Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur bra skjuter en T3 Varmint i standardutförande? - berätta om era erfarenheter

Featured Replies

Publicerat

Är det mest prisvärda man kan köpa i dagsläget, i en bemärkelse av precision per krona, en T3 Varmint? Mycket möjligt. Jag hoppas att den här tråden kan bli en samlingsplats för T3 Varmint-ägare att rapportera vad T3 Varmint kan prestera i orginalutförande. Har själv en T3 Super Varmint som jag köpte efter att ha läst Henriks tråd här om sin T3 Varmint.

Jag hade tyckt det varit intressant om T3 Varmint-ägare ville skriva och berätta om sina egna erfarenheter av precisionen i bössan ifråga. För att det här ska bli meningsfullt bör bössan helst vara i orginalutförande i allt för precisonen väsentligt (Hur definierar man en "orginalbössa" på ett i sammanhanget meningsfullt sätt? Min tanke är att det kanske kan definieras som att allt som kostar några större pengar eller kräver större arbete faller utanför defintionen. Som exempel: bössor med bytta trycken och liknande faller utanför eftersom det kostar relativt mycket pengar, bäddade bössor går bort eftersom det kräver relativt mycket arbete, utbytt rekylklack är ett gränsfall eftersom det bara kostar en hundring och är enkelt gjort, borttagen pressure point är ett gränsfall eftersom det bara kräver lite arbete, men höjd kolvkam med liggunderlag är helt okej), det jag hoppas vi främst kan utröna i den här tråden är vad man får för precision för vad bössan kostar i orginalutförande. De med modifierade bössor är naturligtvis välkomna att rapportera resultat, men uppge då tydligt att det är en modifierad bössa och vilka modifieringar som är gjorda.

Helst bör det väl vara en uppskattning om vad bössan brukar leverera som bäst när skytten är i form, i form av femskottsträffbilder, men rapportera gärna bästa femskottare också. Uppge också gärna modell av bössan (Varmint, Varmint Stainless, Super Varmint), piplängd (Den finns ju med 20" pipa från fabrik också), kaliber, kula, skjutställning (Bänk, liggande etc), avstånd och eventuellt förstoringsgrad på kikaren. Annat av intresse tas ju också gärna med, om jag glömt något. Naturligtvis vill jag att ni som har dåliga erfarenheter också skriver i tråden.

Ursäkta de något bossiga instruktionerna rörande frågeställningen, men om det ska bli någon ordning på det här krävs en viss likvärdighet gällande vilka uppgifter som finns med i rapporterna från olika bössägare.

En enkel rapport kunde kanske sett ut så här, men det är bara ett förslag.

T3 Varmint 20" i kaliber 308 Win, borttagen pressure point men i överigt orginal, kikarsikte 6-24x50 mm.

Kula: Handladdade SMK 168 gr

Skjutställning: Bänk. Avstånd: 100 meter.

Har skjutit åtskilliga femskottsträffbilder på 12-14 mm

Övrigt: Bästa treskottare 7 mm

Sist avrapporterar jag här min egen bössa:

T3 Super Varmint i kaliber 6.5x55 mm, 24" pipa, helt orginal, kikarsikte 3.5-10x40 mm.

Kula: Handladdade Scenar 123 gr.

Skjutställning: Liggande med benstöd och baksäck. Avstånd: 300 meter.

Regelmässigt femskottsträffbilder på omkring 40-45 mm. Bästa träffbild 39 mm.

Publicerat

Tar man bort tikkas "pressure point" är den ju inte original längre om man ska hårddra det. Känns som från 308 och neråt funkar bra original. Men min kompis 300wm gick inte mer än drygt 100 skott med original rekylklacken sen ny stock och stålklack.

Publicerat
  • Författare

Tar man bort tikkas "pressure point" är den ju inte original längre om man ska hårddra det. Känns som från 308 och neråt funkar bra original. Men min kompis 300wm gick inte mer än drygt 100 skott med original rekylklacken sen ny stock och stålklack.

Nej, inte om man ska hårdra det, jag skriver ju att det är ett gränsfall. Men en kvarts jobb, som jag gissar att det tar om man har en dremel från 99 kr på Jula, är ungefär lika lång tid som det tar att montera ringarna på kikaren och sätta fast kikaren på bössan, vilket är negligerbart, så därför tycker jag att man i viss mån kan prata om en orginalbössa, i alla fall i bemärkelsen som det gäller här, även om pressure pointen skulle vara borttagen. Det vill säga bemärkelsen hur mycket precision man får för pengarna.

