Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
sidde

Avskjutning vid områdesjakt VVO

Recommended Posts

sidde

Hej.

Tycker att det vore intressant med Jägareförbundets (främst Olas) tankar kring det rykande färska avgörandet från Kammarrätten i Sundsvall (målnr. 1044-13) om ett viltvårdsområdes rätt att begränsa avskjutningen av rådjur vid områdesjakt. Kunde i underinstansens dom se att en jaktvårdskonsulent uttryckt åsikten att beslutet gick emot lagen om viltvårdsområden. Det vore intressant att få höra lite mer om den ståndpunkten om det nu är så att förbundet på central nivå anser likadant och vilka möjligheter ett viltvårdsområde i sånt fall har att begränsa avskjutningen vid områdesjakt?

Mvh

Daniel Sidenbladh

Mr Fiberclass

Hej!

Jo det här är en lurig juridisk fråga som domstolarna haft delade uppfattningar om också. Förvaltningsrätten tyckte beslutet stred mot VVO:s möjligheter att begränsa jakten eftersom det var ett förbud mot rådjursjakt. Kammarrätten ansåg däremot att det bara vara en begränsning av antal som är ok, även om den är 0. Två regler i lagen står mot varandra och just nu gäller denna kammarrätts tolkning. Vi får se om det överklagas till Högsta Förvatningsdomstolen, vilket vore bra så vi får ett vägledande avgörande. En annan kammarrätt kan ju komma fram till en annan slutsats om en likadan fråga prövas någon annanstans. Jag tycker liksom min kollega i detta fallet att man inte kan bestämma svkjutningen till 0 eftersom det då blir ett jaktförbud. Här väger enligt min mening skyddet för äganderätten till en fastighet (som innebär att man har jakträtt) tyngre än behovet av att reglera avskjutningen. Detta borde särskilt gälla i det aktuella fallet eftersom inga rådjur skjutits de senaste åren. 

Mvh

Ola

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...