Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hva 146 - vad göra?

Featured Replies

Publicerat

Efter att ha sålt 9,3:an strax innan jul har saknaden efter en slik blivit för stor... så nu har jag hittat en oborrad 146:a som licensen ska lämnas in för.

Genast fick jag ångest... Ska man låta den va oborrad och original eller ska man lägga energin på att fixa en modern pang?

Byta trycke/säkring och borra för montage. Byta till moderna öppna rm?

Hur hade ni gjort?

/M

Publicerat

Har en helt orörd 146:a med sidomontage och jag trivs lite extra varje gång den får följa med till skogs! Han, för det är en han, han heter Joel efter sin första ägare strax efter andra världskrigets slut är ju ingen lätt pjäs att baxa runt på men det känns fint att få bära med sig klenoden i skogen. Allra oftast är han med på grisvak, har bra belysning på åteln så det funkar fint med den klena kikaren, det ryms ju liksom inte så märkvärdig kikare om man ska kunna manövrera flaggan och på åteln gör han alltid ett gott jobb med grisarna. Ja, han har varit mig behjälplig med några älgar också så han behöver inte skämmas för sig.

Jag skulle aldrig drömma om att göra åverkan på Joel, han har en fantastisk charm kombinerat med effektiv död, behöver man mer än så egentligen!?

Mitt tips är alltså, njut av din oborrade och orörda 146:a, det känns lite skoj att vara utrustad som det var tänkt en gång i tiden för är det en modern bössa man vill ha kan man ju lika gärna skaffa en modern bössa från början och inte förstöra ännu ett kulturarv.

Publicerat
  • Författare

Jo tackar för input. Det är lite så jag känner oxå å andra sidan skulle det kunna bli ganska snyggt. Såg en .404 i VT för några nummer sen. Snyggt inpassade Warne med punsad ovansida snygg kvartssäkring osv.

Sen är det ju charmigt med old school oxå å ffa billigt.

/M

Publicerat

Har en helt orörd 146:a med sidomontage och jag trivs lite extra varje gång den får följa med till skogs! Han, för det är en han, han heter Joel efter sin första ägare strax efter andra världskrigets slut är ju ingen lätt pjäs att baxa runt på men det känns fint att få bära med sig klenoden i skogen. Allra oftast är han med på grisvak, har bra belysning på åteln så det funkar fint med den klena kikaren, det ryms ju liksom inte så märkvärdig kikare om man ska kunna manövrera flaggan och på åteln gör han alltid ett gott jobb med grisarna. Ja, han har varit mig behjälplig med några älgar också så han behöver inte skämmas för sig.

Jag skulle aldrig drömma om att göra åverkan på Joel, han har en fantastisk charm kombinerat med effektiv död, behöver man mer än så egentligen!?

Mitt tips är alltså, njut av din oborrade och orörda 146:a, det känns lite skoj att vara utrustad som det var tänkt en gång i tiden för är det en modern bössa man vill ha kan man ju lika gärna skaffa en modern bössa från början och inte förstöra ännu ett kulturarv.

Dum fråga, men om det är sidomontage är den ju inte orörd?

Publicerat

Har själv en i princip helt orörd 146:a. Har dock satt en ghost ring i laxen istället för originalsiktet. Instämmer med Qvarnhill; det är känsla när jag luftar den. Har funderat på att bygga på en 146:a, men det blir i så fall en som någon kladdat med...

Publicerat

Dum fråga, men om det är sidomontage är den ju inte orörd?

Nejdå, inte alls dum! OK, sidomontaget var ju inte med från fabrik men när jag fick Joel i min vård så satt montaget på och det följde med en efterkrigs Wetzlar så sannolikt var bössan kittad redan från början även om det inte var gjort i Husqvarnas fabrik. Men orörd så till vida att ingen har våldfört sig på bössan med pipkapning, säkrings och tryckebyte, kolvbyte och borrning. Jag kan kika under mitt kikarmontage och använda öppna riktmedel trots att kikaren sitter där, jag kan ta av kikaren och använda laddramar om jag vill... Ja, orörd (i stort sett) alltså!

Publicerat
  • Författare

Har själv en i princip helt orörd 146:a. Har dock satt en ghost ring i laxen istället för originalsiktet. Instämmer med Qvarnhill; det är känsla när jag luftar den. Har funderat på att bygga på en 146:a, men det blir i så fall en som någon kladdat med...

