Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drilling eller kombi

Featured Replies

Publicerat

Hej allihopa!

Jag är ute efter att skaffa ett kombinationsvapen, en drilling eller kombi.

Jag är ute efter kvalité, smidighet, en vacker bössa och den ska hålla klass 1.

Men vad sjutton ska man köpa, säg att budgeten max är 25 kkr och verkligen på sin höjd om rätt objekt dyker upp 30kkr. Det bästa är om jag hittar något för halva budgeten. Men jag vill ha något bra som jag inte kommer tröttna på om ett år och ångra mig bittert över.

Om man köper en kombi, kommer jag då ångra att jag inte köpte en drilling?

Ska man köpa kal 12 på hagel eller bör man gå upp på 16, 20 för att minska lite på vikten och öka smidigheten?

Jag har lusläst gamla trådar, men jag får inte klart för mig vilka jag bör satsa på?

Publicerat

Ja

Publicerat

Köp en drilling i kaliber 16 och valfri klass 1 randpatron, jag kommer nog aldrig sälja min.

Publicerat
  • Författare

Det är ju främst drilling som jag har snöat in på och det kommer nog att bli en sådan.

Mintanke var främst om det dubbla priset för en drilling är värt det för en hagelsmäll extra.

Vad för modell har du sidelock?

I mitt sinne jämför jag svärfars Merkel 90 (tror jag) och en kompis krieghoff plus. Och det är ju oerhört stora skillnader i vikt och smidighet. Tycker det är skitsvårt det här med vilka modeller man ska ha och vad som är br resp mindre bra.

Publicerat

eller inte.

Jag har haft min kombi 20/7.57R i tio år nu och har inte saknat eller behövt ett extra hagelskott än. men vem vet, den dan kommer säkert

Publicerat

Jag har en Sauer &Sohn m30. För min del är det värt kostnaden i alla fall. Jag gillar att när man går med drillingen så är den som en hagelbössa, vill man skjuta kula så får man koppla om vilket känns säkert för min del.

Publicerat

Om man aldrig har saknar en andra hagelpipa med en kombi då är man väldigt selektiv med bruket av hagelpipan, i varje fall för egen del är jag oändligt mycket säkrare med kulpipan/kula än med hagel, vilket iofs inte säger mycket,

nu var min Merkel 32:a aldrig något flyktskyttemirakel men jag har ordnat med doublé på kaja med den även om det var knappt. Jag tror att de flesta har mer nytta av en kal 16/20 drilling än en kombi men det är min åsikt som inte baserar sig på mer information än vad som anförs i frågan om behov och bruk i början på tråden. /Christian 

Publicerat
  • Författare

Tanken är att använda den till småviltsjakt., i form av exempelvis rådjur och räv.

Däremot aldrig till fågeljakt, inte planerat så i alla fall.

Publicerat
  • Författare

Och då främst hundjakt.

Publicerat

Det var någon som sa att kombin som en enskottstudsare med möjlighet att skjuta hagel och en drilling som ett hagelgevär med möjlighet att skjuta kula. Ganska målande beskrivning och ganska mitt i prick om du frågar mig. Då är bara frågan hur du jagar. Är du en studsarskytt eller en hagelskytt?

Jag hade en kombi som jag sålde för att skaffa mig en studsare. Jag behövde ett magasin och inte en hagelsmäll.

Publicerat
  • Författare

Grejen är den att jag jagade med studsare främst tidigare. Då jag allt som oftast jagade större vilt. Däremot har jag ju nu skaffat en tax och kommer att prioritera rådjursjakten vilken jag i dagsläget bedriver med hagelbössa. Därtillär jag lätt prylskadad och känner mig en aning begränsad av bara hagelsmällar. Klass 1 vill jag ha så möjligheten finns om en gris eller älgkalv dyker upp.

