Publicerat Januari 11, 201412 yr Min 10-månaders irländska setter bjöd på ett rådjursdrev med skall idag när hon var på promenad med sambon. Rådjuret sprang i princip på min sambo. Hon fick stopp på hunden ganska snart. Dock väcker det lite tankar, jag hoppas ju kunna starta hunden på prov så småningom och då vill jag ju inte att hon driver rådjur. Hon har tidigare inte brytt sig om rådjur som i sprungit förbi nära oss. Är det någon som har några bra tips på hur man får hunden rådjursren? De tips jag hört är att leta upp nåt ställe där det varit rådjur och gå ditt med hunden i koppel och antingen banna hunden eller spela livrädd och springa därifrån när hunden känner lukten. Nu har jag ju inte sett rådjur på ett tag, skulle det kunna funka att göra ett spår med en rådjursklöv som jag har kvar sedan jag tränade labben i viltspår? Har någon något annat tips?
Publicerat Januari 11, 201412 yr Nästa gång så bryter du i löpan o med ögonkontakt fyar du hunden rejält,,
Publicerat Januari 11, 201412 yr Att spela livrädd för att få hunden att undvika oönskat vilt är ett bra sätt men det bör helst göras innan hunden hunnit få en positiv upplevelse av att jaga dem. Detta har ju nu din hund fått så det är inte alls säkert att det fungerar. Däremot kan det i många fall räcka med en ordentlig tillsägelse när hunden tittar på djuren/nosar i spåren men detta är förstås individuellt. Det skulle nog jag prova i första hand i din situation. Settrar brukar faktiskt inte vara så svåra att få rådjur/renrena. Men ordna det innan hunden hunnut jaga fler.
Publicerat Januari 11, 201412 yr Ska inte störa tråden nämnvärt mycket nu, men hur fasen spelar man livrädd för sin hund?
Publicerat Januari 11, 201412 yr Författare Ska inte störa tråden nämnvärt mycket nu, men hur fasen spelar man livrädd för sin hund? Precis lika som du spelar rädd för en katt eller dvärghamster Du går fram till ett rådjursspår med hunden kopplad sedan när hunden börjar intressera sig för doften så tänker du dig att det kommer en isbjörn med bazooka eller svärmor som är lite salongsberusad och har nåt fuktigt i blicken och agerar därefter!
Publicerat Januari 11, 201412 yr Författare Att spela livrädd för att få hunden att undvika oönskat vilt är ett bra sätt men det bör helst göras innan hunden hunnit få en positiv upplevelse av att jaga dem. Detta har ju nu din hund fått så det är inte alls säkert att det fungerar. Däremot kan det i många fall räcka med en ordentlig tillsägelse när hunden tittar på djuren/nosar i spåren men detta är förstås individuellt. Det skulle nog jag prova i första hand i din situation. Settrar brukar faktiskt inte vara så svåra att få rådjur/renrena. Men ordna det innan hunden hunnut jaga fler. Det låter ju lovande ändå. Ska ta tag i detta på en gång. Vad tror du om ett konstlat spår med rådjursklöv?
Publicerat Januari 12, 201412 yr Landin har några sidor om det i sin bok. Först jobbar man bort lusten att förfölja på synintryck (nej vid intresse att springa efter). Ett annat tips han ger är att om du ser rådjur innan hunden, koppla upp den och stöt sedan rådjuren och märk ut spåren. Gå fram i medvind (så att du vet när hunden får vittringen i näsan) och när hunden börjar visa tendenser att följa spåret ger du ett avvägt nej/fy varefter man springer iväg med hunden från den "otäcka" platsen.
Publicerat Januari 12, 201412 yr Ingen erfarenhet av "vararäddmetoden", vet en del som tillämpar det på ren, var väll Bengt Röseth som beskrev det först. Men en fundering att tillämpa den på rådjur. Antar att du jagar fågel på fält men hunden. Det är rätt mycket rådjur och rådjurslöpor i södra Sverige. Om du då använt denna metod och har en vek hund, packar den inte ihop och inte vill vara med på i vart fall en stor del av skånska fältjakter?
