Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Känns som att det är dags att låta hunden somna in.

Featured Replies

Publicerat

Jag har tagit hand om en strävhårig vorsteh åt en jaktkamrat som inte hade tid med den. Han hade fattat beslutet att avliva den om ingen kunde ta över den. Jag åtog mig att testa men efter att ha haft den två år så inser jag nu att det är ohållbart. På julaftonen så låg han och sov på soffan när mammas spets gick förbi. Han slängde sig fram och bet spetsen i svansen men släppte den nästan omedelbart. Mamma hann se vad som hände och går fram för att tillrättavisa honom då han studsar upp och biter henne i handen. Då han inte har varit rumsren utan pissat inne med jämna mellanrum så har jag kastrerat honom för snart ett år sedan men utan riktigt bra resultat. Han borde vara vara lugnare men går inte att lämna ensam utan river nästan huset. Mot mig så har han aldrig visat några tendenser men jag är nu rädd för att mamma inte kan ta hand om honom när jag jobbar och vill inte riskera att det händer något ute med någon okänd. Har tyvärr besök av mina syskon och vill inte förstöra helgen för barnen men annars så hade han nog inte varit i livet nu. Det här är inget kul för han är trevlig mot mig men sunda förnuftet säger att det här går inte mera.

Publicerat

jag skulle då skjutit hunden omedelbart den bet någon,människa eller hund men det är ju jag det

Publicerat
  • Författare

Kände som att det var dålig tajming att göra det under julhelgen med ungar och släkt församlade. Däremot så känns beslutet lättare att fatta nu när han visat aggressiva tecken än när han bara revirmarkerade inne. Jag kan vara rätt så hårdhudad men när det gäller egna hundar så är jag inte så tuff då jag behandlar dem som barn ibland. Om den här hamnar under min bössmynning så är det andra egna hunden jag tar bort själv och jag vet hur jag brukar må efteråt. Behöver bara lite moraliskt stöd och tänkte tigga det här även om jag vet att det är ett beslut som jag måste fatta och redan har fattat men måste verkställa.

Publicerat

Har man väl bestämt sig så vänta in en "bra" dag då man mår bra och är på topp, har man en dålig dag då man "måste" göra det så blir det obra.

Publicerat

Du känner hunden, du vet vad som är rätt!

Det finns olika anledningar varför en hund biter, är den arg, är den rädd, känner sig trängd, värst är väl lömsk men det är inte så vanligt bland hundar åtminstone, men du beskriver en helhet som faktiskt inte är hållbar, när jag tar hundar så sätter jag upp tidsgräns och målbild, sen är ju inte den gjuten i betong men en grund.

Publicerat
  • Författare

Den här är mentalt ostabil och klarar inte att vara själv samtidigt som han nu tog emot på ett sätt som jag inte tolererar.  Han ska vara lägst i rang och får inte sätta sig upp mot husfolket. Tror att han fått vara för mycket och för länge ensam med förra ägaren och det kombinerat med att han är vek mentalt så blir han farlig i en trängd situation. Han pissar även inne då han blir lämnad ensam vilket resulterade i att han löste ut jordfelsbrytaren då han fyllde ett eluttag. Jag har nyrenoverat nedre våningen och kan inte låta en hund på sex år förstöra den renoveringen. Tyvärr så är han samtidigt fruktansvärt kelsjuk och kontaktsökande men det uppväger inte de negativa beteenden han uppvisar.

Publicerat

tar iregel inte bort mina egna hundar heller men visar dom aggresivitet så blir ja så förbannad på hunden,,jag sköt en västlaika en i skogen,hade skjutit en älgkalv och hundfan lät mej inte komma fram till älgen,han hoppade upp och bet mej uppefter högerarmen å det var domen

Publicerat

Du gör helt rätt Nils l

Karlzzon hade hunden aldrig visat tendensen innan? låter som en märklig grej att börja med, matskålar, tuggben älgskånk?

Publicerat
  • Författare

Tack Pertan! Söker moraliskt stöd just nu och får det från alla håll. Det gör beslutet enklare men utförandet blir inte ett dugg roligare för det. Inser bara att jag är tvungen till det nu. Det har varit nära tidigare med pisseriet inne men jag har blundat och hoppats att det skulle gå över. Men nu blev vågskålen så full att det inte går att blunda för fakta.