Jag har sett den på SJF:s sida... den e snygg. Ghostring är definitivt ett mycket trevligt alternativ. Om man dessutom smyger dit ett fiberkorn är ju bössan liiite mer användbar. Sen har det nog snudd på fallit mer vilt för öppna rm än det har för sikten a la discokula i vårt land :)

Publicerat

Försök att så diskret som möjligt få fast en Aimpoint Micro på den, räcker gott och väl och så blir bössan relativt orörd fast med ett modern riktmedel :)

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Försök att så diskret som möjligt få fast en Aimpoint Micro på den, räcker gott och väl och så blir bössan relativt orörd fast med ett modern riktmedel :)

Skulle mer än gärna köpa konceptet men mina mongo-ögon kommer inte överens med en sådan. :(

Det lutar i dagsläget åt att det blir nån typ av fenstervisier från RN. Söker också licens på ett moddat slutstycke så man skulle kunna köra med en kikare.

Snackade lite med en smed också som tyckte att hak/vrid inte funkar bra med tanke på laddramsbulan???

Tips på ev montage mottages tacksamt.

Hade en tanke att ha denna bössa till allt. Mao så kan man ju avliva gris på åtel med sexåenhalvan också...

Å ack dessa i-landsproblem ;)

/M

Publicerat

Hej har själv 2 bössor som jag använder med dom öppna riktmedlen. En Mauser 03 med 2 pipor. 308W pipan med fiberoptiska riktmedlen, 458 lott pipan med safari riktmedel, stort korn i fom av en stor silver pärla på toppen. En Husqvarna 640, 8*57 med Husqvarnas original pärlkorn på. Denna bössa var utrustad med Weaver baser när jag köpte den. Jag monterade bort dom för att kunna använda dom öppna riktmedlen.

Är själv 52 år gammal med allt vad det inbär gällande synförsämring. Jag skjuter dock träffbilder mindre än en lerduva på 80 m. jag tycker nog att du ska låta bössan vara orörd. Prova att skjuta på stilla stående på algbanan först. Jag tror nog att du blir förvånad över dina träffbilder. Att prova att skjuta på en vanlig tavla kan vara väldigt svårt när man börjar med öppna riktmedel igen

Husqvarna 146 är lite av en best Gun och kan jämföras med dom engelska safari strutsarna från 1900 och framåt. Jag tycker personligen att det är synd att modifiera dom.

Hälsningar

Tord

Publicerat
  • Författare

Hej har själv 2 bössor som jag använder med dom öppna riktmedlen. En Mauser 03 med 2 pipor. 308W pipan med fiberoptiska riktmedlen, 458 lott pipan med safari riktmedel, stort korn i fom av en stor silver pärla på toppen. En Husqvarna 640, 8*57 med Husqvarnas original pärlkorn på. Denna bössa var utrustad med Weaver baser när jag köpte den. Jag monterade bort dom för att kunna använda dom öppna riktmedlen.

Är själv 52 år gammal med allt vad det inbär gällande synförsämring. Jag skjuter dock träffbilder mindre än en lerduva på 80 m. jag tycker nog att du ska låta bössan vara orörd. Prova att skjuta på stilla stående på algbanan först. Jag tror nog att du blir förvånad över dina träffbilder. Att prova att skjuta på en vanlig tavla kan vara väldigt svårt när man börjar med öppna riktmedel igen

Husqvarna 146 är lite av en best Gun och kan jämföras med dom engelska safari strutsarna från 1900 och framåt. Jag tycker personligen att det är synd att modifiera dom.

Hälsningar

Tord

Tackar. Det var nog det jag behövde höra :sleep:

Jag har varit inne på den banan också. Innan 9,3:an kom in i mitt liv som patron så sköt jag lite med en 640 8x57 IS och öppna riktmedel. Så jag håller helt med att man skjuter bättre än man kan tro med järnsiktena. Det jag velat om är väl egentligen om jag behöver ett sikte att komplettera med...

Jag kommer att hålla den oborrad tillsvidare (blev inspirerad av en "o-moddnings"-tråd på grannforat igår) och göra min "safaribössa" som ska användas i de småländska skogarna.

