåtal kirurger som utför de operationerna. Annars rek den metoden för hundar över 30 kg. Så det lutar nog åt TTA. Men svårt, det är en högaktiv hund, så det känns viktigt att resultatet blir bra. Kör rätt mycket drag utanför jaktsäsongen.

strävhår

Så här i efterhand så hade det vart smart att tagit kontakt med vet. tidigare men hon blev snabbt bättre och redan dagen efter gick hon på benet, så vi trodde på sträckning typ. Nu fick jag tid först 10/1 men då får jag prata med en duktig som jag har förtroende för.

TTA lockar med enklare ingrepp och snabbare återhämtning, fanns också exempel på där det TTA använts efter att TPLO misslyckats läste jag. Inte lätt.

Hoppas på det bästa för er och håll oss uppdaterad !