Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Olika smak på Dovhjort?

Featured Replies

Publicerat

Har funderat på vad det är som gör att de smakar olika. Nu menar jag inte mörningen i sig! möjligtvis gör mörningen att smaken ändrar sig också men jag funderar på om dovköttet ändra smak beroende på vad de äter eller nått annat. Som aktuell jämförelse har jag två hjortar jag sköt i höstas på olika marker. Undrar om nån mer har funderat på samma sak?

Den ena, en stånghjort som i huvudsak levt på ris, asp etc. En riktig "skogshjort" då varken denna mark eller grannmarker har några gräsytor att tala om. Sköt den 15/10 och den hängde mer än 40 dygnsgrader, utan kylrum och ganska varmt ute.

Den andra, en fjolårskalv hind. Som i huvudsak levt på gräs. Denna mark har enorma gräsytor liksom grannmarkerna och dovet älskar att käka här ute. Sköt den i slutet av november, denna hängde i ca 50 dygnsgrader i temp 6-8 grader. Jag minns att passningen gav en oerhört frän vom stank vilket fler dov härifrån har gett.

"Skogshjortens" kött smakar helt sagolikt gott, vilken del jag än tillagar. Har gjort grytor, ugnstekt, grillat, rökt och allt är underbart gott från bog till innefile.

"Gräshinden" smakar ungefär som vommen luktade vid passningen. Jag vill inte säga att den smakar illa men köttet har en oerhört frän och stark smak, med "touch of vom" eller va man ska säga hehe. Tilläggas skall att ingen vom rann ut i djuret, skottet tog fint bakom bog så inga vom skador av vare sig kniv eller kula. Köttet från hinden som av sin ålder och storlek borde smaka mycket gott gör inte det enligt mig. Har provat att tillaga det på olika sätt men nä det vill sig inte riktigt. Köttet smakar lite väl mycket blött gräs helt enkelt.

Förr trodde jag att jag inbillade mig men i och med att jag skjutit en del på dessa olika marker som endast ligger ca 3 mil från varandra tycker jag mig kunna smaka en skillnad. Eller så har det bara fallit så att hängningen och mörningsprocessen blivit annorlunda på de båda markerna? vore intressant om nån har varit med om samma sak och kanske kommit fram till en annan slutsats?

Publicerat

Självklart påverkar födointaget själva smaken på köttet, vad som däremot är bra eller dåligt har jag ingen koll på. Jag har smakat på både kobebiff och pata negra och inget av detta smakar som respektive jag kunnat köpa producerat i Sverige.

Intressanta frågeställningar och jag ska hålla koll på tråden!

Publicerat
  • Författare

När det gäller rådjur tycker jag sällan det är någon skillnad på smak. Däremot gris kan skilja men inte så mycket som dovet. Ja det vore kul om nån mer reflekterat över detta. Kom på att "gräshjorten" nog ätit mycket ensilage oxå då grannarna utfodrar mycket.