Publicerat

jag övertog den hunden som vuxen,hade bara haft den en vecka eller nå sånt då detta hände

Publicerat

jag övertog den hunden som vuxen,hade bara haft den en vecka eller nå sånt då detta hände

OK

Hade den haft tendensen hos förra ägaren eller var det därför han lät den gå vidare? sa han inget innan så är det ganska dåligt, jag brukar plocka matskålar och ställa ner en tallrik med matrester till alla hundarna, den som låter åker därifrån och missar kalaset.

Publicerat

tar iregel inte bort mina egna hundar heller men visar dom aggresivitet så blir ja så förbannad på hunden,,jag sköt en västlaika en i skogen,hade skjutit en älgkalv och hundfan lät mej inte komma fram till älgen,han hoppade upp och bet mej uppefter högerarmen å det var domen

Jag, och många med mig, har varit i samma situation flera gånger och alla gångerna satte jag/de hundarna på plats, sen var det ingen diskussion. Du överreagerade nåt så in i helvete - hunden bet dig inte, den markerade. Om en laika hade bitit dig hade du fått skriva med bara vänsterarmen, om du ens hade överlevt.

Att skjuta en hund istället för att uppfostra den är sjukt - och inget annat än sjukt. Du har problem med din impulskontroll och kan vara farlig för andra än bara djur om du inte får ordning på det, så jag rekommenderar att du söker professionell hjälp.

Åter till ämnet: det är inte lätt att råda på distans. Kanske går det att få ordning på vovven i en annan miljö, kanske inte - fan vet. Det går i alla fall inte få ordning på den om man inte tror på det och alla/de flesta i huset jobbar mot det. Att skicka den till ännu ett nytt hem - om det inte är hos nån garanterad superfixare som Cesar Millan - är kanske inte heller nån lösning då det kan vara stressande...

Jag undrar dock ifall det är utrett om det kan finnas nåt fysiskt som inverkar? Ögon- och öronåkommor kan få hundar att uppvisa "oförklarbara" aggressivitetstendenser, sen kan vissa ljud - en torktumlare i källaren, en bil på tomgång utanför, visslande vind runt husknuten m.m. - påverka även friska hundar då de uppfattar det som ljud från andra hundar/djur och sån småskit kombinerat med människors inverkan då de börjar tro att det är nåt fel på jycken kan bli en jävla cirkus...

-- Mats

Publicerat

Vissa hundar har ju stor försvarslust, att klandra hunden för att den följer instinkt är total idioti.

Publicerat

De där med matskålar är en sak, men handen på hjärtat hur glada är ni om de kommer någon större o tar erat käk :)

Publicerat

Jag känner inte Karlzzon, antar att du gör det bättre I-Mats?

Har själv tagit över en gråhund som jag visste visat agressiva tendenser och var utdömd därför, trodde att detta löser jag garanterat som rätt erfaren flockledare. Skitduktig ställare men den var absolut felaktig i huvudet så jag sköt den ganska omgående.

Har all respekt för hundkunnigt folk som Pertan, har själv haft hund i hela mitt liv och sett ett antal passerat och lejonparten har varit bra mentalt. Men sköt min duktiga Wachtel också för ett par år sedan, detta efter att den bitit min sambo i huvudet. Grämer mig ännu att jag försökte under en tid ignorera signalerna mot andra än mig pga hans duglighet. Men en hund som plötsligt och oprovocerat biter folk är förbrukad oavsett jaktliga meriter, har man barn så begriper man detta. 

Publicerat

Sällsynt med aggressioner, det mesta bottnar i rädsla o osäkerhet.

Publicerat

Du har ju jobbat med hunden i två år utan egentlig förbättring om jag förstår det rätt. Den har ju varit i två olika miljöer som den inte fungerat i. Så frågan är om det är juste mot hunden att omplaceras igen. Min åsikt är nog att ingen kan klandra dig om du tar bort hunden.

Angående försvarslust så är det ju skillnad på en hund som försvarar sin matskål genom att varna först (morra, visa tänderna etc.) och den här hunden som utan förvarning flög på spetsen som bara gick förbi och sedan dessutom biter en människa som han (antar jag) känner sedan tidigare, också det utan förvarning.

Att sedan skjuta en hund som förstaåtgärd låter lite förhastat, särskilt att göra det i affekt.

Publicerat
  • Författare

Fick ta över hunden på vinst och förlust då gamla husse inte hade tid med honom och underförstått så har det varit problem med honom men i vilken omfattning är oklart. Av vad jag förstått så har han reagerat negativt på deras dotters småbarn bland annat. Han hade tänkt ta bort honom redan då men jag bad om att få en chans för att om möjligt rädda honom. Jag och mamma har försökt att få ordning på hunden i två år ungefär och för att kanske få slut på revirpinkandet inne så lät jag kastrera honom. Han har inte behövt vara ensam mer än max två timmar då mamma är pensionär och han har två andra hundar i sällskap vilket har gjort att han haft en liten flock och inte behövt ligga själv ens under den tiden som han lämnats ensam. Det har dock inte hindrat honom från att fortsätta att pissa inne. Jag har bara lyckats ta honom på bar gärning en gång och då försökte jag att göra det till en så otrevlig upplevelse som det bara gick. Som en gammal hunddressör sa "man gör ett ordentligt märke i minnet så behöver man bara korrigera en gång" Tyvärr så misslyckades jag även med detta då han har gjort om det massor med gånger efteråt.Två somrar har han varit med mamma i en stuga lös och ledig sju km bakom en låst bom där de fått springa lösa och bada som de velat själva. Där har det inte varit några problem alls och han har inte revirmarkerat inne heller som han gör här. Spetsen har dock jävlats och försökt ta ledarrollen och Oden har inte visat några tendenser att vara aggressiv men har sagt ifrån om det blivit för jäkligt. Vad som föranledde det här kan jag inte heller säga kanske det var för mycket folk runt honom så han blev mentalt trött av allt liv men samtidigt söker han ju kontakt och ligger gärna mitt bland alla för att bli ompysslad och han njuter av att vara i centrum. Hela vår familj är väldigt förtjusta i hundar och är det någon hund som vill bli ompysslad så blir den det. Men när han bet/markerade genom att sätta en hörntand i ovansidan av mammas hand så att blodvite uppstod så var det inte någon situation där han inte var medveten om vad han gjorde utan en medveten aggressionshandling efter att ha bitit spetsen som gick förbi honom helt oprovocerat. Jag erkänner att det är ett misslyckande på det personliga planet att inte ha kunnat hjälpa honom och jag förstår inte riktigt hur hunden fungerar då han i ena änden är världens kelgris och det går alldeles utmärkt att kampa med honom om något tuggben eller vadsomhelst och i andra änden så flippar han till den grad att han biter nästan helt utan anledning. Jag såg inte själva händelsen men mamma var tydligen alldeles intill honom när han flög på spetsen från soffan och då hon ropar till och reser sig upp samt sträcker fram handen mot honom hoppar han upp och biter henne i handen. Han har faktiskt provat att ta ton mot mig också då jag tagit honom på bar gärning med att stjäla mat men vi har ganska omgående kommit överens om att det inte är ok att morra åt husse. Jag kan bara erkänna att jag misslyckats och att det blir hunden som får ta straffet men jag törs inte ta risken att något barn blir skadat eller att han ger sig på mamma på riktigt. Det är mera oansvarigt som hundägare än att låta honom gå till de sälla jaktmarkerna hur god och glad han än är åt mig.

Publicerat

nädu i-mats jag har harft många olika hundar under 40 år å jag kommer ALDRIG lämna en hund hemma då mina barn är livrädda för den,till saken hör att hunden anföll min son på 10 år först men jag hann rycka tillbaka han i kopplet och min arm var blåbiten på insidan du måste veta att livet är för kort för idiothundar,jag skulle aldrig ta en sån om jag visste att den var sån men å andra sidan så skulle inte en sån hund säljas vidare hipp som happ,men du vet säkert bättre

Publicerat

Har hunden fått stryk hos tidigare ägare ?