Ska man riktigt hårddra det är ju inte en T3 Varmint eller en LTR med en kolvkamshöjare av liggunderlag och tejp orginal heller isåfall. Min definition av orginalutförande är något flytande och medvetet vag men jag tycker den är hyfsat rimlig och mest fruktbar och användbar i det här sammanhanget och därför skrev jag som jag gjorde. Har vi tur upprättas någon sorts konsensus i tråden om vad som utgör en orginalbössa och kan använda det för trådar om andra relevanta bössor, som jag ämnar starta om ett tag.

Och jag vill inte att det här ska bli en "det jag har är bäst"-tråd, utan en ärlig uppskattning om T3:ans potential i orginalutförande. Jag hävdar inte heller att jag skulle varit särskilt smart som köpte en T3 Super Varmint. Jag kunde mycket lite vid köpet men hade turen att hitta Henriks tråd och förstå att här fanns något med åtminstone hyfsad potential. Med sikte hade jag inte lika tur och sitter därför på ett mediokert kikarsikte. Jag har förstått att du gillar Remington men inte Tikka, om jag minns rätt, och jag kan nämna att jag har lika många Remington 700 som Tikka T3, 2 st av vardera.

Publicerat

Jag har en super varmint 6,5, den är kanon. Gillar inte riktigt stocken men det är personligt o inte tikkas fel.

Med rätt ammo har den bra potential tycker jag, jag skjuter 5skott inom en femkrona på 100m. Går säkert att tighta till det men jag har varken lust eller kunskap.

Publicerat

Jag tycker nog att du var ganska smart som köpte T3 varmint - i alla fall om du vill ha mycket precision för ett lågt pris.

Nu har jag inte någon T3:a, men jag har ägt, testat och skjutit rätt många Tikka m/55-65 och m/500-600.

- Alla sköt bra. I vissa fall ruggigt bra, bättre än mycket annat, oavsett prisklass.

Det finns Tikka Continental (deras tidigare namn på varmint-modeller) som skjuter brallorna av både tre- och fyrdubbelt så dyra bössor.

Personligen så tycker jag att T3 var ett par steg nedåt i helhetsintryck.  Alltså inte precision, utan detaljer och finish.

Jämför en T3 Hunter med t.ex en Tikka 658 lyx, så förstår du vad jag menar.

Men jag börjar ju bli äldre och gubbig också, något att ta med i beräkningen...

Publicerat

Min T3 varmint skjöt med Norma Bst 4 skott en klisterlapp på 97m. Otrolig precision direkt ur kartong.

Var dumt att sälja den:-(

S.

Publicerat

T3 Super Varmint i kaliber 308 Win, 24" pipa, helt orginal förutom rekylklack utbytt till en i stål, kikarsikte Vortex Viper PST 6-24x50 SFP.

Kula: Handladdade A-Max 168 och Nosler CC 168.

Skjutställning: Liggande med Versa-Pod benstöd och TAB gear baksäck.

Avstånd: 300 meter.

Regelmässigt femskottsträffbilder på omkring 40-50 mm. Bästa träffbild (5 skott) 29 mm.

Jag tycker min och broder Beatless bössa (6,5:an ovan) går ganska så likvärdigt på det stora hela. Svårt att kora nån vinnare - båda bössorna skjuter riktigt bra :)

Publicerat

Vad innebär ta bort pressure point? Vad som även är intressant vore vad man bör göra med sin nya Varmint för att få bättre precision eller annat mums. Jag väntar nämligen in min, som dyker upp i maj hoppas jag. Tillsammans med licensen.. :)

Sent from my iPad using Tapatalk

Publicerat

Byt rekylklack till stål. Sjustera trycket. Gänga pipa för broms/dämpare. Slipa in ringar till kikaren.

Var de jag gjorde med min.

S.

Publicerat

Justera trycke = polera trycke?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat
Justera trycke = polera trycke?

Nä.. Man tar en insexnyckel och vrider motsols tills man är nöjd. T3 har kanon trycke.. Ingen polering är nödvändig..;)

Mvh

Sent from my iPhone using Tapatalk.. Inte jag som stavar illa...

Publicerat

Låter ju toppen. Något som vägt trycket, hur lätt man kan dra det?

Publicerat

0,8 kommer jag ner som lägst. Tycker dock att trycket inte känns konsekvent då. Runt 0,9 är det lägsta jag skulle gå.

Jag kör 1,4 på båda mina T3or. Vill inte ha för lätt på jaktbössan och då kör jag samma på båda.

Sent from my iPhone using Tapatalk.. Inte jag som stavar illa...

Publicerat

Låter fint ju.

