Publicerat Januari 19, 201412 yr Majs vatten och värme i stängt utrymme ås jäser det väl på en vecka ungefär..
Publicerat Januari 19, 201412 yr Författare Ok. Testar med 10kg majs, 2kg socker, 5jäst o varmt vatten. Sen får den stå i pannrummet tills locket börjar bukta!
Publicerat Januari 19, 201412 yr Hur stort tryck kan det bli i en stängd behållare med liknande recept? Jag gjorde nämligen en sats för någon vecka sedan i en 10l dunk som var fylld till hälften med majs och vätska. Den började "puttra" nästan direkt. Till slut var dunken rund som en boll (samma dag som den blandades) så jag var tvungen och släppa ut trycket. Vågade inte chansa med risk för en kaskad av evja i hallen där dunken stod på golvvärmen. Den satsen luktade till slut bara jäst efter ca 1v. Vad gjorde jag för fel? Har nämligen gjort en ny sats idag på fm och jag åker bort imorgon. Den står an mot ett element så den får värme. Vågar jag lämna satsen i förrådet med locket stängt i en vecka? Micke
Publicerat Januari 19, 201412 yr Detta är en populär post. Nej, chansa inte, satte vin i en kompis källare, jäsröret borta, han satte dit vanligt lock löst. Glömde bort den. Ett tag senare skulle vinet tappas. Jävlar 25 L dunken såg ut som en stor boll. Han skulle lossa locket lite, det bara small, en kaskad med vin rakt upp i taket. Faan som det såg ut.
Publicerat Januari 19, 201412 yr Vad ska de vara i? Har 20l dunk m lock! Majs socker vatten..... der kan i læse!!! aldrig lock på da bliver det en farlig bomppppppppp,Ozzian har du fået noget nyt jagt med grise? kalle
Publicerat Januari 19, 201412 yr Nej, chansa inte, satte vin i en kompis källare, jäsröret borta, han satte dit vanligt lock löst. Glömde bort den. Ett tag senare skulle vinet tappas. Jävlar 25 L dunken såg ut som en stor boll. Han skulle lossa locket lite, det bara small, en kaskad med vin rakt upp i taket. Faan som det såg ut. Låter som det får bli utan lock i veckan:) Micke
Publicerat Januari 19, 201412 yr Ta en 10 L dunk isället. 1/3 Majs 2/3 Vatten, Socker och Jäst. Istället för kork så ta en 1L plast påse och en gummisnudd. Kommer bli som en ballong, när de blir för högt tryck kommer gummisnudden släppa efter och trycket släppa. Blir som ett jäsrör. S
Publicerat Januari 19, 201412 yr Författare Ta en 10 L dunk isället. 1/3 Majs 2/3 Vatten, Socker och Jäst. Istället för kork så ta en 1L plast påse och en gummisnudd. Kommer bli som en ballong, när de blir för högt tryck kommer gummisnudden släppa efter och trycket släppa. Blir som ett jäsrör. S deodorant!
Publicerat Januari 19, 201412 yr Författare der kan i læse!!! aldrig lock på da bliver det en farlig bomppppppppp,Ozzian har du fået noget nyt jagt med grise? kalle jagade ihop med grannlaget igår men inga nya marker!
Publicerat Januari 20, 201412 yr Jäsrör kostar 10kr på pgw.se 10mm borr igenom locket så har du både doftspärr och jäsindikator
Publicerat Januari 26, 201412 yr Jäser man i en hink så spänner man en ren linneduk över så dom små jästbakterierna (läs kära små vänner) inte dör. om man är riktigt seriös så köper man riktiga 20liters jäshinkar för öl och vin tilverkning där det medföljer ett lock som har en gummigenomföring till ett jäsrör. För majsbomb minna vänner är inget annat än mäsk för moonshine. Så länge leve jakten
Publicerat Januari 26, 201412 yr Gjorde ett eget kokihop. Brukshink halv med varmvatten i med gammalt bröd ett par burkar majs och ärtor toppat med vete. Låt det svälla ett par timmar yummi