Publicerat September 18, 200619 yr Alla pratar om hårda kulor men vad är skilnaden mot en mjuk kula. En hård kula borde ju vara nästan som en helmantel svampar upp lite men går alltid igenom. En mjuk kula stannar ju ofta i en älg och då har den ju lämnat all kraft i älgen. Laddar själv med ganska mjuka kulor typ BST 9,7, 10,7 och 9,7grams Lapua Mega. Och nästa alltid är kulan kvar i älgen skjuter inte så många rådjur här uppe i norr men ibland så händer det att en bock får sätta livet till. Ganska intressant fråga i dessa tider med tanke på blyets framtid. Har ni bra tips på kulor tänkte ladda nytt igen till min 300 win mag. Har testat oryx 11,7, mega 12, 9,7 Nosler BST 9,7, 10,7. Vad tycker ni ??? MVH Janne
Publicerat September 19, 200619 yr Författare testa en nosler accubond, en lite bättre variant av ball tippen. Hade tänkt prova den, men priset ca500kr för 50st svindyrt vilken vikt tror ni att man ska använda. Skjuter ibland på långa håll gillar flak kulbana.
Publicerat September 19, 200619 yr Hade tänkt prova den, men priset ca500kr för 50st svindyrt vilken vikt tror ni att man ska använda.Skjuter ibland på långa håll gillar flak kulbana. Nu ska du genast ta och köpa dina kulor från vapex istället för den svindyra handlaren du köper hos nu . AB kostar ca mellan 297-312kr beroende på vikt för 50st. 165grn är mest rätt vikt för 300wm, ladda som till 165 BT.
Publicerat September 19, 200619 yr Frågan om hårda eller mjuka kulor är att föredra är ganska komplicerad, och beror helt på vilken hastighet du har på kulan, vad och hur du jagar, och hur du prioriterar. En hård kula på ett "mjukt" vilt kan bli lite helmanteleffekt, speciellt om du har relativt låg hastighet på kulan. Våra hjortdjur är rätt mjuka, svinet anses vara hårdare i förhållande till vikten, och många afrikanska viltarter är kända för sin "hårdhet", även relativt lätta antiloparter. Å andra sidan "fungerar" alltid en hård kula, dvs om du träffar rätt kommer den alltid fram till de vitala organen och sannolikt fortsätter den genom kroppen och lämnar blodspår från utskottsöppningen. Kännetecknande för en hård kula är hög restvikt, expanderat framparti men bibehållen pelarform på minst halva längden kan man säga. Ju högre anslagshastighet, och ju "hårdare" vilt (samt risk för benträffar), desto hårdare kula rekommenderas för att uppnå 1. Säker djupverkan 2. Överkomlig köttförstöring Exempel på hårda kulor är t.ex. Barnes X, A-Frame, Bear Claw, Rhino mfl. En mjuk kula kan vara perfekt för våra hjortdjur om den behåller en hög restvikt utan att splittras. Exempel på sådana kulor är de bondade Woodleigh, Norma Oryx och Sako Super Hammerhead, och den obondade men välfungerande Lapua Mega och många fler. Men om kulan behåller hög restvikt kommer den ändå att tränga in djupt, kanske oftast ge genomslag, och sannolikt ha kraft att slå söndrer och tränga igenom grövre ben. Den expanderade diametern är oftast stor, och förblödningen sker förhållandevis snabbt. Om kulan ger genomslag kommer blodspåret att vara tydligare än med en riktigt hård kula, men ATT den ger genomslag är inte lika säkert (såvida man inte har en kaliber med tillräcklig överkapacitet för viltet ifråga) En mjuk kula som lätt splittras och tappar vikt ger mer köttförstöring och sällan genomslag. T.ex. hundförare kanske föredrar en sådan kula eftersom man inte vill riskera att kulan vinklar i kroppen, kommer ut på "fel ställe" och träffar hunden. Å andra sidan fungera kulan inte lika säkert som de hårdare. Träffar man ett grovt ben kanske kulan splittras och vinklar av, utan att nå de vitala organen. Skadskjutning och långt eftersök blir resultatet, trots att man kanske siktade rätt! Många ordinära gamla blyspetskulor, Nosler Ballistic Tip, mfl mfl mfl billiga kulor hör till denna grupp. Både Nosler Partition och Accubond kan man kanske räkna till de hårda kulorna för att de behåller sin cylinderform på bakpartiet, men de tappar båda en viss vikt på den främre delen av kulan, och hårdheten är ju helt beroende av anslagshastigheten och det motstånd kulan möter vid anslag och penetrering. De ger både en snabb och säker effekt, men samtidigt säkrar det tillräcklig djupverkan. Skulle jag ladda 300 winmag för älg idag skulle jag kanske välja 13 grams Lapua Mega, Sako SHH, Oryx eller Partition, eller också 180 grs (11,7g) Barnes TSX. Nosler Accubond är ett gott alternativ, men till 300 WM skulle jag definitivt välja minst 180 grains.
