Publicerat Mars 24, 200521 yr Hallå! Jag vet inte hur många som engnar sig åt handladning här, jag gör iaf inte det ännu. jag tita över priser på jakt ammo samt tränings ammo, tycker ni inte det är väldigt dyrt med jakt ammo ? har någon en aning varför jakt ammon är 17-22kr dyrare än tränings ammon ? hur kommer de sig att så stor masproduction endå slutat med så höga priser ? om ni ladar själva hur biligt kan ni göra en jakt ladning (prosentuel gemförelse till fabriks ladat?). Mvh Lalle
Publicerat Mars 24, 200521 yr Jag håller med, det är verkligen sjuka priser på jaktammo. Riktigt vad det beror på vet jag inte, men kulorna i jaktamunitionen är betydligt dyrare än till övningsammon. Dock kan de knappast vara så mycket dyrare att det rättfärdigar prisskillnaden. Sist jag laddade ammunition (några år sen) så kom jag ner i cirka sju kronor per patron, då använde jag gamla hylsor. Kalibern var 30-06 kulan var Norma Oryx 13 gram. Samma ammunition fabriksladdad kostade då om jag inte missminner mig runt 470kr/20st d.v.s. 23,50 per patron. Så visst finns det mycket pengar att tjäna på att ladda själv.
Publicerat Mars 29, 200521 yr Hylsa 0-10:- Krut 0,5-3:- Kula 1-15:- Tändhatt 0,35:- Laddutrustning och övriga bra ha saker 2000-10000:- Kunskap 0-3000:-
Publicerat Juni 30, 200520 yr Hylsa 0-10:-Krut 0,5-3:- Kula 1-15:- Tändhatt 0,35:- Laddutrustning och övriga bra ha saker 2000-10000:- Kunskap 0-3000:- Som klar newbee i handladningsvärlden skulle det vara intressant att höra vilka pryttlar och märken som är gångbara vad det gäller laddutrustning. I den pistolklubb jag är med i är det ett satans dividerande vilka märken av laddpressar odyl som är rimliga. Vad skulle passa en lekman som mig som skulle behöva ladda .308 och 6.5x55? Kan man med något märke/fabrikat/typ även ladda 9mm? Bengt Bengt
Publicerat Juni 30, 200520 yr 9mm kan du troligen ladda med samtliga "gevärspressar" Du kommer dock att ruttna snart med en enkelpress och ett behov av 200 plugg varje vecka Kortfattat kan man säga så Gevär = enkelpress Pistol = Flerstationspress (som snurrar) Som vanligt får man den kvalitet man betalar för
Publicerat Juni 30, 200520 yr Art# Benämning Styckpris Antal Summa LEE90962 Lee Anniv Relod kit med bok 1 184,00 SEK st 1 184,00 SEK LEE90998 LEE CLASSIC CAST PRESS SINGLE STAGE. 1 163,00 SEK st 1 163,00 SEK LEE90614 Lee Delux Rifle Die Set 308 Win 422,00 SEK st 422,00 SEK LEE90139 Lee Case Length Gauge 308 Winchester 60,00 SEK st 60,00 SEK LEE90608 Lee Univ. 3 Jaw Chuck 174,00 SEK st 174,00 SEK Pris : 2 402,40 SEK Moms : 600,59 SEK Avrundning: 0,01 SEK Totalsumma: 3 003,00 SEK Frakt tillkommer Priserna tagena från vapex.se sida ! 1 2 3 4 Och till pistol Anledningen att ha två presar är att det underlätar betydligt Och 3 Jaw Chuck är underbar att använda Samtidigt som man ländtrimar så psar man på att polera hylsan så den blir blank och fin Det som jag tagit med här åvan är allt man behöver (Bara att byta till den kaliber som man ska lada till)plus kulor och krut Min bedömning av RCBS Rock Chucker och Lee Classic Cast Iron RCBS Rock Chucker kvalite 5 Lee Classic Cast Iron kvalite 5 RCBS Rock Chucker pris 3 Lee Classic Cast Iron pris 5+ Och den som ska börja lada rekomenderar jag att köpa Lee Challenger pakettett och en Lee Classic Cast Iron Det underlätar mykett att inte behöva byta värktyg Då använder man Classic Cast till kalibreringen och Challengern till att säta kulorna då det inte kräver någon kraft Då har men fått två präsar för mindre än vad en Rock Chucker kostar
Publicerat Juli 1, 200520 yr Jag har också Leegrejer, och är nöjd. Gjutjärnspressen är suverän - kompisen som också har en, tycker att den tom. är bättre än hans gamla Rock Chucker. Men man laddar väl inte bara för att spara pengar? Jag tycker det är viktigare att själv ha koll på vad jag stoppar i bössan utan att handlaren ska bestämma över vad jag tar till skogen. "Tyvärr, vi har bara två askar elvakommasjugrams Vulcan hemma." > Då jagar jag hellre med en hemtäljd pilbåge! ;D ;D ;D Pete
Publicerat Juli 1, 200520 yr Författare är det lönt att ta sig till vapen handlaren ??? när man ska ha ammo? när praktiskt taget varända lokalförening eller grangården som dom nu heter har de vanligaste kalibrarna hemma. jag tänker nog inskaffa ladutrustning i en snar framtid men det är inte brotom då jag inte änns kan använda upp ett packet jakt ammo på ett år. jag är nöjd med normas jakt match till träning då den ger bra träffbilder och inte är vidare dyr. det är ett bra set å samla på sig sylor tills dess man ska börja lada eget också. Mvh Lalle
Publicerat Juli 1, 200520 yr Hej Lalle! Till pistol/revolver: Dillon, Square Deal (OBS kräver egna verktyg), 550 eller 650. Det går som en dröm att ladda 500 patroner på ett par timmar. Till Gevär: En singelpress, personligen föredrar jag RCBS, Hornady (Pacific). Själv har jag en Dillon 650 till enhandsvapen och en gammal Pacific till gevären. Visst man kan köra gevärspatroner i Dillon 550 och 650 men jag föredrar enkelpressen pga att jag oftast tar med mig pressen till skjutbanan och har redan färdiga hylsor med tändhatt med mig och tar fram laddningar på plats. Kolla www.annonsguiden.nu , www.skytteforum.com eller på www.jagareforbundet.se så skall du se att det dyker upp något bra begagnat alternativ.