Publicerat September 18, 200619 yr Jag är inne på min andra Wachtel nu och denna skall jaga gris har jag bestämt mig för. Hunden är ca 8 månader och är väldigt mogen och psykiskt stark. Han har redan spårat upp skjutet vildsvin och skötte detta klockrent. Även lydnaden är bättre än jag kanske förtjänar, i konklusion en mycket intressant och klok hund. Wactelfolk jag talat med säger att hunden måste få mogna mentalt 1,5 år minst, innan man ens närmar sig ett vildsvin. Således har jag i så fall gjort allt fel nu då, eller ??? Min första wachtel jagar bara rådjur och har så gjort sedan ca 1 år, men hon visar inget intresse för gris. Har inga planer på att släppa honom i år men jag kommer att fortsätta att konfrontera honom med döa svin och dyligt då det inte torde förvärra något? Vad anser den breda skaran av folk här om individens mognad etc? Andra påstår att en Wachtel "inte har det i sig" och måste få rejält med smörj av en gris innan han fattar hur att förhålla sig. Jag vägrar tro på sånt blaj fullt ut även om jag inser att en årsunge är bättre första kontakt än en grinig sugga. Mvh
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.