Publicerat Januari 18, 201412 yr Hej. Jag råkade halka och slog då i hagelpipan. Resultatet blev en mycket liten inåtgående buckla på pipan (mindre än 0,5 mm). Kan jag utan risk skjuta med bössan, eller måste den åtgärdas? Jag skjuter lätta laddningar och inte stålhagel. Hälsningar 3006
Publicerat Januari 18, 201412 yr Säkrast är ju alltid att låta en smed kolla på bössan och göra en professionell bedömning
Publicerat Januari 18, 201412 yr Hej. Jag råkade halka och slog då i hagelpipan. Resultatet blev en mycket liten inåtgående buckla på pipan (mindre än 0,5 mm). Kan jag utan risk skjuta med bössan, eller måste den åtgärdas? Jag skjuter lätta laddningar och inte stålhagel. Hälsningar 3006 Beror lite på var den sitter. Det är inte bra med bulor och du ska inte skjuta för mycket med en bula eftersom det sliter ganska hårt på pipgodset vilket gör den svårare att trycka ut. Men enstaka skott så länge bulan är liten ( 1 mm är i sammanhanget mycket) inte sitter i övergångskonen eller i choken går. Men åk till en smed, det är som regel en mycket snabb operation att trycka ut den.T
Publicerat Januari 18, 201412 yr Min gamla och mycket älskade Miroku s/s "lider" av samma åkomma, högerpipan har en bula sådär 5 cm från mynningen och hittills har inget anmärkningsvärt hänt. Känner att det kan vara skönt med en liten bula att skylla på nästa gång man bommar ett mål...
Publicerat Januari 19, 201412 yr Författare Beror lite på var den sitter. Det är inte bra med bulor och du ska inte skjuta för mycket med en bula eftersom det sliter ganska hårt på pipgodset vilket gör den svårare att trycka ut. Men enstaka skott så länge bulan är liten ( 1 mm är i sammanhanget mycket) inte sitter i övergångskonen eller i choken går. Men åk till en smed, det är som regel en mycket snabb operation att trycka ut den. T Bulan sitter nedanför övergånskonen. Jag gör nog som du föreslår; låter en vapensmed ta hand om problemet. Tack för hjälpen.