• 2 weeks later...
Publicerat

T3 Varmint  i kaliber 6,5x55, bytt rekylklack och styrhyllsa till stål, dämpare Stalon whisper, kikarsikte  Zeiss 6-24x56T* mm.

Kula: Handladdade Norma GT 130gr

Skjutställning: Liggande med benstöd å baksäck.

Avstånd: 100 meter.

Har skjutit åtskilliga femskottsträffbilder som denna.

post-10656-0-19524600-1390382119_thumb.j

Publicerat

Tikka är ju Sako:s lågbudgetmärke, den första Tikka jag hade var en sporter i cal 308 som var helt kanon  med grym precision men tiden gick och hjärndöda jag ville ha nått nytt men det var ju inget fel på den bössan.

Jag bytte till en t3 warmint åxxå den i 308 åxxå den med grym precision "out of the box" få vapen kan mäta sig med en sån fin slutstycksgång och trycke, har en Swarre 3-18 på den och är skitnöjd.

Så det är svårt att hitta ett bättre vapen för dom pengarna idag anser jag, nog har jag ju sneglat på nå Sauer och Mauser och nå andra märken men hoppas att jag kan sansa mig och int byta bort min superbra Tikka.

Publicerat

? Fin slutstycksgång, det där är ett återkommande epitet när det gäller T3:or, kan man inte skriva invändningsfri och funktionell gång och matning, för jag har provat ett inte obetydligt antal vapen/lådor/system och fin slutstycksgång det har enbart Sauer och en del bänkskyttelås,

nu är det en ren OT-utvikning men ändå. Nobbe- om det där är mer regel än undantag så har du verkligen en pang att vara nöjd med, kul att den slår så tätt. /Christian

Publicerat

Nobbe- om det där är mer regel än undantag så har du verkligen en pang att vara nöjd med, kul att den slår så tätt. /Christian

Nu är det ju ingen långhålls träffbild utan från 100m, och ja det brukar inte bli så mycket större än så. Hålen ryms oftast bakom en 10 krona.

Har skjutit några enstaka ggr på 300m och där ligger det ungefär på 50mm. Men det beror nog mer på mig än på pangen.

Ska börja skjuta mer på 300m så  kan jag återkomma i tråden om hur träffbilden ser ut där.

För övrigt vet jag en till T3 varmint i 6,5x55 som går lika bra som min. Men sen vet jag ingen mer som har en T3;a tyvärr.

Publicerat

Ingen bild men.

Tikka T3 Varmint kal 223 1/8 twist. k624i.

Ammunition: Norma jaktmatch, Lapua fmj och Norma hornady v-max(alla 3 skjuter lika grupper bara olika höjd)

Avstånd: 100 Meter.

Skjutställning: Liggande och ryggsäck som stöd.

konsekvent 5 skott inom en enkrona, med nån enstaka flyer nångång.

Säkert något bättre med ordentligt stöd och varmare väder, var drygt -10 ute sist jag sköt.

En bättre skytt skulle nog säkert skjuta bättre med bössan än vad jag klarar av.

Älskar bössan, dock går jag över till Blaser r8 och 6.5x55.

/Baner

Publicerat

Ruskigt nöjd med min.
T3 Varmint med orignalpipa.
Däremot byttes stocken omgående.
Efter ett tag brotchades patronläget upp till AI
Jag vet att det inte ser ut som en T3, men det får ni ha överseende med.
Den har skjutit kanon från dag ett, men nu börjar den ge upp och har tappat i hastighet så jag skall byta pipa.
Men jag är synnerligen nöjd med den!
1381935_10152327689164408_1430101685_n.j

252429_10150322279604408_8285756_n.jpg

303017_10150552293064408_857030561_n.jpg

1488247_10152440095724408_822274335_n.jp

Publicerat

Håkan: hur många skott har den gått?

Publicerat

Kanske vid ca 4000 och alla har varit AI laddningar med 130-140 gr kulor runt 915 meter per sekund

Publicerat

Va ut en snabbis på 300m bannan igår.

Sköt två serier á 5 skott.

Samma bössa som förut.

T3 Varmint i kaliber 6,5x55, rekylklack och styrhyllsa till stål, dämpare Stalon whisper, kikarsikte  Zeiss 6-24x56T*

Kula: Handladdade Norma GT 130gr

Skjutställning: Liggande med benstöd å baksäck.

Avstånd: 300 meter.

post-10656-0-93740000-1391090174_thumb.j post-10656-0-16451300-1391090186_thumb.j

Serie 1.   47mm                             Serie 2.   40mm