Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Torrklicka/blindavfyring av Blaser R8/R93

Featured Replies

Publicerat

Har hört att det inte ska vara så bra att torrklicka en blaser.

Någon här som kan reda ut detta?

Publicerat

Har väl varit rykten om att inte torrklicka något vapen öht. Huruvida det är skadligt eller ej törs jag inte spekulara i, vissa vapen lär hålla tusentals torrklick medan andra går sönder. Finns nog inget generellt att säga om frågan.

Personligen torrklickas det sällan till aldrig, är ju mycket roligare när det smäller :thumbsup:

Publicerat

Klart det inte är bra! Det är ju en blaser.... Haha

Publicerat

Nej det är inte bra

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Inga som hellst problem.

Jocke smålänning mfl har torrklickat sina tusentals gånger utan problem.

Du sliter ut pipan fortare än du knäcker stiftet.

Publicerat

En i mitt jaktlag med en R8 jagar för tillfället med sin gamla bössa. Orsak, trasigt slagstift.

Publicerat

Kör Jocke med Blaser?

Det finns vissa konstruktioner som per definition inte bör klickas med för risk att knäcka stiftet/skada patronläget, alla 22LR är mer eller mindre suspekta för att göra detta, en del tar det längre tid att skada än andra som det syns direkt på.

Jag hade en Unique 96 som hade en särskilt tillsats för att klickas med, nu skit jag i den rätt ofta och visst såg man slitage i blåneringen efter mitt slagstift kl 12 på baksidan av pipa/patronläge, iofs en god bit från skada men helt klart inte smart.

Blaser har jag vid ett flertal tillfällen hört om att de har känsliga stift, om det är sant eller om det bara är så att många har Blaser och det således blir fler som kan lyckas ha av sitt stift är oklart, men då det saknas anledning utöver torrklickträning att klicka av ett vapen över huvudtaget så är det helt rimligt att säga att man kan/bör låta bli med risk för skador på stift osv.

Vid klickträning är det helt rimligt att man har klickpatron i om man i övrigt utför det hela som en vanlig skjutning- dvs säkert.

Hagelvapen är ett exempel där flertalet saknar återgående slagstift, dvs förekomsten av en patron är det som tvingar dem åter i viss del, de tar skada av att klickas med, inte alla men många.

Stereotypa uttalanden utan närmare angivelse eller avgränsning är sällan helt fel, men de är aldrig helt rätt heller, det är tänkvärt. /Christian

Publicerat

Jocke smålänning har väl tom. varit involverad nån utbildning ihop Blaser Academy vill jag minnas. Borde ju gå att googlas...

/ H.

Publicerat

Oklart om den saken men visst en snabbsökning gav för handen att Jocke kör Blaser, skall träffa honom av helt andra skäl under våren, får se om tillfälle att erhålla hans åsikt om detta medges, tills dess anser jag att försiktighet är en dygd. /CHristian

Publicerat

......

Hagelvapen är ett exempel där flertalet saknar återgående slagstift, dvs förekomsten av en patron är det som tvingar dem åter i viss del, de tar skada av att klickas med, inte alla men många.

Skulle förr säga att det är väldigt mycket tvärt om.....

De flesta hagelbössor utan ejektorer kan torrklickas utan minsta problem, däremot tar ejektorn stryk om den slår tom ofta (den kröks).

Ett korrekt inpassat stift bottnar i sitt läge, den extremt lilla biten det tittar ut spelar kvitta (vi snackar 1,5-2mm), sedan har vi mörkrets hemvist och det är sneda hål och stift som inte bottnar (rekordet jag sett var en Zolibock där stiftet stack ut nästa 20mm).

Sneda hål kan man inte göra något vettigt åt - bössan kommer att äta stift med eller utan klickpatroner/patroner.

Felaktigt inpassade stift är däremot en styggelse, då pipan knäcker stiftet om det sticker ut nog långt. Men det positiva är att man kan passa in stiften som man ska när man väl knäckt det första.

Kruxet är de där man löst ut det första problemet genom att medvetet göra det andra för att slippa försöka göra raka hål, sån skit lägger man i skrotbunken samt man sticker lite fler nålar i bössmakardockan som hänger i verkstaden. Är man på dåligt humör glödgar man nålen och sätter den i skrevet på dockan. Och hoppas att voodoon funkar ordentligt.......

Stereotypa uttalanden utan närmare angivelse eller avgränsning är sällan helt fel, men de är aldrig helt rätt heller, det är tänkvärt. /Christian

Skulle nog förr hävda att stereotypa uttalanden i just torrklicksfrågan alltid är fel, jättefel. Det finns vissa vapen som i original är riskfria att torrklicka med, det finns de som är rätt konstruerade men som efter ett besök hos smeden absolut inte ska torrklickas med pga av att smeden gjort lite fel och det finns vapen dom genom sin konstruktion inte ska torrklickas alls - tex 22LR och de med ejektorer.

Dessvärre en typisk fråga som inte har enkla begripliga svar för gemene man.......

T

Publicerat

Har hört att det inte ska vara så bra att torrklicka en blaser.

Någon här som kan reda ut detta?

Rätt ihopsatt kan du torrklicka dig trött.......

Men har händige herrn eller en lite inkompetent smed varit framme så behöver det inte alls vara sant längre.

T

Publicerat

Så, vem behöver klickpatroner och till vad?

Publicerat

Har torrklickat min r93:a många gånger, har inte klickat hittills.. Man lär ju slita på prylarna.  :thumbsup:

Publicerat

Jocke använder Blaser både på kula och hagel. Åtminstone senast vi tävlade mot varann, för 2 år sen.

Tror tom han har betalt för att använda grejorna.

Jocke gör fö som alla duktga skyttar, torrklickar väldigt mycket. Även med Blasern.

Han har en Benelli som trickvapen om jag minns rätt..

"Klickpatroner" används med fördel på exempelvis .22LR. Det gick 2 slagstift för mig i slutet på 80-talet innan jag anammade tricket att stoppa in en tomhylsa först. Sen har det hållit trots stora mängder (mer än de allra allra flesta) av både skott och tomklickningar.

Har själv inte hört att det skulle behövas klickpatroner till centralantända kulvapen förut trots att jag tävlat i över 30 år och har erfarenhet av många tusentals tomklickningar från massvis med olika vapen hos olika skyttar utan problem och utan klickpatroner. Ingen av dem är dock en Blaser, så där vet jag inte. Men det låter lurigt att den skulle vara så speciell.

Dvs jag har ung samma erfarenheter som PMT.

/L