/Magnus

Publicerat

Du blir nog väldigt nöjd med din klassiska safari bössa

Tord

Publicerat
  • Författare

Lite OT men vi tar det här ändå. Vet ni om Norma JM och Oryx i sagda kaliber samskjuter hyggligt?

Den andra bössan skilde Alaska och JM ca 30 cm och nu vill jag ha lite bättre samskjutning. Planen är ju handladdning framöver men just hinner jag inte/har inte råd med startpengarna.

Blir ju inte helt gratis att övningsskjuta med jaktskott :)

/M

Publicerat

Det enda försvarliga sättet att ta reda på det är att provskjuta i din bössa, det kan variera från vapen till vapen.

Publicerat
  • Författare

Det enda försvarliga sättet att ta reda på det är att provskjuta i din bössa, det kan variera från vapen till vapen.

Jo självklart. Jag var mer ute efter andras erfarenheter av sagda kombination. Jag var nöjd med Alaskan sånär som på samskjutningen så det handlar mer om det är värt att köpa Oryx för att prova. Den e ju inte gratis, Alaskan ligger ju på en 500:- Oryxen runt 750:- om jag inte missminner mig...

/M

Publicerat

Jag tycker du ska tänka åt andra hållet, vill du satsa på att ha en modernare bondad kula att jaga med så ska du lägga till 250kr och köpa det. Du måste oavsett veta skillnaden i träffläge och justera för det. Jag har begränsad erfarenhet av Oryx själv, men vill minnas att det för en kamrat bara skiljer någon/några cm på 80m i hans 6,5a.

Publicerat
  • Författare

Oryxen är bra men baserat på min jakt tycker jag inte riktigt att priset motiverar.

Jag upplever Alaskan i 9,3 som bra på det lilla jag fällt med den. Därför skulle jag helst velat ha en snarlik träffbild att träna med.

/M

Publicerat

Oryxen är bra men baserat på min jakt tycker jag inte riktigt att priset motiverar.

Jag upplever Alaskan i 9,3 som bra på det lilla jag fällt med den. Därför skulle jag helst velat ha en snarlik träffbild att träna med.

/M

Om du upplever Alaskan som bra och du har redan testat att jämföra den med jaktmatchen, varför i hela fridens namn blandar du då in Oryx i sammanhanget när du dessutom inte tycker att det högre priset är motiverat? Ursäkta mig men jag ser liksom inte problemet här! 

Publicerat
  • Författare

Det var då väl fan vad vi ska märka ord :D;) ;)

Det har du ju faktist rätt i...

/M

• 6 months later...
Publicerat

Själv är jag mycket förtjust i Alaska, använder den i min HVA 1640 6,5x55 samt i min HVA 46a 9,3x57 (i denna kaliber är den rena pilgiftet för Älgen). Jag har även en HVA 1640 9,3x62, men i den tycker jag att Oryxen är att föredra. Alaska är liite för mjuk om man exempelvis träffar bogbladet med 62an. 57an med Alaska 18,5gr är den absolut bästa kombinationen jag någonsin har provat/sett då det gäller att snabbt/effektivt fälla Älgen till marken. Det är synd att inte fler jägare har uppmärksammat denna fantastiska jaktpatron, men det har nog sin förklaring i snacket om dess krökta kulbana. Vilket, enligt mina erfarenheter, är helt o-relevant för jakt i skogs-teräng.Vid jakt i fjäll-teräng föredrar jag faktiskt min 6,5....en fantastisk långhållspatron, enligt mitt tycke. Har aldrig förstått mig på de som tycker att 6,5 patronen borde sänkas till klass II.

Vad har/behöver jag då 62an till ?......hmm. Ärligt talat ingenting....i dagsläget!. Men jag kommer nog på nått bra argument om jag blir tvingad av polisväsendet. Farsan har nämligen en HVA 1600 30-06 i utsökt originalskick med o-borrad låda,då han lägger av med jakten om några år får inte klenoden hamna i någon annans händer.

Publicerat

På min Classic sam skjuter Normas jaktmatch med både Normas Vulcan, Alaska och Lapua Mega så när som på 5cm höjdskillnad på 80m. Det funkar för mig och ha den städ på jakt kulorna och sen skjuta övning med 5cm fel i höjd!!