Publicerat

Nils I: jag anser fortfarande att du gett hunden en ärlig chans utifrån vad du skriver. Hade det inte varit för dig och din mamma så hade ju hunden redan varit död sedan två år. Det blir ju inte ett roligt liv för någon av er (varken dig eller hunden) om du ska tvingas ha tummen i ögat på den hela tiden. Jag tycker inte du ska se det som ett misslyckande.

nädu i-mats jag har harft många olika hundar under 40 år å jag kommer ALDRIG lämna en hund hemma då mina barn är livrädda för den,till saken hör att hunden anföll min son på 10 år först men jag hann rycka tillbaka han i kopplet och min arm var blåbiten på insidan du måste veta att livet är för kort för idiothundar,jag skulle aldrig ta en sån om jag visste att den var sån men å andra sidan så skulle inte en sån hund säljas vidare hipp som happ,men du vet säkert bättre

Jag kan förstå att du avlivar en hund som du inte litar på och som dessutom gjort utfall mot din son. Det framgick dock inte i dina tidigare inlägg. Det jag reagerade på då var att du skrev att du sköt en hund, i affekt, för att du blev så förbannad när den vaktade älgkalven. Det kändes lite överilat, att avliva en hund kräver lite mer eftertanke tycker jag. Du skrev dessutom att du bara haft hunden en vecka så det kändes som att det inte kunde ha hänt så himla mycket tidigare att det förklarade ditt beslut. Men det är ju förstås lätt för mig att sitta och tycka en massa som varken sett hunden eller situationen.

Publicerat

jag förstår din tanke,men för att ha kvar min familj så sköt jag hunden på stället alltså så galen hund har jag aldrig träffat,det sptutade fradga från munnen å ögonen var helt svarta,,det är ju många småsaker som gör att jag inte vill behålla en sån hund,tänk om ja sälde hae för en hundring åsså skulle han bite ett barn fördärvat i ansiktet bara för att barnet stod där,,det vill jag inte leva med,bättre att den hunden skickas till sällare jaktmarker,slutskrivet för mej

Publicerat

Tror nog du har tagit rätt beslut,finns nog hundar som det ej går att få ordning på,hur mycket man än vill och försöker. 

Men att du ej kan lita på jycken gör att du blir orolig dom gånger du ej har 100 % koll på hunden,om den skulle bita ngn fler människa.

Ta med hunden ut i skogen.och åk hem med kopplet.

Publicerat

Om du tar beslutet o vet hur du känner dig efteråt så kanske det är bra att låta vet göra det?

Publicerat

Som Nils själv skriver så har han inte lyckats få pli på hunden"  den revir markerar =pissar inne + att den markerar genom att bitmarkera mot familjen-

Vad gör man ?

För det första så är det precis som mats skrev i sitt inlägg ,, hade hunden varit ute för att bita så hade det varit sjukhusbesök för Nils mor,,

Denna hund är inte sist i rangordningen därför den beter sig som den gör!

Har själv blivit biten några gånger av hundar  där husse står brevid o inte vet eller törs göra nåt, haft en Rysk vinthund i familjen som fick nåt fel-

På väg till skelleftå slog det om för hunden o den vart Rabiat o gick loss på hela bilinredningen,, där var det bara att kalla på polis som inte ville gå-

Närkamp med hunden,, så hunden släpptes ut o sköts på plats, nu är det skillnad på bitmarkera o till det stadium där hunden är rabiat o biter mot allt!

Till ämnet `så har jag full förstålse för Nils då hunden bitmarkerar som den gorde mot mor åt Nils det är inte acepptabelt på nått vis vem blir det nästa gång? 

Ska jag gå tilll mig själv så hade jag försökt hitta nån som bor ensammen o har tid att försöka få pli på hunden,,,

Andra alternativet o sista är att gå till skogs med hunden o göra ett avslut där,,så tänker jag men nu är det Nils som ska ta sitt beslut känner han att-

Det bästa är att avliva hunden så är det bäst att göra det så fort som möjligt!

Mvh/Peter