Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

MEDFÖRSTORANDE RIKTMEDEL ELLER EJ???

Featured Replies

Publicerat

har en zeiss diavari 3-12*56,ringde till zeiss i sverige och undrade om man kan byta medförstorande riktmedel till icke medförstorande och det gick bra å det kostar mig 1800kr.tyckte det var billigt.vad tycker ni andra,med eller icke medförstorande riktmedel???

Publicerat

Det lät billigt eftersom det krävs en ganska ordentlig ombyggnad av siktets mekanik.

Det var inte enbart byte av riktmedlet som priset gällde?

Medförstorande eller inte är en smakfråga så länge det handlar om kikarsikten för jakt med max 10-12X förstoring.

På ett varmintsikte, t.ex 6-24X eller liknande är medförstorande givetvis inte så lyckat.

Men annars kan det vara bra med medförstoring eftersom riktmedlet syns bättre när det mörknar och kan användas till grov avståndsbedömning.

Personligen hade jag behållt Zeissen som den är, men vill du kosta på en ombyggnad ska du givetvis göra det.

Men kolla priset igen för säkerhets skull.

mvh Danne

• 2 weeks later...
  • 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Frågar igen nu när det har kommit nytt folk in på sidan,medförstorande eller ej?

Publicerat

Innan jag testat att jaga med medförstornade så var jag typ skitsur på det! Men när jag sen en kväll skulle mula någon bock eller vad det var och vredpå förstoring och insåg genast att det gick utmärkt så tyckte jag det var helt ok. Har du belyst riktmedel så tror jag det kvittar iofs.. men jag har inga som helst problem med riktmedlen i min storzeiss!

Mvh!

Publicerat

Jag har medförstorande i mitt Helia , när jag köpte siktet tänkte jag inte på det.

Nu har jag vant mig vid riktmedlet men stör mig lite fortfarande.

På 3ggr är korset så jäv.a tunt att knappt kan skjuta inte fort i varje fall.

Och på 12ggr ser det så störande grovt ut !

Jag vill kunna skjuta fort(3ggr) och med 12ggr med precition.

Samma på natten , 12gg på en räv på 150m och rödpunkten tänd. Då tar punkten för mycket konsentration av själva siktandet så det är bara att vrida ner till 8ggr.

Ska man skjuta gris i mörker på 30-60m är det av mindre betydelse.

Så mitt nästa sikte blir INTE medförstorande.

Publicerat
  • Författare

Har åxå haft funderingar på att byta mot ett sikte med icke medförstorande men vilket sikte kan jämföras med en zeiss.

Publicerat

Tror de flesta tyska sikten kan jämföras när det gäller riktmedel .

Det finns ju lite olika medförstorande riktmedel som täcker olika mycket av målet.

Att medförstorande riktmedel kan användas som avståndsbedömning tycker jag faller bort.

Då man måste va extremt bra på att bedöma djurets storlek mot dess artfränder, tex 300m en räv 4,5kg eller 12,7kg ????

Samma med tjäder eller varför inte grisar i olika årspälsar !?

Tror oxå att det börjar bli en ny trend att inte ha med förstorande , allt fler fabrikat börjar ta upp icke medförstorande riktmedel så det måste ju finnas efterfrågan tycker man.

Man ska skjuta med det riktmedel man tycker om , så kan du inte komma över ditt så tycker jag absolut att du ska byta.