Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dags för en till hund. Wachtel eller wachtel- spets korsning? HJÄLP!

Featured Replies

Publicerat

En tjt-karelar blandning? 

Publicerat

En tjt-karelar blandning?

Vad får man då? En SLB utan hjärna?
Publicerat

För att inte framstå som korkad eller elak mot Martin, ty detta vänder sig inte till honom utan snarare till er med erfarenhet av dessa hundar, men hur mycket har inte injagningen betytt för era hundar?

Mycket. Men i min erfarenhet är det svårt att öka på drevtiderna för en given wachtel, utan de har det i generna. Får man en långdrivare är det ungefär lika enkelt att dra ner på dreven som med en tax (och det var ingen negativ värdering). Att prägla på ett specifikt vilt skall inte vara några problem heller, men man får givetvis fundera lite över vilken typ av material man startar med. Sen lägger den genomsnittlige wachtelägaren för lite tid engagemang på träning, apell mm.  

Publicerat

Jag hade likt CalleFille satsat på TJT.

Chansen för grisjagande individer verkar vara något större än hos wachtelrasen.

Dessutom kan du förlänga säsongen litegrann med grytjakt.

Publicerat
  • Författare

Som jag skrev tidigare, jättekul att så många tycker till och kommer med tips och idéer! Fortsätt bara, för de detta som kan hjälpa oss att komma fram till vad vi till slut kommer att skaffa :)  Jag har läst allt men jag svarar inte på alla inlägg då det var så många, men jag tar till mig allt ni har skrivit och det finns från och med nu hela tiden i bakhuvudet! 

Inte för att vara tjurig, enstörig eller grinig men det blir varken drever, spaniel eller nått med TJT inblandat. En drivande hund passar inte oss och den jakten vi bedriver, spanieln känns för osäker tycker jag och TJT har jag ingen som helst erfarenhet av, en terrier är ingen hund för oss tyvärr! 

Det är en wachtel eller en wachtel-spets vi är ute efter :) Min tanke innan jag startade tråden var även hos mig att en wachtel som jagar på samma sätt som Yassi vore det optimala för oss. Men jag kan inte komma ifrån suget efter den optimala gråwachteln som jag vet att det finns en liten möjlighet att få :sleep:   Egentligen är det helt otroligt hur Yassi kunde bli som hon blev och exakt som vi vill då många från kullen verkar hålla i längre än henne. Kanske är de sättet vi jagade in henne på som var avgörande? 

Funderandet fortsätter och detta är bara början, det blir inget köp före vi har bestämt oss helt och hittat en parning som vi vill ha en hund ifrån :) Man kanske skulle hitta en bra wachtelhane och ta en kull på Yassi? :)

Publicerat

Jag kan som Martin aldrig se mig själv med en terrier, finns tyvärr inget som tilltalar mig med någon terrierras för den jakt jag primärt utövar. En bra wachtel är vad du söker, och dom finns. Hade en själv tidigare som drev 5-15 min men kunde jaga gris betydligt längre och vi sköt faktiskt rätt många grisar på stånd för den.

Publicerat

Är beredd att hålla med den kloka herren ovan. Grisjagande wachtlar, tro det eller ej, finns hur ovanliga de än må vara. Än har jag dock inte stött på en wachtel som är riktigt, riktigt bra på gris men det är inte heller det du söker i din hund.

Svårigheten för dig skulle jag säga är dina mängder med dov. Det kommer bli djävulskt svårt att få hunden att föredra de fåtal elaka grisarna när husse belönar en när hunden jagar de snälla studsbollarna som skogen dräller av.

Publicerat

Är beredd att hålla med den kloka herren ovan. Grisjagande wachtlar, tro det eller ej, finns hur ovanliga de än må vara. Än har jag dock inte stött på en wachtel som är riktigt, riktigt bra på gris men det är inte heller det du söker i din hund.

Svårigheten för dig skulle jag säga är dina mängder med dov. Det kommer bli djävulskt svårt att få hunden att föredra de fåtal elaka grisarna när husse belönar en när hunden jagar de snälla studsbollarna som skogen dräller av.

Och jag är åt andra hållet. Här inte sätt många terrier som jagat gris klokt.

S.

Publicerat

Och jag är åt andra hållet. Här inte sätt många terrier som jagat gris klokt.

S.

? Antingen misstolkar du mig eller tvärtom. Jag har inte mycket till övers för terriers och skulle aldrig rekommendera en sådan till någon.

Publicerat

? Antingen misstolkar du mig eller tvärtom. Jag har inte mycket till övers för terriers och skulle aldrig rekommendera en sådan till någon.

Jag misstolkade dig. Sorry!

Publicerat
  • Författare

Jag kan som Martin aldrig se mig själv med en terrier, finns tyvärr inget som tilltalar mig med någon terrierras för den jakt jag primärt utövar. En bra wachtel är vad du söker, och dom finns. Hade en själv tidigare som drev 5-15 min men kunde jaga gris betydligt längre och vi sköt faktiskt rätt många grisar på stånd för den.

Detta var ungefär vad jag ville skriva men jag vågade inte med risk för att hänga ut någon...  Kul att höra om din wachtel! Jag tror så att om man under hundens injagningsperiod ser till att hunden får komma i kontakt med grisar ett flertal gånger, t.ex i hägn, ökar chansen markant för att den ska jaga gris i framtiden :) Men de är bara min egen teori! Yassi Har varit i kontakt och jagat gris några gånger men inte alls så många så jag kan säga hur hon är som grishund, lite hägnträning för henne vore nog susen!

Blande den bästa grishunden jag känner till är en 75% wachtel 25% vitälghund så nog finns det bra och dåliga hundar inom alla raser och korsningar :) Precis, då har ni (eller du) förstått helt rätt. Det är inte grisintresset som är prio 1 egentligen utan det viktigaste är nog att få en hund som inte jagar +10 minuter! Vi har helt enkelt för lite gris hos oss för att grisintresset är ett måste, jag skulle inte grina om den inte skulle jaga gris men det vore kul dom få gånger vi springer på grisar! Dom tillfällena lär inte minska heller tror jag. 

Publicerat

Tja det är ju helt enkelt så att vill man ha för mycket får man kompomissa vilket du klokt nog förstår martin.

Bra korsningar finns det lika många som dåliga. De bästa grishundar jag jagat med har alla varit såna. Kanske även de sämsta dock ;)

Publicerat

Om ni nu letar efter en hund som jagar Max 10 minuter så behöver ni nog inte titta så mycket på en wachtel/spets blandning.

Standard för denna blandning är långa förföljande med ståndegenskaper, oftas drivande med skall.

Kolla ist på dem raserna som passar era marker och Lägg krutet på att hitta en riktigt bra kull alt. Hane till eran istället för att famla i mörkret.