Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Överklagar sjf vargjaktsbeslutet.?

Featured Replies

Publicerat

Kommer Svenska jägareförbundet överklaga vargjaktsbeslutet..?

Publicerat

Inte vad jag vet, men nu är det jul och jag har inte varit på Öster Malma på ett tag. Linkis är mer uppdaterad.

Jag antar att du avser kvotens storlek? Skulle vi överklaga så måste vi övertygande kunna visa att miljönyttan vore större med en annan kvot. Vi har diskuterat motsvarande situation tidigare. Man skulle kunna tänka sig att vi överklagar en inhibering med motiveringen att det dels vore negativt för vargförvaltningens trovärdighet och acceptans om man inte får genomföra skyddsjakt, dels att det vore negativt ur ett ekosystembaserat perspektiv om vi exempelvis får minskade betestryck av tamboskap och renar i naturbetesmarker, skog och fjäll pga ökade rovdjurstryck. Extremt svårt att kvantifiera, men personligen anser jag att det borde gå att argumentera övertygande på en kvalitativ nivå för detta. Det går dock att argumentera kvalitativt för motsatsen också...

Jag tror tyvärr inte ett överklagande av detta beslut skulle ha någon reell chans att få gehör, trots att kvotens storlek inte räcker för att minska koncentrationerna i enlighet med Riksdagens beslut (annat än på en mycket lokal nivå). Men det skulle garanterat fungera som en markering. Den skulle mottas positivt internt, men negativt externt bland våra motståndare. Vilket skulle kunna påverka besluten om huruvida den beslutade jakten kan komma att få genomföras. Värdet av de olika effekterna måste förstås som vanligt värderas mot varandra, men vi ska självfallet alltid vara tydliga med vad vi tycker och varför.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.