Publicerat Januari 14, 201412 yr Författare Danielj Tack för ditt mycket utförliga svar! Jag har läst det, inte skitit i det för det var bra . Rannsakar jag mig själv så är jag långt mer kulskytt än hagelskytt. Hagelbössan är främst där av tradition. Går jag ut själv så tar jag i regel studsarn. Annars inte av rena säkerhetsskäl. Har ägt en klass 2 kombi för länge sen. Men den avyttrades för att göra plats åt nya bössor. Har nu stått och svurit flertalet ggr när nasse har sprungit förbi i passet när drevet stött upp dem. Hemskans huvudbry detta!
Publicerat Januari 14, 201412 yr bratell, on 14 Jan 2014 - 11:58, said: Danielj Tack för ditt mycket utförliga svar! Jag har läst det, inte skitit i det för det var bra . Rannsakar jag mig själv så är jag långt mer kulskytt än hagelskytt. Hagelbössan är främst där av tradition. Går jag ut själv så tar jag i regel studsarn. Annars inte av rena säkerhetsskäl. Har ägt en klass 2 kombi för länge sen. Men den avyttrades för att göra plats åt nya bössor. Har nu stått och svurit flertalet ggr när nasse har sprungit förbi i passet när drevet stött upp dem. Hemskans huvudbry detta! Joo läsas var det till för men du ska skita i vad jag kom fram till och sätta dig själv främst inte en okänd jäkel på ett forum. Spelar ingen roll vad man väljer det blir "fel" förr eller senare ändå! Men det är ju därför man får bössbytare bacillen //Danielj
Publicerat Januari 14, 201412 yr Spontant är SL2:or väldigt trevliga, men jag undrar nog lite över hur det känns att dra av en 7x65R i en pang som väger runt 3 kg med optik monterad? /Christian
Publicerat Januari 14, 201412 yr Författare Spontant är SL2:or väldigt trevliga, men jag undrar nog lite över hur det känns att dra av en 7x65R i en pang som väger runt 3 kg med optik monterad? /Christian Vad kan jämföra 7*65 med för standardkalibrar?
Publicerat Januari 14, 201412 yr Jag har så svårt för sådant där, givetvis går det att räkna på men varje person har en egen preferens för rekyl, dvs både för hur stor energi de klarar av att hantera men även frågan om impulsens form, för egen del ogillar jag hård och rapp rekyl, klarar tyngre bättre men ringa bäst, motsvarande standarkaliber kan nog ses som en 30-06 laddad med 180 grains kula, förmodligen är x65R hylsan och rekylen den producerar lite rappare men ganska jämförlig. För egen del hade jag 7x57R i min drilling och det om något var en snäll kaliber, snäll på så sätt också att allt jag såg till att träffa med pangen dog, det är sådant jag gillar. /Christian
Publicerat Januari 14, 201412 yr Intressant sidospår ang rekyl. Jag personligen känner av den rappa /vassa rekylen men det är den lite tyngre som påverkar precisionen...
Publicerat Januari 14, 201412 yr Christian N, on 14 Jan 2014 - 12:22, said:Spontant är SL2:or väldigt trevliga, men jag undrar nog lite över hur det känns att dra av en 7x65R i en pang som väger runt 3 kg med optik monterad? /Christian Tja, jag har aldrig haft ont av den men skjuter ju 375:a i studsaren så jag kanske inte är den bästa värdemätaren. Skillnaden mellan 65R och 57R är hela 35ms så det är egentligen ingen skillnad om man inte handladdar. Men man skall ju alltid prova rekyl uppfattas ju oftast lite annorlunda mellan person och person. //Danielj
Publicerat Januari 14, 201412 yr bratell, on 14 Jan 2014 - 13:27, said:bratell, on 14 Jan 2014 - 13:27, said:Vad kan jämföra 7*65 med för standardkalibrar? 7X57R //Danielj Edit http://www.chuckhawks.com/recoil_table.htm Verkar som 308win är mest likt. //Danielj Redigerad Januari 14, 201412 yr med danielj
Publicerat Januari 14, 201412 yr Haft 7x57R i en Brno kombi en gång i ungdomen, gillar kalibern skarpt. Har 6,5x55 på drillingen, inte optimalt utan randhylsa, men har aldrig vållat mig problem. Fick bra pris på drillingen, annars hade jag letat upp en med randhylsa.
Publicerat Januari 14, 201412 yr Klasskompisen kom till skolan denna vecka med en blaser kombi i 12/7x57R. Blev lagom avundsjuk vill jag lova! Grymt skön bössa! Köpte den visst av en på grannforat:)
Publicerat Januari 14, 201412 yr Intressant tråd! Innebär det om man föredrar hagel men att man ibland har nytta av kula (älg, dov. m.m.) skal välja en drilling. Finns det några lätta vapen där man kan ha 308?
Publicerat Januari 14, 201412 yr Merkel gör drillingar i 308win, men för guds skull välj en randpatron istället.
Publicerat Januari 14, 201412 yr 8x57 är absolut ingen fara rekylmässigt heller. Dock är inte blaserdrillingen direkt lätt heller men ingen gummibakkappa på den heller tyvärr.
Publicerat Januari 14, 201412 yr finns ju dubbelstudsar drilling med men tror ingen har nämnt än borde vara lite bättre för dom som jagar med kula mest men vill ha en hagel för om att
Publicerat Januari 15, 201412 yr Intressant sidospår ang rekyl. Jag personligen känner av den rappa /vassa rekylen men det är den lite tyngre som påverkar precisionen... Jag sålde min drilling inför denna säsongen, något jag ångrat flera ggr. Så i december köpte jag en igen. Kal16/7x57r och hakmonterad kikare, tillverkad pa 50-talet. Likadan som den jag sålde. Suveränt att ha med som hundförare, lättare att få till en säker hagelsmäll i såten med. Sent from my C6903 using Tapatalk
Publicerat Mars 4, 201412 yr Författare Förra veckan bestämde jag mig. Var först hos wågesson på Värnamo vapen för ett par veckor sedan och kollade utbytet av flerpipiga vapen. Hittade en jävligt fin heym modell okänd, tror det är någon form av lättare lyxstock men en nästintill ograverad Alu- låda. Kaliber 20-20/7*57r. I så nära nyskick man kan komma ett begagnat vapen. Färden gick vidare till Torsbo där utbudet var mindre frånsett ett par långa järnspett vid märke Merkel. Blev däremot riktigt sugen på en ny Merkel 90k (tror jag den hette) riktigt kort och smidig. Riktigt bra balans i det vapnet. Var nära att köpa den direkt då den årliga vapenrean var igång. Men efter en natts sömn föll valet på heymen. Kändes riktigt bra och gedigen. Vet inte om jag gjorde en bra affär där. Beror väl helt på modell? Men det får jag väl luska ut när jag får tillgång till serienumret. Glömde skriva upp det.
Publicerat Mars 5, 201412 yr Då du har blivit drillingägare så är du välkommen till våran tävling Drillingkungen på Bredareds Sportskytteklubb utanför Borås. Den går av stapeln den 27/7-14. Einar
Publicerat Mars 5, 201412 yr Författare Då du har blivit drillingägare så är du välkommen till våran tävling Drillingkungen på Bredareds Sportskytteklubb utanför Borås. Den går av stapeln den 27/7-14. Einar Tackar för inbjudan. Mycket möjligt att jag dyker upp. Är hemmahörande i Borås så ett kombinerat besök i hemstaden kan ju förgyllas med nöje i bredared.