Publicerat September 19, 200619 yr Författare Skulle jag ladda 300 winmag för älg idag skulle jag kanske välja 13 grams Lapua Mega, Sako SHH, Oryx eller Partition, eller också 180 grs (11,7g) Barnes TSX. Nosler Accubond är ett gott alternativ, men till 300 WM skulle jag definitivt välja minst 180 grains. Tackar för bra svar!!! Hade tänkt mig max 11,7grams kulor. Och en kula som har bra precision och bra flyktegenskaper. Att ladda en 300 med 13grams kula är väl på bekostnad av kulbanan. MVH Janne
Publicerat September 19, 200619 yr Tackar för bra svar!!!Hade tänkt mig max 11,7grams kulor. Och en kula som har bra precision och bra flyktegenskaper. Att ladda en 300 med 13grams kula är väl på bekostnad av kulbanan. MVH Janne Så sant, men du ska ut på Låååånga avstånd innan det blir verkliga problem. Ska man skjuta storvilt på långa avstånd med 300 winmag så tror jag att Barnes TSX och Nosler Accubond är rätt kulor, i vikterna 165 eller 180 grs. Jag skulle välja 180 grs av dessa, eller 200 grs av en mjukare kula. Men också Partition är en otroligt idiotsäker konstruktion även om den är gammal, och den har tillräckligt hög ballistisk koefficient för att vara lämplig för långhållsskytte.
Publicerat September 20, 200619 yr Författare Så sant, men du ska ut på Låååånga avstånd innan det blir verkliga problem. Ska man skjuta storvilt på långa avstånd med 300 winmag så tror jag att Barnes TSX och Nosler Accubond är rätt kulor, i vikterna 165 eller 180 grs. Jag skulle välja 180 grs av dessa, eller 200 grs av en mjukare kula. Men också Partition är en otroligt idiotsäker konstruktion även om den är gammal, och den har tillräckligt hög ballistisk koefficient för att vara lämplig för långhållsskytte. Ska testa Accubond eller Partition. TSX är det inte en koppar kula ??? ???
Publicerat September 20, 200619 yr Ska testa Accubond eller Partition.TSX är det inte en koppar kula ??? ??? TSX är en helkopparkula, men till skillnad från gamla X så har den rillar runtom, som minskar lite av motståndet i pipan och det påstås att man på det sättet har avhjälpt problemet med kopparavlagringar som den gamla X hade. Barnes X skulle jag inte rekommendera åt nån, men jag tror att TSX faktiskt är bättre. Har dock ingen egen erfarenhet av den. På grannforumet robsoft (http://forum.robsoft.nu) finns rätt mycket bilder på testade kulor.
Publicerat September 20, 200619 yr Författare Tror inte på kopparkulor men det är ju vad jag tycker. Har hört att man måste rengöra ppipan ofta om man skjuter med såna kulor, och jag är den som (kanske) rengör pipan en gång per år.
Publicerat September 20, 200619 yr Efter lite mickel med patronlängden så har jag fått Accubonden att skjuta ruskigt bra i min .308. Använder 150 grains kulan och avser använda den på allt vilt under säsongen. Ska bli kul att utvärdera den i slutet av januari ;D Mvh!
