Publicerat September 18, 200619 yr Hur ska jag göra? Jag ska köpa mej en kombibock men jag vet inte vad jag ska ha för kikare på den för att det ska fungera bra. Jag har varit inne på rödpunkt och även vanligt kikarsikte som är löstagbart. Men jag kan inte bestämma mej vad. Så har någon något tipps på hur jag ska göra? Eller om ni har ett annan förslag. Jag ska främst jaga fågel med bössan.
Publicerat September 18, 200619 yr Hej Tobbe, För din typ av jakt som jag förstår kan vara en kombination av uppflog och precisionsskytte av tupp i topp, är rådet en lätt kikare typ Leupold 2-7x duplex i något form av snabbfäste. Det finns en uppsjö av bra och billiga snabbfästen på marknaden eller hakmontage för dem med större plånbok, vet ej din kategori där ;D En rödpunkt av aimpoint typ tycker jag inte riktigt passar för den jakt jag antar att du bedriver då den i princip omöjliggör precitionsskott skott på andra sidan 50 meter. Har själv Meoptas 1-4 K-dot på min drilling men det är inget jag skulle jaga toppfågel med. Mvh
Publicerat September 20, 200619 yr Tror ni jag behöver ett löstagbart sikte? Tänkte på om man kan använda haglet fullt ut om man har ett fast sikte?
Publicerat September 20, 200619 yr Tror ni jag behöver ett löstagbart sikte? Tänkte på om man kan använda haglet fullt ut om man har ett fast sikte? när jag hade så blev bössan vinglig och jag hade mycket svårt att träffa.
Publicerat September 26, 200619 yr när jag hade så blev bössan vinglig och jag hade mycket svårt att träffa. Hur blev den vinglig? Var det när du hade stor förstorning på kikaren eller var den alltid det? Är det några fler som har provat en fast kikare på kombin? Om jag väljer en fast kikare till bössan vad tycker ni jag ska ha för förstoring? Jag har funderat på 3-9 eller 1,5-6 eller nå liknande. Jag tror 1,5-6 passar bättre när man ska använda haglet. Vad tror ni... Om någon har jagat skogsfågel med rödpunkt så kan ni skriva hur ni tyckte det gick.
Publicerat September 27, 200619 yr Hur blev den vinglig? Var det när du hade stor förstorning på kikaren eller var den alltid det? Är det några fler som har provat en fast kikare på kombin? Om jag väljer en fast kikare till bössan vad tycker ni jag ska ha för förstoring? Jag har funderat på 3-9 eller 1,5-6 eller nå liknande. Jag tror 1,5-6 passar bättre när man ska använda haglet. Vad tror ni... Om någon har jagat skogsfågel med rödpunkt så kan ni skriva hur ni tyckte det gick. den blev svår att träffa hagel med fick inte till det bara, svårt att förklara hade en 1,1-4x30 på det funkade inte fullt ut på kula heller testade ett 2-7 också. det gick bättre på kula men helt klart sämre på hagel. har testat rödpunkt också det funkade ganska bra på hagel men funkade världelöst på fågel detta var den sämsta kombinationen sätt inte dit ett sådant. nu har jag ett snabbfäste med en 3-9x50 på träffar mycket bra med hagel och är mycket nöjd med precisonen. har skjuit flera orrar runt 150 meter.
Publicerat Oktober 1, 200619 yr Själv har jag ett hakmonterat sikte på 1,5-6 ggr på drillingen men har tänkt köpa till ett Aimpoint eller Docter för att ha till halvmantel och kikarsiktet för jakt med helmantel. Drillingen är främst ett korthållsvapen vid den jakt jag bedriver..
Publicerat Oktober 26, 200619 yr På min kombi har jag en Zeiss 1,1-4 med rödpunkt i vridmontage, och på ryggen hänger en fast Zeiss 8x56. Därmed kan jag smyga med rödpunkten och förhållandevis snabbt byta till stora kikaren om man upptäcker exempelvis en tupp på håll. Har just dessutom låtit sätta på en ghost ring och nytt korn; med dessa riktmedel sprider jag ett par cm på 80m från bänk. Därmed kan jag nu plocka av kikaren helt, när vädret kräver det eller lustan efter snabba välbalanserade anläggningar faller på. Det går helt enkelt inte att jämföra känslan med och utan kikare...
Publicerat November 19, 200619 yr Är i precis samma sits. Ska köpa kombibock och funderar också på vilket sikte man ska ha. Ärligt talat förstår jag inte varför man ska ha "snabbfäste" så man ska kunna ta av och på kikaren. Är det för att spara på vikt? Jag tror iaf att jag ska köpa en vanlig kikare med förstoring 3-12 eller liknande. Enbart för att med större förstoring så kan du lätt se kvistar och annat som brukar skymma fågeln.
Publicerat November 19, 200619 yr Är i precis samma sits.Ska köpa kombibock och funderar också på vilket sikte man ska ha. Ärligt talat förstår jag inte varför man ska ha "snabbfäste" så man ska kunna ta av och på kikaren. Är det för att spara på vikt? Jag tror iaf att jag ska köpa en vanlig kikare med förstoring 3-12 eller liknande. Enbart för att med större förstoring så kan du lätt se kvistar och annat som brukar skymma fågeln. man har snabbfäste för att kunna använda hagel fullt ut.
Publicerat November 19, 200619 yr man har snabbfäste för att kunna använda hagel fullt ut. Varför skulle det vara ett hinder med kikarsikte?
Publicerat November 19, 200619 yr den blev svår att träffa hagel med fick inte till det bara, svårt att förklara hade en 1,1-4x30 på det funkade inte fullt ut på kula heller testade ett 2-7 också. det gick bättre på kula men helt klart sämre på hagel. har testat rödpunkt också det funkade ganska bra på hagel men funkade världelöst på fågel detta var den sämsta kombinationen sätt inte dit ett sådant. nu har jag ett snabbfäste med en 3-9x50 på träffar mycket bra med hagel och är mycket nöjd med precisonen. har skjuit flera orrar runt 150 meter. här har jag skrivit lite om det. om du skjuter hagel bra på 3x förstoring är det bara att grattulera då är snabbfäste inget för dig.
Publicerat December 4, 200619 yr jag använder själv 2,5-10 visst funkar det , med det blir nte så snabba skott på 2,5 x har en kompis med samma kombi men har från 1,5 först oh funkar mkt bättre att skjuta (och träffa) men antar att det lite träningsak det mesta eller? och en annan jag känner har en 4-14 ej snabbfäste och träffar nästan alltid med siktet på på flykt ;D
Publicerat December 5, 200619 yr Har en farbror med 3-12x förstoring och han har träffat de han velat. Jag menar om du bara skjuter in dig på bössan så ser jag inget hinder att inte träffa om du vet hur den går med hagel/kula?!