Börjar tröttna på högviltsjakt med tungrodda organisationer och hela dagar i skogen. Känns lite bättre att kunna lägga en förmiddag i skogen och åka hem sen.

Om man sammanfattar mitt svammel så är jag nog en hagelskytt som gärna har en möjlighet till kulskott om chansen dyker upp.

Publicerat

Plättlätt Bratell, en drilling såklart när du har råd !

Publicerat
  • Författare

Jo det lär bli ett köp. Men vilket fabrikat och modell?

Vad är bra och vad är skit.

Har läst en massa om Merkel före kriget och sauer och sohn.

Så går man in hos en handlare som givetvis lovordar sin 70-80 tals drilling.

Tycker det är rätt bra med uppspänningstangent också känns säkert.

Men är det motiverat att lägga 30 på en krieghoff istället för en Merkel för 17?

Publicerat

Köp bössan istället för märket är mitt råd. Dvs känn, kontrollera glapp och sprickor, provskjut osv och köp en som känns rätt och är hel och fungerande. Jag vet inte hur erfaren du är på att kontrollera gamla vapen men det är just det man får göra då man aldrig vet hur de brukats och hanterats tidigare. Det finns tyvärr inget märke som kompenserar för misshandel som att bära bössan bruten i rem år ut och år in.

Publicerat

är du sugen på en drilling ska du givetvis köpa en.

jag precis som du har tänkt, använder min kombi när jag jagar med mina taxar. jag ville ha en så lätt och smidig bössa som jag kunde hitta vid inköpstillfället. Innan hade jag gått en del med pappas valmet eller studsaren. 

Oftast blir dovhjort som skjuts så det är mest kulan som används. Hade vi inte haft hjortarna kanske jag hade längtat efter en drilling. nått rådjur om året blir det med hagel och känns det inte rätt trycker jag inte av helt enkelt.

Publicerat

Nu är väl jag Partisk, har en kombi ute ;)

Men som någon sa en kombi är ett enskottsvapen. En drilling är mer likt en Hagelbössa.

Men går du mycket så är kombin oftast lättare en SL2:a väger 2,6kg (Har jag för mig :D ) det flesta kombis Drillingar väger ju över 3 iaf. Men som sagt det beror mycket på hur du jagar!

//Danielj

Redigerad med danielj

Publicerat

Åk runt och kolla lite hos handlare så du får känna på lite olika drillingar, för det är klart du ska ha en!

Har en Merkel Lützen från 84´ i kal 20 som jag trivs med. 

Publicerat
  • Författare

Jo jag får nog åka runt lite. Det lutar åt en drilling men inte helt uteslutet att det kan bli en kombi.

Det blir nog som någon skrev innan att objektet får avgöra.

Vill ha bra grejer bara, har gjort missen flera ggr innan att jämka och inte köpt det man verkligen vill ha.

Vart hade du din kombi utlagd danielj

Publicerat
bratell, on 13 Jan 2014 - 22:17, said:

Jo jag får nog åka runt lite. Det lutar åt en drilling men inte helt uteslutet att det kan bli en kombi.

Det blir nog som någon skrev innan att objektet får avgöra.

Vill ha bra grejer bara, har gjort missen flera ggr innan att jämka och inte köpt det man verkligen vill ha.

Vart hade du din kombi utlagd danielj

Säljes ;)

Både här och Robsoft. Vet inte vart du bor men den kan vara ett alternativ, dock så är den verkligen en enskottare. Man måste spänna om mellan varje skott. Men det medger extremt låg avtryckar vikt.

//Danielj

Publicerat

Har haft en merkeldrilling-har nu en sauerdrilling,har haft flera olika kombis.

Gillar bägge vapentyperna men som tidigare sagts så ser jag kombi som ett kulvapen och drilling som en hagelbössa-huvudsakligen.

Men det är svårt att hitta bättre känsla i ett vapen än en kal 16/20 drilling.