Publicerat September 20, 200619 yr Författare Efter lite mickel med patronlängden så har jag fått Accubonden att skjuta ruskigt bra i min .308. Använder 150 grains kulan och avser använda den på allt vilt under säsongen. Ska bli kul att utvärdera den i slutet av januari ;DMvh! Vad har du för friflykt på skotten och vilken utgångshastighet har du på dom ??? 150grains kula kan jag nog få upp i ca1000m/s i 300an
Publicerat September 20, 200619 yr Vad har du för friflykt på skotten och vilken utgångshastighet har du på dom ???150grains kula kan jag nog få upp i ca1000m/s i 300an ... och då blir den en alldeles utmärkt varmintkula som sannolikt havererar vid träff. Inget jag skulle skjuta en älg med. Det spelar ingen roll hur bondad den är, om inte blyet håller. ;D
Publicerat September 20, 200619 yr Vad har du för friflykt på skotten och vilken utgångshastighet har du på dom ???150grains kula kan jag nog få upp i ca1000m/s i 300an :-[ Vet faktiskt inte.. har inte tagit ut maxlängden på den kulan..eller jo det har jag gjort förra året men minns inte resultatet. Har heller ingen kronograf så hastigheten känner jag inte heller till. Gissningsvis 850 men inte alls säker.. Vore skoj om du testade kulan i den hastigheten, snacka om att hårdtesta kulan avseende kvalité ;D Du lär ju iaf få ett vapen där du kan hålla "mitt i" upp till 250 meter! Mvh!
Publicerat September 20, 200619 yr Författare :-[Vet faktiskt inte.. har inte tagit ut maxlängden på den kulan..eller jo det har jag gjort förra året men minns inte resultatet. Har heller ingen kronograf så hastigheten känner jag inte heller till. Gissningsvis 850 men inte alls säker.. Vore skoj om du testade kulan i den hastigheten, snacka om att hårdtesta kulan avseende kvalité ;D Du lär ju iaf få ett vapen där du kan hålla "mitt i" upp till 250 meter! Mvh! Har testat 150grains BST i den farten men jag har ännu inte hittat en kula i älgarna jag skjutit tror att dom exploderar men ingen av gubbarna har klagat på spliter i älgarna. Har också provat 165grains BST sköt en tjur i förra veckan med den tror att kulan blev kvar i lungorna hittade inte kulan i älgen. Enda kulan som jag hittat är Lapua Mega 150grains och dom svampar fint och håller restvikt över 60% Alla är max laddade enligt laddtabel som jag hittat. Oryxen som jag sköt med hade restvikt på 60% men hållet var bara 15m till älgen och den slog av bogbenet på vägen in.
Publicerat September 20, 200619 yr Hej Janne, du började ju din bana här på jaktsidan med ett konstatera att jag inte visste vad jag pratar om men om du trots det är intresserad av min erfarenhet så har jag skjutit ett par älgar och några grisar med 300 mag och Barnes X (eller snarare XLC och TSX), kulvikten har varit 168 grain (XLC skjuten i 300 win mag) och 165 grain (TSX skjuten i 300 wsm) i båda fallen har farten liggat kring 940-950 m/s. Resultaten har varit helt OK enligt mina preferenser men jag har i samtliga fall fått genomslag vilket jag tycker är bra men jag har förstått på dina andra inlägg att du vill att kulan stannar i älgen. Kulorna har i samtliga fall expanderat mycket bra, i alla fall att dömma av utseendet på lungor och hjärta. Köttförstöringen har inte varit särskilt omfattande (om jag kommer ihåg rätt). Jag har i övrigt använt 200 grains Accubond i farter på 860-870 m/s och upplevt att jag fått lite tydligare skottecken med den laddningen även om jag inte sett någon praktisk skillnad i flycktsträcka efter skottet eller något annat belägg för att den skulle "döda bättre" än vad som är fallet med 165/168 grains kulorna. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av den kombinationen du använt dig av varför det är svårt för mig att göra några direkta jämförelser mellan mina lite hårdare kulor och dina ballistic tip (även om jag som kuriosa kan konstatera att jag i år sköt en bock där 120 grains ballistic tip skjuten ur min 6.5:a inte gav genomslag??). Ha det så bra; Henrik
Publicerat September 21, 200619 yr Författare Allas erfarenheter är bra att få veta även dina det som skrivs på jaktsidan är ofta bra att veta. Man kan ju lära sig nåt nytt. Och man lär sig av sina misstag. Men det är kul att få igång en disk om kulor. Om kulan stannar inne så har den ju lämnat all kraft inne i älgen samt att risken för hunden, hundarna blir träffade av spliter, kulan blir mindre. Kompisen sköt en kalv i år med bst och märkte inte att hunden var bakom älgen men som tur var blev kulan kvar i kalven.
