Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad ska man tänka på vid köp av kikarsikte?

Featured Replies

Publicerat

Tjena  Gott nytt år på er alla :D 

Jag tänkte köpa nytt Kikarsikte till min klass 1 bössa. Men är lite osäker på vad man ska tänka på vid köp?  skulle vilja ha ett skite som man kan jaga skogshöns och även Älg eller rådjur så nåt sikte som är "allround".  Har funderingar på att köpa en Bushnell Trophy 3-9x40. kostar ungefär 2000 kr som nytt på affären jag tänkte handla på .

Tack på förhand

Mvh 

Niklas

Publicerat

Nytt kikarsikte för ca 2000 :-

Då finns det 2 kandidater enligt min mening:

Vortex Diamondback

Burris Fullfield II

Jag hade valt Vortex i första hand, jag gillar deras eminenta VIP-garanti,

Raggarö

Publicerat

Regeln är att du får en bättre kikare om du betalar mer och en sämre kikare om du betalar mindre. :)

Publicerat

Regeln är att du får en bättre kikare om du betalar mer och en sämre kikare om du betalar mindre. :)

Näeh.

Det finns mängder med oanvändbara skitkikare som inte alls är billiga - typ Z-Shame, Luger och liknande - samtidigt som oändligt mycket bättre kikare kostar mindre.

Om man nu ska köpa nytt, i Sverige, så är det Burris, Vortex och Nikon Prostaff som är aktuella i den prishäraden. Ifall man importerar blir det några till som landar ungefär där: Weaver V, Sightron SII, Minox ZV och MTC/Optisan.

Köper man begagnat kommer Leupold, Weaver, Bushnell Elite (MYCKET viktigt att det är en Elite och inget annat!!!) samt fasta européer till. 

För att besvara frågan: det du ska tänka på är att kikaren MÅSTE vara mekaniskt pålitlig, de optiska kvaliteterna är sekundära. Alla som jag nämnt är pålitliga, de jag inte nämnt är det inte.

-- Mats

Publicerat

Mats har sammanfattat det klokt. Vore jag dig skulle jag köpa ett begagnat sikte,du får mycket mer för dina pengar.

Har sagt det förr..............glöm inte att köpa BRA baser/klackar, om det nu inte redan sitter det på din bössa. Många glömmer att kalkylera med det.

Lycka till!

Publicerat

Du har även Redfield, kass optik ,men pålitlig.

Har ej själv hört att de gått sönder,

Publicerat

Vortex eller Burris :)

• 3 weeks later...
Publicerat

Vortex Crossfire II kör jag med. Håller för min 9.3x62 utan problem och man ser skapligt vid skumt ljus ute. Då jag sökte efter glugg som liknar dina önskemål så blev det denna i 3-9x50.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Publicerat

Har du 2000kr i budget tycker jag inte du ska köpa ett nytt sikte utan köp ett begagnat.

Finns bara 2st märken för mig när det gäller tuber med förstoring, Leupold och zeiss och sistnämda tillåter inte riktigt denna budget.

http://www.tradera.com/item/302332/199757975/leupold-1-4x25-duplex-drevjakt-sikte

http://www.blocket.se/varmland/Helia_och_leupold_51559240.htm?ca=8&w=3

http://www.blocket.se/vasternorrland/Leupold_skandinavia_51580780.htm?ca=8&w=3

http://www.blocket.se/kristianstad/Leupold_kikarsikte_51322960.htm?ca=8&w=3