Publicerat Januari 16, 201412 yr Detta är en populär post. Sako 85 Long Range med 26" pipa: http://www.sako.fi/sako85models.php?longrange Sako 85 Brown Bear med XL-låda (416 och 450 Rigby samt 500 Jeffery): http://www.sako.fi/sako85models.php?brown_bear Sako Finnfire II: http://www.sako.fi/sakofinnfire2.php Det blir ett dyrt vapenår. Igen
Publicerat Januari 16, 201412 yr En brunbjörn i någon av XL-patronerna hade suttit fint. Inte för att jag behöver något grövre än .375, men det ska ju vara skoj också. Ladda med 4+1 416 Rigby patroner = fredagsmys.
Publicerat Januari 16, 201412 yr Det blir ett dyrt vapenår. Igen Inte särskillt...ser inget jag vill ha /Mike
Publicerat Januari 16, 201412 yr Författare Inte särskillt...ser inget jag vill ha Kan tänka det För egen del kan jag tänka mig en Brown Bear i 500 Jeffery som skulle göra det nästan ok att jaga älg
Publicerat Januari 16, 201412 yr nästan ok att jaga älg Finns inget vapen på jorden som gör det ok finns bara en företeelse som gör det ok och det är som bifångst vid kron eller dovjakt /Mike
Publicerat Januari 17, 201412 yr Inte särskillt...ser inget jag vill ha /Mike Även jag - likt PMT håller helt med. Inte särskilt intressanta nyheter. /Jocke
Publicerat Januari 17, 201412 yr Själv tycker jag nog att nyheterna var ganska roliga, även om jag inte kommer att springa benen av mig för att söka licens på någon av dom. Framför allt att Sako fortsätter med 85-systemet och inte faller för påtryckningarna att göra en till pipbytare. Det sista vi vill ha är en till pipbytare i kaliber .308 med uppspännare och orange plastkolv. - Det från Sako hade varit ointressant och tråkigt...
Publicerat Januari 17, 201412 yr Hmm är ju rätt svag för en 338LM men jag hade inte tänkt den som en 24 tums variant med 2 tum rekylbroms på, det är att handikappa en bra kaliber för mycket. Skall bli intressant o se om deras stockar håller. I övrigt så är jag nyfiken på om Sako kommer att kunna hålla kursen framgent, deras bästa område, dvs funktionssäkra, hyffsat snygga och hyffsat välskjutande trä/blånerade gevär har kommit att konkurrensutsättas allvarligt från många tillverkare under de/det sista året/n /Christian
Publicerat Januari 17, 201412 yr Skönt att det finns tillverkare som man kan lita på. O framför allt skjuter bra, utan att man behöver byta pipa, låda o stock. Sako är en bössa jag definitivt skulle köpa igen. En bössa jag ångrar jag sålde.
Publicerat Januari 17, 201412 yr Finnfire II väckte nog ett litet habegär hos mig iaf. Undra vad priset landar på? En sådan skulle absolut ha en plats i mitt vapenskåp.
Publicerat Januari 17, 201412 yr Finnfire II var fin! Är väldigt sugen på att skaffa en 85 Finnlight i .270 men lite svårt att motivera köpet då man bara jagar lite älg, svinen är påväg men det dröjer nog ett tag till..
Publicerat Januari 17, 201412 yr I övrigt så är jag nyfiken på om Sako kommer att kunna hålla kursen framgent, deras bästa område, dvs funktionssäkra, hyffsat snygga och hyffsat välskjutande trä/blånerade gevär har kommit att konkurrensutsättas allvarligt från många tillverkare under de/det sista året/n /Christian Där har du huvudet på spiken med Sako....just därför tror jag de överlever ett tag till....men nu är jag ju Sakonörd och med i "vägavägraBlaser" klubben sen länge ;-) Jag har större funderingar om de faller för frestelsen att göra rakrepetering som en del av deras sortiment? iPad Tapatalk HD
Publicerat Januari 18, 201412 yr Jag tror inte att vi får se någon rakrepeterande/pipbytare (förutom quad) från Sako. Då hade dom nog redan hoppat på det tåget. Kanske får man äta upp dessa ord men jag tror att sako håller sin linje och inte hoppar på varje trend som så många andra.
Publicerat Januari 19, 201412 yr Finns ingen fabriks bössa jag vill ha så länge jan steroos å Fabian walin finns . det finns inga fabriks bössor som skjuter så bra som deras ..
Publicerat Januari 19, 201412 yr finnfire 2 har ingen gänga för dämpare va? ANNARS skulle nog quaden 17 hmr sitta löst!
Publicerat Januari 19, 201412 yr Författare Hmm är ju rätt svag för en 338LM men jag hade inte tänkt den som en 24 tums variant med 2 tum rekylbroms på, det är att handikappa en bra kaliber för mycket. Skall bli intressant o se om deras stockar håller. Vet vi att det är 24" pipa plus broms? Eller är det 26" pipa som det står? På min Police i 338 Lapua var ju den faktiska piplängden 57 cm om jag inte minns fel
Publicerat Januari 20, 201412 yr finnfire 2 har ingen gänga för dämpare va? ANNARS skulle nog quaden 17 hmr sitta löst! Tror att öppna riktmedel eller gängad pipa finns som tillval på Finnfire II.
Publicerat Januari 20, 201412 yr Vet vi att det är 24" pipa plus broms? Eller är det 26" pipa som det står? På min Police i 338 Lapua var ju den faktiska piplängden 57 cm om jag inte minns fel Vi har ingen aning, det är iofs en brist, men visst är det så, å andra sidan tror jag inte på tanken med 28 tums total längd på pipan som trolig. Sako skulle kunna vara lite tydligare någonstans i texten, o ev är de det också men jag har inte hittat det än. /CHristian