Publicerat September 21, 200619 yr Frågan om hårda eller mjuka kulor är att föredra är ganska komplicerad, och beror helt på vilken hastighet du har på kulan, vad och hur du jagar, och hur du prioriterar.En hård kula på ett "mjukt" vilt kan bli lite helmanteleffekt, speciellt om du har relativt låg hastighet på kulan. Våra hjortdjur är rätt mjuka, svinet anses vara hårdare i förhållande till vikten, och många afrikanska viltarter är kända för sin "hårdhet", även relativt lätta antiloparter. Å andra sidan "fungerar" alltid en hård kula, dvs om du träffar rätt kommer den alltid fram till de vitala organen och sannolikt fortsätter den genom kroppen och lämnar blodspår från utskottsöppningen. Kännetecknande för en hård kula är hög restvikt, expanderat framparti men bibehållen pelarform på minst halva längden kan man säga. Ju högre anslagshastighet, och ju "hårdare" vilt (samt risk för benträffar), desto hårdare kula rekommenderas för att uppnå 1. Säker djupverkan 2. Överkomlig köttförstöring Exempel på hårda kulor är t.ex. Barnes X, A-Frame, Bear Claw, Rhino mfl. En mjuk kula kan vara perfekt för våra hjortdjur om den behåller en hög restvikt utan att splittras. Exempel på sådana kulor är de bondade Woodleigh, Norma Oryx och Sako Super Hammerhead, och den obondade men välfungerande Lapua Mega och många fler. Men om kulan behåller hög restvikt kommer den ändå att tränga in djupt, kanske oftast ge genomslag, och sannolikt ha kraft att slå söndrer och tränga igenom grövre ben. Den expanderade diametern är oftast stor, och förblödningen sker förhållandevis snabbt. Om kulan ger genomslag kommer blodspåret att vara tydligare än med en riktigt hård kula, men ATT den ger genomslag är inte lika säkert (såvida man inte har en kaliber med tillräcklig överkapacitet för viltet ifråga) En mjuk kula som lätt splittras och tappar vikt ger mer köttförstöring och sällan genomslag. T.ex. hundförare kanske föredrar en sådan kula eftersom man inte vill riskera att kulan vinklar i kroppen, kommer ut på "fel ställe" och träffar hunden. Å andra sidan fungera kulan inte lika säkert som de hårdare. Träffar man ett grovt ben kanske kulan splittras och vinklar av, utan att nå de vitala organen. Skadskjutning och långt eftersök blir resultatet, trots att man kanske siktade rätt! Många ordinära gamla blyspetskulor, Nosler Ballistic Tip, mfl mfl mfl billiga kulor hör till denna grupp. Både Nosler Partition och Accubond kan man kanske räkna till de hårda kulorna för att de behåller sin cylinderform på bakpartiet, men de tappar båda en viss vikt på den främre delen av kulan, och hårdheten är ju helt beroende av anslagshastigheten och det motstånd kulan möter vid anslag och penetrering. De ger både en snabb och säker effekt, men samtidigt säkrar det tillräcklig djupverkan. Skulle jag ladda 300 winmag för älg idag skulle jag kanske välja 13 grams Lapua Mega, Sako SHH, Oryx eller Partition, eller också 180 grs (11,7g) Barnes TSX. Nosler Accubond är ett gott alternativ, men till 300 WM skulle jag definitivt välja minst 180 grains. Är Oryx en mjuk kula. Jag trodde Oryx var en relativt hård kula medan Vulkan var mjuk och Nosler BST mycket mjuk. Jag har skjutit älg med 6,5 x 55 norma Oryx med fina genomslag men efter att ha införskaffat en 30-06 tänkte jag gå över till Nosler BST 7,8 gr för rådjur & räv på 6,5:an och välta älg med 13 grams Oryx. En genomtänkt plan som nu omkullkastas av uttalandet att Oryxen är mjuk. Kommer gris till jaktmarken hade jag tänkt ta dem av daga med samma Oryx som älgen. Kan någon reda ut detta nu? MVH H
Publicerat September 21, 200619 yr Är Oryx en mjuk kula. Jag trodde Oryx var en relativt hård kula medan Vulkan var mjuk och Nosler BST mycket mjuk.Jag har skjutit älg med 6,5 x 55 norma Oryx med fina genomslag men efter att ha införskaffat en 30-06 tänkte jag gå över till Nosler BST 7,8 gr för rådjur & räv på 6,5:an och välta älg med 13 grams Oryx. En genomtänkt plan som nu omkullkastas av uttalandet att Oryxen är mjuk. Kommer gris till jaktmarken hade jag tänkt ta dem av daga med samma Oryx som älgen. Kan någon reda ut detta nu? MVH H Av alla de kultester som gjorts råder det ingen tvekan om att Oryx är en relativt mjuk kula, som behåller mycket hög restvikt. I mitt tycke en mycket bra konstruktion. Men allt är relativt, och som jag skrev beroende i allra högsta grad på hastighet och motstånd. Jag har skjutit en (1 ) älgtjur med 13 grams oryx i 300 winmag. Nån kula hittade jag naturligtvis inte, men kulan hade hållit bra och fungerat perfekt. Blodspåret på ca 25 meter var övertydligt. ;D Om du skjuter 13 g kula på älg och gris så tror jag att du knappast kan hitta nån kula som är mycket mer lämplig för ändamålet än just 13 g Oryx i din 30-06a. Naturligtvis kan nån annan ha en annan åsikt, men de lär få svårt att frambringa en hållbar argumentation ;D Det jag har att jämföra med i samma klass är 13 grams Barnes X, som jag anser vara en på tok för hård kula för älg och för de hastigheter jag klämde ur maxladdade 300 winmag. Dålig skottreaktion, dåligt blodspår, och relativt lång flyktsträcka. I det avseendet håller jag DELVIS med HPDA som vill "avlämna all kraft i djuret" eller hur det nu var. Det motargument jag har är att det inte handlar om att avlämna kraft, utan om att tappa blod. Därför föredrar jag en grov sårkanal avlämnad av en inte alltför snabb kula, och helst genomslag; bättre blodtappning (kanske) men framförallt bättre blodspår ifall träffen inte var perfekt. Oryx fungerade alltså bra och höll ihop i 300 winmag. Det betyder att i 30-06 kommer den att hålla ännu bättre. Om man provskjöt 13 grams Oryx på telefonkataloger el.dyl., så är det mycket troligt att inträngningen skulle bli BÄTTRE med 30-06 än med 300 winmag, eller åtminstone lika bra, just därför att det handlar om en ganska mjuk kula som svampar stort. ps. Bara för att ytterligare späda på svårigheten att kategorisera kring "hård" och "mjuk": Om man maxladdade 13 g Oryx i en 30-338 Lapua mag skulle den sannolikt vara katastrofalt mjuk för normal älgjakt. Om samma kula laddades i 30-30 win skulle den sannolikt vara för hård. Men enligt MIN prioritering (stor svamp, hög restvikt + sannolikt genomslag) så tror jag den fungerar perfekt i 30-06.
Publicerat September 21, 200619 yr Författare :-[Vet faktiskt inte.. har inte tagit ut maxlängden på den kulan..eller jo det har jag gjort förra året men minns inte resultatet. Har heller ingen kronograf så hastigheten känner jag inte heller till. Gissningsvis 850 men inte alls säker.. Vore skoj om du testade kulan i den hastigheten, snacka om att hårdtesta kulan avseende kvalité ;D Du lär ju iaf få ett vapen där du kan hålla "mitt i" upp till 250 meter! Mvh! Testar alla kulor med maxladdning funkar det inte så går jag ner i laddning men det är inte många kulor som håller ihop. Men skulle man få tag i en massa gelatin så skulle det vara lättare att testa olika kulor.