/Mike

Publicerat

Budget? Är den stor hade jag inte köpt något annat än en Krieghoff drilling. Far har en och svärfar har en, jag ska också ha en. Men får nog ta och spara en stund först.

Publicerat
Hoel, on 14 Jan 2014 - 08:01, said:

Budget? Är den stor hade jag inte köpt något annat än en Krieghoff drilling. Far har en och svärfar har en, jag ska också ha en. Men får nog ta och spara en stund först.

Står i första posten 25K el. absolut 30K.

//Danielj

Publicerat

Nu är väl jag Partisk, har en kombi ute ;)

Men som någon sa en kombi är ett enskottsvapen. En drilling är mer likt en Hagelbössa.

Men går du mycket så är kombin oftast lättare en SL2:a väger 2,6kg (Har jag för mig :D ) det flesta kombis Drillingar väger ju över 3 iaf. Men som sagt det beror mycket på hur du jagar!

//Danielj

Fan, jag som var morgontrött =)

Publicerat

Ska försöka förklara lite hur jag tänkte när jag var i din situation, nu var det +8 år sedan så ;)

Hund var på ingång. (Wachtel) Viltslag på marken var Rådjur, Dov och Älg som jag ville att hunden skulle jaga.
Ett kominationsvapen kändes som given, men vad skulle jag köpa. Hade en del tid att tänka välja då jag under det året lyckades med att bryta bägge armarna. (Ramla ur ett torn vid bockjakten).

Ungefär så här tänkte jag.

Kravspec.

Hagel cal20 i värsta fall cal16. Absolut inte cal12 då vikten börjar stiga en del!
Kaliber på kula 7x65r eller 7x57r, kunde även gå upp till 8x57r i värsta fall. Detta var i värsta bly förbudstiden så 7x65r kändes lite mer säkrare än 7x57r

Lätt och Smidig. Gillar och gå mycket i marken så det kan bli någon mil eller mer, ett halv kilo extra blir tungt då.

Lätt använd och säker. Handhavande fel skall inte kunna ske.

Så varför blev det en Kombi istället för Drilling?

Jo när jag tittade på ovanstående så var det framför allt den sista delen som avgjorde, jag är lite rörig ibland och kunde se mig själv röra ihop pipväljare m.m.
(jag kan till och med bli lite osäker med två avtryckare, så vet jag att det bara är klass 1 på menyn så går jag med enbart kula).

Sedan var jag en ganska flitig hagelskytt och kände inte behovet av en extra smäll på de korta avstånden som jag har begränsat mig till 25m.
Under de sista åren har småbarn gjort att träningsdosen har sjunkt rejält vilket gör att jag inte känner denna säkerhet längre.

Så nu i efterhand valde jag rätt?

Jooooo eller njaaa, Min hund har från första åren i stort sett aldrig jagat rådjur speciellt bra. Vilket om jag visste innan hade gjort att jag troligtvis köpt mig en Dubbelstudsare istället.
Har jag under tiden saknat en drilling, nej jag har faktiskt aldrig skjutit ett vilt med hagelpipan (Enbart avlivat ett med huvudskott). Hade en drilling gjort att skjutit mer? Kanske någon hare framför stövaren men troligtvis inte. Då jag på rena hageljakter hellre tar Hagelbössan.

Vad mer kan sägas om min kombi, hade nog idag inte valt en aimpoint. kulpipan skjuter bra vilket inte riktigt kan användas fullt ut med ett aimpoint. Sedan är kolvkamen lite låg för montaget, jag har inte haft några problem och ogillar man det så kan man ju fixa en kolvkamshöjare för 4-500:-.

Så detta är/var mina tankar, detta ska/kan du läsa och sedan skita i :D . Då ditt jaktsätt/jaktmark måste styra, jag har ingen mer erfarenhet av taxar än att de jagar småvilt så det gör ju att drilling borde var mer rätt för dig än för mig. Men det låter jag drillingägarna svara på.

//Danielj