Publicerat Januari 11, 201412 yr Hoppas någon kunnig, typ PMT hittar hit. Trillade över en gammal hagelbock till sonen, för några hundringar. Dubbla avtryck, ejektor och sidolås. Den heter AHMI 6 Varini sanano-BS Den har enl uppgift gått ca 1ask ammo och är i kanonskick. Någon som vet något om bössan?
Publicerat Januari 11, 201412 yr Får nog göra dig besviken, det är en Varini bock med lösa sidoplattor. Inget sidolås utan rent skådebröd. De är kanske inte direkt vanliga, men det brukar stå en eller två hos de flesta större handlare. Ganska trevliga bockar, brukar säljas beggade runt 5-6 000. Åldern kan du ta på den italienska dateringsstämpeln. Vill minnas de flesta Varinibockarna jag sett är från 80-talet, vem som tog in dem till Sverige vet jag inte. T
Publicerat Januari 11, 201412 yr Författare Är inte besviken för den passar mig och sonen perfekt, ligger som en dröm vid anläggning. Dubbla avtryckare och ejektor anser jag alla jaktbössor skulle ha. Synd att det bara var sidoplattor dock Gav 500 spänn, så det känns ändå som ett bra köp. T, vet du var man kan hitta mer info om bössorna? Tillverkas de av Varini själva.
Publicerat Januari 11, 201412 yr ...... T, vet du var man kan hitta mer info om bössorna? Nja, mitt bibliotek kanske? Tror inte det finns så mycket om Varini på nätet ärligt talat, mig veterligen fanns de en ganska kort tid. Tillverkas de av Varini själva. Beror helt på vad menar med "tillverkas"...... T
Publicerat Januari 12, 201412 yr Författare Tänkte mest om de byggde hela bössan eller köpte in delar och bara monterade ihop.
Publicerat Januari 12, 201412 yr Tänkte mest om de byggde hela bössan eller köpte in delar och bara monterade ihop. Ingen i Brescia "bygger" en hagelbössa från grunden...... T
Publicerat Januari 12, 201412 yr Författare Överlåtarens licens är utfärdad -77 så bössan är förmodligen av en fin årgång , dvs samma som undertecknad
Publicerat Januari 12, 201412 yr Författare Trycket är lite för hårt även för hagel. går det att polera eller vad gör man?
Publicerat Januari 12, 201412 yr Trycket är lite för hårt även för hagel. går det att polera eller vad gör man? Beror lite på hur hårt det är och hur upphaken ser ut så kan man polera, vinkla om upphaket eller minska upphaket. T
Publicerat Januari 13, 201412 yr Författare Slänger in den hos smeden så fort licensen är klar, han brukar kunna fixa det mesta.
Publicerat Januari 26, 201412 yr Författare Hur kommer det sig att det bakre trycket ligger till vänster om den högra. Det passar mig som vänsterskytt bra, men majoriteten är ju högerskyttar. Både denna bössa samt min gla 310 har det.
Publicerat Januari 26, 201412 yr Hur kommer det sig att det bakre trycket ligger till vänster om den högra. Det passar mig som vänsterskytt bra, men majoriteten är ju högerskyttar. Både denna bössa samt min gla 310 har det. Du svarar ju själv på frågan, de flesta är högerhänta...... Och på ett vapen för högerhänta skjuter man enligt boken höger pipa först ( belastar förreglingen minst ) och vänster sist. På svs blir det då logiskt att första tryckaren sitter till höger eftersom där sitter tryckaren och pipan på samma sida. Den standarden följde sedan med över på bocken - även om en äkta vänsterbössa har avtryckarna omkastade - fast där skjuter man underpipan först. Av samma anledning som SvS skjuter höger först som högerskytt, vänster som vänsterskytt. T