Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

BJÖRNTORGET

Featured Replies

Publicerat

Nu på söndag den 19 januari så ska SVT visa ett program från Alaska om Björnar. Så här skriver SVT om detta

Brittisk naturserie från 2012. Alaskas fiskande björnar har vi sett förut. Men när BBC drar in med massor av kameror och skildrar den dokusåpa som utspelas när björnarna flockas kring maten blir det både dramatiskt och underhållande. Del 1 av 2.

Även i K 20/1, K 24/1 och K 25/1

Textat sid. 299

Detta skall ses

Publicerat

Ska bli kul!

Publicerat
  • Författare

Påminner om detta program som är i kväll

Publicerat

Det är ett kryss i almanackan :yes:

• 2 weeks later...
Publicerat

Det var riktigt bra och intressant att se :thumbsup:

Man undrar om björnarna är så (o)vana vid människor eller om dessa människor är så

skicklig att läsa av dem, det blev rätt nära vid några tillfällen. :huh:   

Undran nr.2 skiljs brunbjörnens och grizzlybjörnens beteende åt??

Publicerat

Det var riktigt bra och intressant att se :thumbsup:

Man undrar om björnarna är så (o)vana vid människor eller om dessa människor är så

skicklig att läsa av dem, det blev rätt nära vid några tillfällen. :huh:   

Undran nr.2 skiljs brunbjörnens och grizzlybjörnens beteende åt??

Du såg väl hur dom ställde sig på knä för att visa sig underlägsna Van när han gick emot filmteamet i andra delen?

Han stannade på lagom avstånd o vände om efter en stund, o sedan ska du se en nalle i ögonen. :tongue:

Publicerat

Du såg väl hur dom ställde sig på knä för att visa sig underlägsna Van när han gick emot filmteamet i andra delen?

Han stannade på lagom avstånd o vände om efter en stund, o sedan ska du se en nalle i ögonen. :tongue:

Jaaa, det såg jag ;) . Frågan är ju om det är vana just dessa röster och dessa människor?? Björnguiderna är ju där av och till :yes: . Björnarna hade ju namn, var det namn för säsongen eller har de "språkats" vid förr. :confused:

Och!! Funkar det samma på just brunbjörnar??

Det var ju min fundering.......................

Publicerat

Jaaa, det såg jag ;) . Frågan är ju om det är vana just dessa röster och dessa människor?? Björnguiderna är ju där av och till :yes: . Björnarna hade ju namn, var det namn för säsongen eller har de "språkats" vid förr. :confused:

Och!! Funkar det samma på just brunbjörnar??

Det var ju min fundering.......................

Bra! :thumbsup: Det kan dom ju vara eftersom det är nationalpark/ skyddat omr. från jakt så det är nog många turister som har varit där med guiderna.

Ja, det hade dom o dom har nog talats vid förut. :thumbsup:  :tongue:

Haha! Det vet jag inte, men det fungerade iaf här i filmen trots att honan har en unge som syns ca 10 sek in i filmen.

:tongue:

Det är Gerold Berg från Torsby som har filmat den här filmen o det är samma karl som filmade fiskefilmen som jag medverkar i. :thumbsup:

Publicerat

Bra! :thumbsup: Det kan dom ju vara eftersom det är nationalpark/ skyddat omr. från jakt så det är nog många turister som har varit där med guiderna.

Ja, det hade dom o dom har nog talats vid förut. :thumbsup:  :tongue:

Haha! Det vet jag inte, men det fungerade iaf här i filmen trots att honan har en unge som syns ca 10 sek in i filmen.

:tongue:

Det är Gerold Berg från Torsby som har filmat den här filmen o det är samma karl som filmade fiskefilmen som jag medverkar i. :thumbsup:

Den har jag sett :thumbsup: Jag är alltid skeptisk när det är rutinerade guider med. Frågan är ju hur vana de vilda djuren blir efter ett tag med samma människor med samma röst??   

Publicerat

Den har jag sett :thumbsup: Jag är alltid skeptisk när det är rutinerade guider med. Frågan är ju hur vana de vilda djuren blir efter ett tag med samma människor med samma röst??   

Ja, den filmsnutten är allmänt känd. :smile: Ja, du har ju sett 2 avsnitt av Björntorget nu så då har du sett hur dom beter sig med bara pepparspray som enda försvarsmedel.

Jag får göra färdigt kojan till våren/försommaren o bosätta mig i den o göra en inhägnad runt den så att jag blir larmad om någon försöker göra inbrott under natten. :thumbsup: 

Någon nalle borde jag få kontakt med om jag ställer den där den stod från början el. i närheten av den plats där viltkameran satt uppe o filmade nallen. :thumbsup: 

Publicerat

Glöm för tusan inte bort att kontrollera om det funkar att titta bort och evt sätta dig ner på huk. :yes:

Funkar det inte, så kan man kanske dra slutsaten att det skiljer lite mellan brunbjörn och grizzly. :wink:

Publicerat

Glöm för tusan inte bort att kontrollera om det funkar att titta bort och evt sätta dig ner på huk. :yes:

Funkar det inte, så kan man kanske dra slutsaten att det skiljer lite mellan brunbjörn och grizzly. :wink:

Ja, jag ska göra det! Jag ska göra precis som dom gjorde. :tongue:

Det lär du ju märka om man kommer tillbaka el. inte. :whistling:

Publicerat

Ja, jag ska göra det! Jag ska göra precis som dom gjorde. :tongue:

Det lär du ju märka om man kommer tillbaka el. inte. :whistling:

Du vet väl- ALLT för vetenskapen. :biggrin:

Publicerat

Du vet väl- ALLT för vetenskapen. :biggrin:

Oh yes! :thumbsup: