Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

göra blaser orgmontage lägre. någon som gjort?

Featured Replies

Publicerat

Diskuterat med vapensmed att när rådjursjakten är klar plockas siktet bort från fästet för lite fix.

ringarna ska fräsas ner så gott det går. Blasers orgmontage har iaf 3mm tjock överdel över axlarna som man spänner fast fästet med i bössan. Det möjliggör även att man kan fräsa lite därpå för att ytterliggare sänka montaget ca 1-1,5mm.

Så någon som gjort något liknande? Suben jag har nu är helt rund nertill men ska förbereda för framtida swarovski z6 som ska monteras så den ska fräsas ner för buken vid justeringsdelen likaså.

Publicerat

Sänkt ett montage så att tuben i princip är flush med sadeln. Fräst ur för justerhuset. Stålringar (annat fabrikat) skruvade + lödda i sadeln.

Använder det på en D99 och montaget är låst för brytvapen eftersom spänntangenten på studsarna kommer för nära okularet. Fräser man ur för justerhuset låser man fästet också till brytvapen mht ögonavstånd. 

Publicerat
  • Författare

Tackar för kommentaren.

att det blir låst till min d99a gör mig inget. Kommer inte löda ringarna i bössan utan det blir skruvat som från början enbart.

mvh Marcus

Publicerat

Gjorde först så med 1 tums ringar, men tröttande på det siktet och då var expertisens uppfattning att det blev för lite gods kvar i ringarna att skruva i om jag ville ha visirlinjen på samma höjd med 30mm tub. 

Ser nu att hela sadeln slipades ner en knapp mm också - precis till toppen av ställskruvarna - går näppeligen inte att få lägre visirlinje i ett original montage med 30 mm tub än detta.

Publicerat

Underbron, hur stor blev sänkningen totalt i mm för 30mm tuben?

Publicerat

8 mm lägre, då utgår jag från standard ringar version 1. 

Publicerat
  • Författare

Du kan möjligen inte lägga upp en bild på montaget? Gärna några bilder så jag kan fortsätta dividera ombyggnaden med vapensmeden för att få så lågt montage som det bara är möjligt.

mvh

Publicerat

Nej, behärskar helt uppenbarligen inte den finessen...

pm'a email så får du bild