Publicerat September 27, 200619 yr Hej igen! Jag har använt mig av lite hårdare kulor i många år främst Barnes X i olika former men även Swift A-frame. Samtidigt har jag i andra kalibrar och andra situationer använt mig av bondade kulor såväl som mjuka standard kulor allt beroende på situationen d v s kalibern, viltet som jagas och hur det viltet jagas. Till att börja med så känns det som att många som provat Barnes X inte riktigt gjort sin hemläxa Barnes talar om på upprepade ställen att de rekommenderar att man går ner MINST ett steg i kulvikt och gärna två jämfört med "vanliga" kulor.. Det vill säga till en 300 win mag bör du välja max 180 grain men helst 165 grains kulor etc. Med samma logik är det 150 grains kulor som gäller i 308 win. Eftersom hårda kulor som regel penetrerar betydligt mycket längre än standardkulor med samma vikt finns det inte heller någon anledning att välja onödigt tunga kulor.Som jämförelse kan jag konstatera att jag alltid fått genomslag med TSX 150 grain i 308 win vid "bredsideskott" men att jag däremot varit med om flera tillfällen där 180 grains Oryx skjuten ur samma bössa stannat i både älg och svin. Det finns ju ett direkt samband mellan köttförstöring och flyktsträcka så den minskade köttförstöringen med hårda kulor får å andra sidan den negativa effekten att viltet ofta får en längre flyktsträcka än vad som förmodligen blivit fallet med en mjukare kula. Men å andra sidan ger en hård kula möjligheten att skjuta i bogen utan alltför omfattande köttförstöring och vilt skjutna genom bogen brukar inte gå långt Jag upplever det som en fördel att kunna ta ett skott i en lite sämre vinkel om det skulle vara motiverat, på ett par av de marker jag jagar på (som gäst) är det hårt tryck på att verkligen skjuta om tillfälle bjuds. Som exempel har det på en av markerna beviljats skyddsjakt på kron eftersom skadorna på jordbruket blivit alltför omfattande och det jaktlaget har ett hårt tryck på sig att skjuta tillräckligt många kron annars blir de av med marken. Men jag har också varit med om situationer med skadeskjutna djur eller att hundföraren gärna vill att det skjuts för hans unghund etc.. alltihop är exempel på situationer där jag vill kunna skjuta till exempel ett snett motskott eller ett skott genom bogen. Med mina hårda kulor är detta möjligt utan att köttförstöringen blir oacceptabel. Genom att gå ner i kulvikt mid bibehållen effekt i viltet uppnår jag två andra fördelar för det första får jag en klart bättre kulbana vilket gör att jag kan skjuta på lite längre håll om det skulle visa sig önskvärt. Vid min jakt är det vanlit att ett stort antal olika viltarter är lovliga under samma dag, jag har varit med om tillfällen när det skjutits älg, gris, rådjur och räv under dagens jakt. Om jag då står med 180 grains Oryx i min 308:a vill jag inte skjuta på en räv på lite längre håll men om jag istället har en 150 grains TSX är ligger samtliga av vilten ovan illa till. Den andra fördelen är en minskad rekyl vilket altid är en positiv effekt (i varje fall för mig ) En annan aspekt av hela den här frågeställningen är om man föredrar genomskott eller inte och då är vi ju inne på en frågeställning med väldigt mycket tycke och smak. Det man kan konstatera är att viltet dör av den permanenta sårskadan och de följder den får för "hjärt-lung apparaten" eller av skador på CNS. Hur mycket energi som lämnats i kroppen är egentligen ointressant utan det handlar i princip bara om hur omfattande de permanta sårskadorna blir, och givetvis var träffen sitter! Omfattande skador innebär ett snabbt blodtrycksfall och kort flycktsträcka. En annan sak är att en träff igenom båda bogarna innebär att viltet blir på platsen men det kommer ju inte att dö av att bogarna blivit skadade utan för att lungorna blivit genomskjutna. Tanken på att man vill ha kvar kulan i viltet för att minska risken för hunden är i sig något jag sympatiserar med men jag skulle aldrig våga lita på det!! Vad jag menar är att det är mycket oansvarigt att skjuta på vilt utan att veta var man har hunden, om du inte är 100% säker på var hunden är i skottögonblicket skall du inte skjuta! Dessutom varierar ju viltet så mycket i storlek att det är omöjligt att välja någon kula som inte skulle ge genomslag i mindre vilt t ex årsgrisar om du samtidigt vill kunna använda den till större vilt. Detta var till stora delar ett inlägg om varför jag använder hårda kulor men sanningen är att jag genom årens lopp förmodligen skjutit fler klövvilt med mjuka blyspetskulor av olika slag än vad jag gjort med hårda kulor. Sedan beror det ju väldigt mycket på vilken kaliber man valt i förhållande till det vilt man jagar om man använder en i förhållande till viltet klen kaliber med stor hastighet är det i mina ögon nästan ett måste med hårda kulor men om man använder en kaliber med stor "kraftreserv" eller med låg hastighet på kulan är det nog bäst med "vanliga" kulor. själv kommer jag även i fortsättningen att laga efter lägenhet och använda en kula som känns lagom till det den aktuella situationen... Henrik
Publicerat September 27, 200619 yr Författare Var just och beställde Accubond och partition 180grains ska testa när dom kommer men Accubonden fanns inte i 165grains. Men man kan ju prova en tyngre kula och dom räcker inte så länge vi är 3 som skjuter med 300win mag i familjen. 713kr +frakt är inte så farligt.
Publicerat Oktober 17, 200619 yr Författare Vapex har bra leveranser kulorna har inte kommit ännu beställde dom den 27/9 och det är den 17/10 idag ringer dit senare idag och avbeställer dom >