Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lite nybörjarfrågor

Featured Replies

Publicerat

Hej allihop!

Jag är lite intresserad av att börja jaga och har därför lite newbie-frågor att ställa till er som redan är inne i svängen.

Men först tänkte jag i korta drag dra en redogörelse för hur mina tankar angående jakten går. Först och främst är jag fasligt ointresserad av att jaga älg, vildsvin, rådjur och andra stora bestar. För mig skulle jakten vara ett tillfälle att komma ut i naturen och spendera tid med mig själv (och eventuellt en eller två goda vänner), att sitta i jaktlagsmöten är liksom inte min grej. Jag vill ha det enkelt och okomplicerat. Det gäller både organisationsmässigt och prylmässigt. Utifrån detta har jag, i all min okunskap, kommit fram till att jakt på fågel och småvilt ligger mig närmast. Det är väl omkring detta som mina frågor främst kommer röra sig.

Då kör vi väl igång...

- Som jag har förstått det kan jag ta examen på endast fågel och småvilt, men hur mycket sparar jag egentligen i tid, pengar och energi på att göra det? Vad skiljer en 'hel' examen från en 'halv'? Ska man ge sig på allt från början trots att jag i detta nu inte har några funderingar på högvilt?

Om jag bara tar 'halvan', påverkar det vilka vapen jag får äga eller är det bara föremålet för jakten som påverkas (jag tänker kanske främst på om jag får jaga med lättare kulvapen dvs 22:an)? Hur ser upplägget i allmänhet ut för jägarexamen?

- Hur mycket krångel är det med småviltsjakt? Jag slipper vara med i jaktlag, men går det att hyra in sig på kortare tid hos markägare för att jaga (jag varken är eller kommer att bli markägare) fågel och t.ex hare? Hur stort är utbudet på sådana möjligheter, både i fjällvärlden och i min närhet (dvs Uppland/Mälardalen)? Är det förenat med stora kostnader?

- Lite utrustningsfrågor som avslut... Hur mycket pengar tycker ni att man ska lägga på bössor? Är det klokt att som nybörjare köpa prylar ur den lägsta prisklassen eller till och med begagnat? Vilka andra utrsutningskostnader ska jag räkna som obligatoriska?

Vi börjar sådär så får jag väl återkomma med fler frågor i tråden vartefter de dyker upp.

Tack på förhand.

Publicerat

Fan, nu glömde jag ju ändå en fråga...

Jo, jag skulle gärna ta emot en länk där jag kan läsa om olika jakttyper (inom min intressesfär smådjuren) och vad de innebär, har kollat runt lite men nästan allt är skrivet för de redan invigda. Ja, om någon har tid och ork att rada upp det själv så tackar jag ju inte nej till det heller  ;D

Publicerat

Förut var det så att man gjorde två olika teoretiska prov för jägarexamen, men  nu så har man rationaliserat att det bara är ett prov för allt, så du tjänar nog inget på det i slutändan. Du sparar lite ammunitionskostnader och provavgift för övning på älgbanan och "uppskjutningen" för densamma. Så personligen så skulle jag ta rubbet, för det är samma studiematerial och går du i en studiecirkel så läser dom allt. Sen är det enklare att handla gevär sen så behöver man inte bli begränsad till klass 2-4 vapen utan du kan köpa dig en klass 1 (högvilt, dvs älg, björn osv) om du skulle hitta en som du tycker passar.

Om jägarexamen, krav osv --> http://www.naturvardsverket.se/index.php3?...gdok/regler.htm

Publicerat

Jag tycker att det är lika bra att ta högvilt när man ändå håller på att ta jägarexamen. För att få licens för klass 1 vapen så krävs högviltet i jägarexamen.

Examen innehåller:

Ett skriftligtprov där både småvilt och högvilt är blandat.

Ett praktiskt prov för småvilt, lerduvor, avståndsbedömning, kulskytte med 22:a samt säker vapenhantering under alla moment.

Det praktiskta provet för högvilt är älgbanan där man ska skjuta minst 3 godkända serier på 9 försök.

Angående vilka vapen du ska köpa så är det nog ganska beroende vad plånboken har att erbjuda :)

Köp en begagnad hagelbock för 3000-4000 kr som passar dig. Du kommer ändå byta inom 2 år  ;D

Men du säger att du inte vill jaga rådjur, detta är räknas som småvilt och du kan själv gå ut och vaka eller smygjaga rådjur, inte alls komplicerat.

När jag tog jägarexamen så skulle inte heller jag jaga mer än fågel, men nu så fort jag får chans så sitter jag ute i skogen och väääntar på den där råbocken :) Nästa år ska jag prova på älgjakten också.

Så mitt råd är att du tar högviltsdelen också, du vet aldrig när du blir uppbjuden till älgjakt i norrland :)

Publicerat

Som jag ser det är det en liten finkalibrig klass 2 alt 3 studsare med ett leupoldsikte typ vx1 2-7x33, 3-9x40 alt en 4-12x40 på monterad. Inga större pengar heller. Skulle vara suveränt för den jakten du beskriver smygjakt på hare, räv, mård, grävling, mink, nötskrikor, skaotr, kråkor, duvor mm.

Publicerat

Tack så mycket för svaren, jag får väl helt enkelt bita i den sura räven och ta alltsammans på en gång.

Ett problem för mig är att jag varken äger eller kommer att äga någon mark att jaga på inom överskådlig framtid. Jag har inte heller någon bekant som gör det. Kommer det bli svårt för mig att utöva min nya hobby? Eftersom jag arbetar mycket och egentligen bara har en och annan helg fri skulle den perfekta lösningen för mig vara att hyra in mig under ett eller ett par dygn på någon annans mark. Jag vet att det finns sådana arrangemang men det jag har sett verkar ha karaktären av exklusiv herrgårdsjakt, vilket kanske inte intresserar mig eller min plånbok. För mig ligger det närmare att hyra en enkel stuga och ta mig an markerna på egen hand utan oljerocksklädda guider som sedan ska bjuda på kunglig middag med punsch. Hur kan jag kolla upp möjligheterna för den typen av uthyrning, finns det någon bra sida?

Publicerat

Hej!

Åker du uppöver i landet finns det hur mycket möjligheter som helt att för en billig peng (150-250kr) köpa jaktkort och jaga småvilt på stora marker. Detta sker doch utan guid.

Mvh Kolja

Publicerat
Tack så mycket för svaren, jag får väl helt enkelt bita i den sura räven och ta alltsammans på en gång.

Ett problem för mig är att jag varken äger eller kommer att äga någon mark att jaga på inom överskådlig framtid. Jag har inte heller någon bekant som gör det. Kommer det bli svårt för mig att utöva min nya hobby? Eftersom jag arbetar mycket och egentligen bara har en och annan helg fri skulle den perfekta lösningen för mig vara att hyra in mig under ett eller ett par dygn på någon annans mark. Jag vet att det finns sådana arrangemang men det jag har sett verkar ha karaktären av exklusiv herrgårdsjakt, vilket kanske inte intresserar mig eller min plånbok. För mig ligger det närmare att hyra en enkel stuga och ta mig an markerna på egen hand utan oljerocksklädda guider som sedan ska bjuda på kunglig middag med punsch. Hur kan jag kolla upp möjligheterna för den typen av uthyrning, finns det någon bra sida?

Man ska inte misströsta, jag var i samma situation, utan jaktmarker, men man träffar på folk på skjutbanan som bjuder med en på jakt ibland och en släkting ringde upp och erbjöd mig en plats i älgjaktslag gratis och så. Så rätt vad det är så sitter man med tillfällen till jakt :) Likaså så att läsa jägarexamen i en studiecirkel kan leda till kontakter, så det är en fördel tycker jag.

Lycka till!

Publicerat

Det är faktiskt inte alls att bita i det sura äpplet att "behöva" ta allt på en gång.

Tänk på att det enda som skiljer sig är att du måste skjuta på älgbanan och det kostar ngn hundralapp inklusive provavgiften.

Som skrivits tidigare är det bara ett sammanslaget teoriprov, småvilt och högvilt.

70frågor varav 65st måste vara godkända så det finns inte sådär jättemkt plats för högviltfrågor.

Jag tog min examen i våras och det kanske var 3-6st frågor som direkt handlade om högvilt.

Precis som alla har skrivit så kommer alltid tillfällen till jakt, och tänk om du står där med plats i ett älgjaktlag och ett otroligt sug efter att panga älg men utan jägarexamen  för det!

Näe, enligt min åsikt är det lätt värt en extra sväng till skjutbanan, för det är juh inte mer som skiljer.

Publicerat
Hej!

Åker du uppöver i landet finns det hur mycket möjligheter som helt att för en billig peng (150-250kr) köpa jaktkort och jaga småvilt på stora marker. Detta sker doch utan guid.

Mvh Kolja

Härligt, det är sånt där jag vill höra! Mycket skojsigheter till ett litet pris. Jag tackar och bockar för informationen.

Man ska inte misströsta, jag var i samma situation, utan jaktmarker, men man träffar på folk på skjutbanan som bjuder med en på jakt ibland och en släkting ringde upp och erbjöd mig en plats i älgjaktslag gratis och så. Så rätt vad det är så sitter man med tillfällen till jakt :) Likaså så att läsa jägarexamen i en studiecirkel kan leda till kontakter, så det är en fördel tycker jag.

Lycka till!

Så det gäller att frottera sig lite med de bättre bemedlade alltså  ;D

Är jägare i allmänhet generösa med att bjuda in andra tilll sina marker eller håller de hårt i gottepåsen?

Det är faktiskt inte alls att bita i det sura äpplet att "behöva" ta allt på en gång.

Tänk på att det enda som skiljer sig är att du måste skjuta på älgbanan och det kostar ngn hundralapp inklusive provavgiften.

Som skrivits tidigare är det bara ett sammanslaget teoriprov, småvilt och högvilt.

70frågor varav 65st måste vara godkända så det finns inte sådär jättemkt plats för högviltfrågor.

Jag tog min examen i våras och det kanske var 3-6st frågor som direkt handlade om högvilt.

Precis som alla har skrivit så kommer alltid tillfällen till jakt, och tänk om du står där med plats i ett älgjaktlag och ett otroligt sug efter att panga älg men utan jägarexamen  för det!

Näe, enligt min åsikt är det lätt värt en extra sväng till skjutbanan, för det är juh inte mer som skiljer.

Det låter inte så farligt, jag är inte helt tappad bakom vagnen så det borde jag ju klara av. Men hur är det med möjligheter till att träna på skjutbanan (både kulvapen och hagel), brukar det finnas instruktörer och vapen för övningssyfte att hyra?

Publicerat
Så det gäller att frottera sig lite med de bättre bemedlade alltså  ;D

Är jägare i allmänhet generösa med att bjuda in andra tilll sina marker eller håller de hårt i gottepåsen?

Tyvärr måste jag säga att många jag har träffat håller hårt i gottepåsen. 

Jag har frågat några om jag får jaga lite kråkor och så, men det verkar som om de är rädda för att man ska tränga sig in i deras älgjaktslag eller nått :) MEN det finns dom som är glada åt att man vill jaga lite räv, grävling, kråkor osv. Ring runt lite tilll lantbrukare och hör dig för så kan man faktiskt få positiva svar. De kanske vill ha lite hjälp med skyddsjakt på kråkor eller så. Det gäller att ligga i lite. :)

Ibland ser man på en del forum att jägare bjuder in nyblivna/marklösa ägare till jakt, all heder åt dom!

Publicerat

Ett tips är att fastän du inte tänkt jaga med klass 1-vapen (de som är tillåtna för högvilt), skjut upp för det ändå medan du är i farten!! Jag tog examen på den tiden då småvilt o högvilt var skiljda åt både i teorin o praktiken. Tog bara småvilt eftersom jag bara jagar fågel. Tillslut tog jag teorin för högvilt och tänkte att det är bra att ha ifall jag vill jaga ex. tjäder som sitter i trädtoppen på vintern och inte behöva vara begränsad till vissa kalibrar. Men uppskjutningen tänkte jag ta nästa höst, "det är ingen brådska". Det är nu 7 år sedan jag tog teorin och inte har jag skjutit upp ännu... :-[ Tänk om jag blev bjuden på en jakt på ex. älg nu och jag blev sugen att hänga på? Det hade bara varit att tacka nej o svära åt mig själv... :)

Publicerat

Härär ett par ställen där Du kan jaga "sporadiskt" i din närhet:

http://www.sundsta.se/

http://www.jaga.nu/galo/

Finns säker fler. Det bästa är ändå att via kontakter få komma med som gäst.

Publicerat
Det låter inte så farligt, jag är inte helt tappad bakom vagnen så det borde jag ju klara av. Men hur är det med möjligheter till att träna på skjutbanan (både kulvapen och hagel), brukar det finnas instruktörer och vapen för övningssyfte att hyra?

Jag vet inte hur det är på just din skyttebana, men här i Piteå har dom iaf kört älgbanan och lerduvebanan minst en kväll i veckan. Då betalar man en slant per serie och  då får man panga och öva. Studiecirklarna brukar oxå erbjuda skytteträning med både hagel och kula efter avklarat teoriprov. Jag sköt upp direkt efter men har för mig att de som ville fick öva med instruktör (och givetvis låna vapen av föreningen).

Hör av dig till de olika studiecirklarna nära dig så ger dom dig säkert fina svar på vad som ingår.

och ett litet tips är att söka efter jägarexamenskurser från Jägarnas Riksförbund. Deras kurs blir nästan dubbelt så billig som Jägareförbundet.

Har för mig att jag betalade kring 1900kr för allt....kursavgift, böcker, skjutprov med JRF.

Ngn sa till mig att bara böckerna från SJR kostar över tusen :/

Publicerat

Jag fick just 17 rätt av tjugo möjliga på Svenska jägareförbundets båda nättest... med tanke på att jag aldrig öppnat en bok i ämnet och dessutom är lite av en stadsgosse säger mig att jag (någon gång i framtiden) kommer att klara det här galant  ;D

Publicerat

De låter juh onekligen bra =)

Ett bra tips kan vara att studera artkännedom. Du hittar test på det om du googlar lite(om det inte finns på SJF hemsida).

För det första brukar det vara ganska många frågor om det men sen så är det guld värt att ha koll på det när du väl är ute och jagar.