Publicerat Januari 3, 201412 yr Är detta sikte något att ha till vakjakt på gris/räv kvällstid, ja även rådjur på dagarna såklart. Pratade med Astro Sweden idag och dem tyckte att detta va ett mycket prisvärt sikte. Delta Titanium siktena är gjorda i Japan och håller mkt hög kvalité, vad säger ni som har erfarenhet?
Publicerat Januari 3, 201412 yr Är detta sikte något att ha till vakjakt på gris/räv kvällstid, ja även rådjur på dagarna såklart. Pratade med Astro Sweden idag och dem tyckte att detta va ett mycket prisvärt sikte. Delta Titanium siktena är gjorda i Japan och håller mkt hög kvalité, vad säger ni som har erfarenhet? Jag hade ett hemma och vart väl sådär imponerad av det. Ok skärpa men i mitt för mycket tunnel-känsla, en del kantoskärpa. Köpte ett vx-r istället och även om det inte var top-of-the-line kändes det bättre. Kikade på Burris four-x och upplevde även detta som bättre... Hittade förvisso mina gluggar till ok pris dvs i samma klass som Deltan /M
Publicerat Januari 6, 201412 yr Använd sökfunktionen så hittar du lite mer om deltasiktena både här och på grannforat
Publicerat Januari 11, 201412 yr Jag har ett Delta 4.5-30x50 och är mycket nöjd med den. Om jag jämför med mitt betydligt dyrare (+13000 kr) March 2,5-25x42 så stär sig Delta-siktet mycket väl. Det har en riktigt bra skärpa, bra färger och är riktigt lätt att ställa in paralaxjusteringen på. Marchen är definitivt lite knepigare. Jag är i alla fall mycket nöjd och imponerad över Delta som optik. Eftersom den nu är en lite udda-kikare så känns det i alla fall bra att ha Astrosweden som årterförsäljare i Sverige. Lite knepigare att köpa något från Polen eller Asien om något skulle vis sig vara galet.
Publicerat Januari 12, 201412 yr Jag har ett Delta 4.5-30x50 och är mycket nöjd med den. Om jag jämför med mitt betydligt dyrare (+13000 kr) March 2,5-25x42 så stär sig Delta-siktet mycket väl. Det har en riktigt bra skärpa, bra färger och är riktigt lätt att ställa in paralaxjusteringen på. Marchen är definitivt lite knepigare. Jag är i alla fall mycket nöjd och imponerad över Delta som optik. Eftersom den nu är en lite udda-kikare så känns det i alla fall bra att ha Astrosweden som årterförsäljare i Sverige. Lite knepigare att köpa något från Polen eller Asien om något skulle vis sig vara galet.Hur ter sig Deltan i skymningen ?
Publicerat Januari 13, 201412 yr Jag kan lägga mig och kolla i kväll. Har iof inte mer än min March att jämföra med just nu och den är bara 42 mm i objektivet. Har ändå en känsla av att Deltan klarar sig bra. Ju mer jag tittar i andra kikarsikten desto mer imponerad blir jag av "billigkikaren" jag råkade köpa.
Publicerat Januari 20, 201412 yr I går låg jag ute i skymningen och jämförde mina kilarsikten. Delta tinanium 4,5-30x50 och March Tactical 2,5-25x42. På ca100 meter läste jag registreringsnumret på bilen så länge jag kunde och, faktiskt i månskenet kunde jag inte skilja dem åt. Det är skillnad på objektivstorlek men på samma förstoringar är de precis lika bra. Både största och minsta. Färger, i den mån man kan urskilja några, och skärpa är faktiskt grym för pengarna i den billiga. Så, i det här fallet, utan att ta hänsyn till att de skiljer lite i måtten så kan jag inte se skillnad i mörker mellan 7695 kr och 19595 kr.
Publicerat Januari 20, 201412 yr Det skiljer ju inte så hemskt lite i måtten En 50 mm glugg har ca 40% större area än en 42mm glugg, "Teoretiskt" borde också en 50-glugg vara som bäst vid 7x förstoring och en 42-glugg vid 6x. (objektiv/förstoring =7 "som ska vara" optimalt) Nu klankar jag inte på Delta utan påpekar bara fysik......... Raggarö .