Publicerat Januari 13, 201412 yr Hej! Är lite kluven angående framtida vapenval och tänkte be om lite tips och råd. Jag kanske är snävt ute men väljer ändå att bara satsa på ett vapen just nu. Jag har en .308 som jag är nöjd med och som följer med på toppturer efter orre och tjäder. Det jag nu är ute efter är ett schysst gevär som jag vill ha till övning och till ripjakt (och kanske även orre/tjäder, därav min osäkerhet) Ska jag nöja mig med ett klass 4 och att jag bara kan jaga ripa om jag köper en .22LR? Ska jag satsa på ett klass 3, typ .222 istället eller är det helt åt fanders vid ripjakt och för "dyrt" vid övning? Om ni tycker att man ska nöja sig med ett klass 4, vad är max skjutavstånd på ripa? 80m eller? Jag förstår det kan bli lite snävt att bara välja ett gevär men jag vill hitta ett så "allround" gevär som möjligt till ett vettigt pris som jag kan öva med och ha med på fågeljakt. Framför allt då kanske ripa med tanke på att jag har en .308.. Ni förstår säkert vart jag vill komma =) Har sneglat på detta då det ligger inom budget och den ska inte dra iväg mer än detta heller =) http://www.huntyardberras.com/cz-453-22lr-paket-american Tacksam för svar!
Publicerat Januari 13, 201412 yr 222 är ju klass 2 och övningsammo kostar mer än till 6.5x55. 22 wmr låter ganska passande då den är relativt billig och är klass 3. Eller varför inte en pipbytare med både 22lr och 22wmr? http://www.jaktcenter.se/index.php?route=product/product&path=35_36_38&product_id=564 '> http://www.jaktcenter.se/index.php?route=product/product&path=35_36_38&product_id=564 tex så kan du ju börja med lr och om du känner ett behov av klass 3 komplettera med den andra pipan. telefonskrivet
Publicerat Januari 13, 201412 yr Bössan du tittar på är riktigt trevligt. 50-60m brukar räknas som maxhåll för 22lr som standard. Den dödar såklart längre bort med men kulbanan och vindavdriften blir blir ofta jobbigt att hantera i fält då. 222rem är klass 2 så den är olaglig på fjället och skotern men annars en fin kaliber. Jag tycker du ska börja med en 22lr och testa, tycker du den har för lite klipp för din jakt så köp en 22 hornet också.
Publicerat Januari 13, 201412 yr Författare Tänkte inte på att .222 var klass 2, då är den utesluten.. Du länkar till CZ brno 455, är det en lika bra bössa som 453 som så många verkar tycka om? Prismässigt ligger den perfekt och om jag får en pipa för 2000 längre fram när det känns läge så är det ju perfekt! Eller skjuter jag mig själv i foten som vill få allt i ett gevär? Hur fungerar det praktiskt vid pipbyten, är det inskjutning som gäller eller kan jag lite på att geväret fungerar som dagen innan? Blir lite frågor och funderingar men har börjat intressera mig mer och mer för jakt och jag vet vilken jakt jag kommer att bedriva i framtiden. 222 är ju klass 2 och övningsammo kostar mer än till 6.5x55. 22 wmr låter ganska passande då den är relativt billig och är klass 3. Eller varför inte en pipbytare med både 22lr och 22wmr? http://www.jaktcenter.se/index.php?route=product/product&path=35_36_38&product_id=564 '> http://www.jaktcenter.se/index.php?route=product/product&path=35_36_38&product_id=564 tex så kan du ju börja med lr och om du känner ett behov av klass 3 komplettera med den andra pipan.telefonskrivet
Publicerat Januari 13, 201412 yr Författare Bössan du tittar på är riktigt trevligt. 50-60m brukar räknas som maxhåll för 22lr som standard. Den dödar såklart längre bort med men kulbanan och vindavdriften blir blir ofta jobbigt att hantera i fält då. 222rem är klass 2 så den är olaglig på fjället och skotern men annars en fin kaliber. Jag tycker du ska börja med en 22lr och testa, tycker du den har för lite klipp för din jakt så köp en 22 hornet också. Rekommenderar du hellre två separata gevär än en pipbytare? Tyckte det lät praktiskt med pipbytare när kostnaden för en extra pipa var så pass låg. Känner att jag inte jagar tillräckligt för att köpa gevär för 10-20000 utan vill försöka hitta så rätt jag kan.. =)
Publicerat Januari 13, 201412 yr Du får skjuta in mellan pipbytena på cz455 och Sako Quad, de olika kalibrarna har nästan garanterat olika träffläge. Jag föredrar ett vapen till varje kaliber så står bössan startklar alltid. Jag har själv en cz455 som funkar kanonbra så den rekommenderar jag om du vill ha en pipbytare. Men vore det inte för vapengarderoben hade jag haft två separata gevär istället.