Publicerat Januari 12, 201412 yr Författare Landin har några sidor om det i sin bok. Först jobbar man bort lusten att förfölja på synintryck (nej vid intresse att springa efter). Ett annat tips han ger är att om du ser rådjur innan hunden, koppla upp den och stöt sedan rådjuren och märk ut spåren. Gå fram i medvind (så att du vet när hunden får vittringen i näsan) och när hunden börjar visa tendenser att följa spåret ger du ett avvägt nej/fy varefter man springer iväg med hunden från den "otäcka" platsen.Jag kom på att han skrivit om det efter jag skrev min trådstart, jag har ju den boken och läste det igår och ska prova det. Det svåra är ju att hitta rådjuren... Ingen erfarenhet av "vararäddmetoden", vet en del som tillämpar det på ren, var väll Bengt Röseth som beskrev det först. Men en fundering att tillämpa den på rådjur. Antar att du jagar fågel på fält men hunden. Det är rätt mycket rådjur och rådjurslöpor i södra Sverige. Om du då använt denna metod och har en vek hund, packar den inte ihop och inte vill vara med på i vart fall en stor del av skånska fältjakter? Bra tanke, det hade jag inte tänkt på. Nu kommer jag troligen inte ha råd att jaga några fasaner i Skåne men det finns ju rådjur överallt. Nu är det ju spårsnö så man kanske kan se var de gått. Sedan har jag ett fungerande "nej" (eller så fungerande man kan på en setter i slyngelåldern...)så bara jag hittar spår så borde det funka. Tack för alla tips! Jag antar att ingen har någon erfarenhet av att göra fake-spår med rådjursklöv eftersom ingen svarar på det. Eller också är det ett så dumt förslag att ni bara försöker låte det falla i glömska för att jag inte ska göra bort mig mer...
Publicerat Januari 13, 201412 yr Ingen erfarenhet av "vararäddmetoden", vet en del som tillämpar det på ren, var väll Bengt Röseth som beskrev det först. Men en fundering att tillämpa den på rådjur. Antar att du jagar fågel på fält men hunden. Det är rätt mycket rådjur och rådjurslöpor i södra Sverige. Om du då använt denna metod och har en vek hund, packar den inte ihop och inte vill vara med på i vart fall en stor del av skånska fältjakter? Tror inte man behöver vara orolig för detta. Om det skulle bli så så skulle varenda hund tränad på det sättet vara totalt oduglig på fjället där man med lite otur kan hamna bland mer renar än totala antalet rådjur du kommer träffa på under flera år. Samtliga hundar som är tränade på det sättet som jag sett undviker bara de otäcka djuren genom att ta en liten omväg runt eller i vissa fall springa till föraren som kan skicka ut hunden åt ett annat håll.Ang att lägga spår och sedan fya hunden skadar knappast. Men med tanke på unghundars förkärlek att springa efter intressanta saker på synintryck så tror jag du ska försöka hitta något rådjur. Jag tror nämligen resultatet annars kan bli en hund som avstår att spåra rå men om den ser flyende djur, ja då blir det åka av.
Publicerat Januari 13, 201412 yr Författare Tror inte man behöver vara orolig för detta. Om det skulle bli så så skulle varenda hund tränad på det sättet vara totalt oduglig på fjället där man med lite otur kan hamna bland mer renar än totala antalet rådjur du kommer träffa på under flera år. Samtliga hundar som är tränade på det sättet som jag sett undviker bara de otäcka djuren genom att ta en liten omväg runt eller i vissa fall springa till föraren som kan skicka ut hunden åt ett annat håll. Ang att lägga spår och sedan fya hunden skadar knappast. Men med tanke på unghundars förkärlek att springa efter intressanta saker på synintryck så tror jag du ska försöka hitta något rådjur. Jag tror nämligen resultatet annars kan bli en hund som avstår att spåra rå men om den ser flyende djur, ja då blir det åka av. Tack igen för bra tips! Renar är ju svårt att hitta här nere förutom på Skansen men om man tränar på rådjur så kanske det går att överföra på ren när man kommer upp i fjällen. Att man gör ungefär samma övningar första gångerna man ser renar så borde hunden förstå. Jag ska absolut försöka låta hunden få se rådjur också anledningen att jag frågade om att göra "egna" spår var mer att jag vill komma igång och träna eftersom jag fick en rejäl tankeställare när hon drev rådjur.