Publicerat Januari 13, 201412 yr Jag har inte provat just det geväret jag länkade till men det finns ganska mycket skrivet om det. Som jag förstått det är 455:an bra men trycket är inte tiptop. Det kan man dock byta om det skulle behövas. Jag hade nog funderat på en sån om jag nu inte gick och dagdrömde om min brno zkw 465 i 22 hornet :-D (tack sidelock) telefonskrivet
Publicerat Januari 13, 201412 yr Författare Jag har inte provat just det geväret jag länkade till men det finns ganska mycket skrivet om det. Som jag förstått det är 455:an bra men trycket är inte tiptop. Det kan man dock byta om det skulle behövas. Jag hade nog funderat på en sån om jag nu inte gick och dagdrömde om min brno zkw 465 i 22 hornet :-D (tack sidelock) telefonskrivet Känns som bra tips! Har satt 455:an överst på listan nu då priset lockar med ett vapen för att sen kunna komplettera med en pipa för en billig peng om jag känner att jag behöver det. Rätt vad det är så känner jag att det räcker med en 22lr med.. Du får skjuta in mellan pipbytena på cz455 och Sako Quad, de olika kalibrarna har nästan garanterat olika träffläge. Jag föredrar ett vapen till varje kaliber så står bössan startklar alltid. Jag har själv en cz455 som funkar kanonbra så den rekommenderar jag om du vill ha en pipbytare. Men vore det inte för vapengarderoben hade jag haft två separata gevär istället. Inskjutning känns ju rätt given kände jag efter att jag ställt frågan =) För min del känns pipbytaren kanske mer värt pengarna för det behov jag har nu. Det är ju inte värre än att jag får byta om jag helt plötsligt jagar på ett annat sätt än jag gör nu. Om ni skulle jaga ripa, vilken av piporna skulle ni ta då? Räcker 22lr mer än väl i februari under normala förhållanden?
Publicerat Januari 13, 201412 yr Jag hade nog tagit 22lr om det primärt var ripa. Själv är det tjäder som lockar så då är ju 22wmr det lagliga alternativt. Men jag har aldrig jagat ripa själv så det är nog andra bättre på att svara :-) telefonskrivet
Publicerat Januari 13, 201412 yr Finns dom här som har mycket erfarenhet av ripjakt med kula,själv har jag bara en vecka med en 22lr. Det största problemet för mig var vindavdriften på kalfjället,de små trötta kulorna blåste lätt iväg,kommer jag någonsin upp på fjället igen så blir det 22hornet nästa gång. /Mike
Publicerat Januari 13, 201412 yr Författare Jag har alltid sån beslutsångest när jag ska jaga för jag vill kunna jaga allt som är tillåtet samtidigt =) Känner att jag inte vill låsa mig om det blir mer ripjakt framöver (jagar inte mycket ripa, mest orre och tjäder med hagel eller .308) utan jag vill ha möjligheten att jaga på lågland med om det är storm på fjällen och då är nog den där pipbytaren ett bra köp beroende på hur helgerna ska planeras.. Kan förstå att 22lr blir lite lätt i vinden och jag är medveten om att jag letar efter allt som är bra i ett gevär med billig peng.. Svår ekvation men jag ska nog hitta rätt tillslut =)
Publicerat Januari 13, 201412 yr Har eller ingen egen erfarenhet av kuljakt på ripa, men dom jag känner som jagar mycket verkar föredra 22mag, 17hmr eller 22hornet med tanke på avstånd och vind. Dessutom kan du skjuta hare med 22mag och hornet. /Urban
Publicerat Januari 13, 201412 yr Avståndsbedömning över öppna vita vidder är vidare inte heller helt lätt-ytterligare minus för 22lr. /Mike
Publicerat Januari 13, 201412 yr Författare Blev en bra tråd med fina tips, tack till er! Ibland brukar trådar kunna spåra ur och man tappar själva sakfrågan. Uppskattar alla era svar och jag blev väldigt intresserad av den där 455 så det kanske får bli en sån framåt våren =)
Publicerat Januari 14, 201412 yr Har själv en pipbytare med 22lr, 22WMR och 17HMR. I nämnd ordning använder jag dom mest för övning, 'kombipipa' när jag trampar runt efter fågel med hagel samt ripjakt. Det finns bättre ripkalibrar än 17HMR helt säkert men den fungerar riktigt bra och nuförtiden så har alla i våran klunga den kalibern på ripjakten. Är väldigt nöjd med min pipbytare och skulle garanterat göra om det köpet om jag skulle behöva börja om från början. Jag har gjort en liten tabell på hur mycket jag behöver skruva när jag byter pipa beroende på vilken kula jag använder och sedan brukar det gå snabbt att klicka in den sista lilla finjusteringen.
Publicerat Januari 14, 201412 yr Författare Har själv en pipbytare med 22lr, 22WMR och 17HMR. I nämnd ordning använder jag dom mest för övning, 'kombipipa' när jag trampar runt efter fågel med hagel samt ripjakt. Det finns bättre ripkalibrar än 17HMR helt säkert men den fungerar riktigt bra och nuförtiden så har alla i våran klunga den kalibern på ripjakten. Är väldigt nöjd med min pipbytare och skulle garanterat göra om det köpet om jag skulle behöva börja om från början. Jag har gjort en liten tabell på hur mycket jag behöver skruva när jag byter pipa beroende på vilken kula jag använder och sedan brukar det gå snabbt att klicka in den sista lilla finjusteringen. Har läst flera som kör 17hmr till ripa.. Nu jagar jag betydligt mer skogsfågel för tillfället, är 22wmr ett dåligt val på ripa? Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Publicerat Januari 14, 201412 yr 17 HRM är lite vassare i balistiken utöver det så har jag svårt att se hur man med rätt val av kula skulle vara begränsad med en 22wmr, iofs kräver det att man hittar en som skjuter väl. /Christian
Publicerat Januari 14, 201412 yr Vilken ammunition använder ni till ripa i 17hmr? CCI FMJ Har läst flera som kör 17hmr till ripa.. Nu jagar jag betydligt mer skogsfågel för tillfället, är 22wmr ett dåligt val på ripa? Sent from my Nexus 7 using Tapatalk Nej inte ett dåligt val. I min bössa och med min begränsade erfarenhet lite sämre kanske eftersom avståndsbedömmningen ofta är rätt svårt för mig däruppe, fast om det är mer än teoretiskt vet jag inte. Än finns det många som fyller säcken med hjälp av .22lr och WMR är ju inte sämre.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.